کشورهای ثروتمند اروپا

کشورهای ثروتمند اروپا

44 کشور در قاره اروپا وجود دارد که در بخش نقشه اروپا با موقعیت آنها آشنا شدیم. برخی از کشورهای اروپایی ثروتمندترین کشورهای جهان هستند و واقعیت این است که تاریخ اروپا و مردم این سرزمین تاثیر زیادی در تمدن های مختلف و ابداع و کارآفرینی در زمینه های گوناگون داشته و دارند. همین حالا نیز برخی از شهرهای اروپایی از مدرن ترین شهرهای دنیا به شمار می آیند و اقتصاد و تجارتی بسیار قوی دارند؛ همین موارد باعث شده است که کیفیت زندگی در کشورهای اروپایی بالا باشد و علاقه مندان زیادی مشتاق خرید تور اروپا شوند. در این سفر مجازی از NPK باهم 5 کشور ثروتمند اروپا را بررسی کرده و بیشتر درباره وضعیت آنها می دانیم.

کشورهای ثروتمند اروپا

5 کشور ثروتمند اروپا

مواردی که در این بخش اعلام وجود دارند از شماره 5 تا 1 بیان می شوند.

ایسلند

ایسلند دارای تولید ناخالص داخلی 74,278 دلار است. این کشور در دهه 1990 میلادی اصلاحات گسترده ای در بازار آزاد خود اعمال کرد که در ابتدا با موفقیت قابل توجهی روبه رو شد اما در بازه سالهای بین 2007 تا 2010 میلادی یک بحران مالی در کشور ایجاد کرد. بحران اقتصادی در ایسلند قرض گرفتن مقامات این کشور از صندوق بین المللی پول اروپا را در پی داشت اما حالا در سال 2020 شاهد هستیم که وضعیت این کشور رو به بهبود است و البته باید منتظر ماند و مشاهده کرد که گسترش ویورس کرونا چه تاثیری بر اقتصاد این کشور خواهد گذاشت.
از نظر منابع در این کشور باید بگویم که ایسلند دارای منابعی غنی از انرژی برق آبی و گرمایی زمین است و از آنها در صنایع مختلف خود بهره می برد. مهمترین موارد تاثیرگذار در اقتصاد ایسلند ذوب آلومینیوم و شیلات هستند که شیلات حدود 20% اقتصاد این کشور را تشکیل داده است.

ایرلند

ایرلند چهارمین کشور ثروتمند در اروپا به شمار می رود. که سرانه تولید ناخالص داخلی آن 76,098 دلار است. تولید نوشیدنی های الکلی در ایرلند یکی از قابل توجه ترین موارد موثر در اقتصاد این کشور است و حدود 92,000 نفر نیروی کار آن در همین زمینه فعالیت می کنند.
توسعه و عرضه تولیدات دارویی، خدمات حسابداری، نرم افزار، تلنولوژی های پزشکی و لیزینگ هواپیما برخی از مهمترین فعالیت های اقتصادی در کشور ایرلند هستند. کشور ایرلند مهمترین استخراج کننده زینک در اروپاست که بخش بزرگی از صادرات آن را تشکیل می دهد.
بیش از 60 موسسه اعتباری هم در ایرلند وجود دارند و آمارها نشان می دهد که ایرلند یکی از سودآورترین کشورها برای آمریکا در معاملات بین المللی بوده است.

نروژ

نروژ در جایگاه سومین کشور ثروتمند در اروپا قرار دارد. سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور 69,249 دلار است. از دلایل ثروت کشور نروژ می توانم به ذخایر گاز، نفت، ماهی، موارد معدنی، نیروگاه های آبی و جنگل های انبوه این کشور اشاره کنم.
دولت نروژ مدیریت بسیار خوبی بر روی منابع این کشور دارد برای مثال برنامه نفتی نروژ از این قبیل است: 37% صادرات، 12% تولید ناخالص داخلی، 9% نیروی کار و 13% درآمد کشوری. جالب اینجاست که نروژ یکی از کم منابع ترین کشورهای دنیاست اما به دلیل مدیریت درست شاهد هستیم که کمترین نابرآبری درآمدی نیز در آن حکمفرماست. سیاست های آموزشی و نوآوری ها مهمترین عوامل دخیل در این موضوع بودند. در حال حاضر میزان فقر در این کشور به شدت رو به کاهش است و به صورت تقریبی همه ساکنان نروژ شاغل هستند.
نروژ همواره بخشی از درآمد حاصل دولت از نفت را به یک صندوق دولتی به ارزش 900 میلیارد دلار کنار می گذارد و همین سبب شده که حالا یکی از ابرقدرت های دنیا از نظر بیشترین درآمد در جهان باشد.
تور نروژ هم همواره از پرفروش ترین تورهای ماست و این نشان می دهد که آب و هوای سرد نروژ تاثیر زیادی در کم شدن میزان توریست ها در این کشور نداشت.

سوئیس

تولید ناخالص داخلی در کشور سوئیس معادل 82,950 دلار است. سوئیس در جهان به خاطر صدور ساعت های بسیار با کیفیت به تمامی قاره های دنیا مشهور است. صادرات ساعت سوئیس در سال 2011 بیش از 20 میلیارد دلار ارزش داشت و متاسفانه اطلاعات به‌روزتری در این زمینه پیدا نکردیم.
حتما برند نستله Nestlé را می شناسید که از بزرگترین شرکت های فعال در زمینه صنایع غذایی در دنیاست، این شرکت سوئیسی است و تاثیر زیادی در درآمد این کشور دارد. دیگر صادرات سوئیس عبارت اند از مواد شیمیایی، داروها و مصالح ساختمانی. کشور سوئیس مراودات تجاری زیادی با آلمات، ایالات متحده، ایتالیا، فرانسه و اتریش دارد. اگر تاجر هستید و قصد تجارت با کشورهای اروپایی را دارید، توصیه می شود یکبار تور سوئیس را خریده و به این کشور سفر کرده و از نزدیک شاهد یکی از مدرن ترین سبک های تجارت در دنیا باشید.

لوکزامبورگ

لوکزامبورگ چند سال است که نه تنها لقب ثروتمندترین کشور در اروپا را دارد بلکه ثروتمندترین کشور در جهان نیز هست. عدد دقیق سرانه تولید ناخالص داخلی در کشور لوکزامبورگ را نمی دانیم اما مشخص کرده اند که عدد این کشور از تمامی کشورهای اروپایی بیشتر است.
توسعه اقتصادی حساب شده باعث شده که همواره لوکزامبورگ در صدر جداول پولدارترین ها باشد. بخش صنایع آهن و فولاد 7% اقتصاد این کشور را تشکیل داده است. شرکت چند ملیتی فولاد آرسلور میتال که بزرگترین سازنده فولاد در جهان است نیز در لوکزامبورگ قرار دارد. در چند دهه گذشته لوکزامبورگ به توسعه سایر بخش ها نظیر صنایع فناوری و مالی نیز اشتیاق نشان داده است.
از سوی دیگر در کشور لوکزامبورگ زیرساخت های ارتباطی خوبی فراهم شده که ارتباط مردم این دیار را با سایر کشورها تسهیل می کند. مشوق های دولتی، مالیت پایین برای شرکت ها، فضای مناسب اقتصادی و نیروی کار پایدار همه در کنار هم موجب رونق اقتصادی کشور لوکزامبورگ شده است.

نویسنده: زهرا میرزایی

نظرات کاربران
دیدگاه