تلفن های ضروری ترکیه

تلفن های ضروری ترکیه
یکی از الزامات سفر به هر کشور ناآشنایی، کسب اطلاعات ضروری است. بخشی از این اطلاعات به قوانین آن کشور مربوط هستند و برخی دیگر می‌توانند شماره پلیس، اورژانس و مواردی از این دست باشند. با این وصف خوب است که از راهنمای کامل سفر به ترکیه استفاده کرده و اطلاعات ضروری مانند این موارد را به دست آورید. از آنجایی که مسئله امنیت گردشگران در ترکیه بسیار مهم است، این بخش را به معرفی تلفن های ضروری ترکیه اختصاص داده‌ایم تا بتوانید از آنها استفاده کنید. 
تلفن های ضروری ترکیه برای توریست‌ها
ذخیره این شماره‌ها در فهرست مخاطبان موبایل و یا یادداشت آنها در یک دفترچه ایده مناسبی است. همچنین مهم است یک یا چند مورد از این شماره‌ها را در جیب فرزندتان هم قرار دهید تا در صورت بروز یک حادثه، بتواند از آنها استفاده کند. فراموش نکنید که بیشتر این شماره‌ها رایگان هستند. همچنین ترکیه با معرفی سامانه 112 (سامانه‌ای مانند 118 ایران) تمامی اطلاعات لازم در مورد شماره‌های ضروری را به شما می‌دهد. به این معنی که اگر شماره آتش نشانی را فراموش کردید، می‌توانید آن را از اپراتورهای 112 درخواست کنید. 

سامانه 112 در تمام شهرهای ترکیه فعال است

اگر زمان سفر با تور ترکیه اتفاق ناگواری را شاهد بودید، برای اطلاع رسانی به مراکز مهم مانند پلیس، اداره آتش سوزی جنگل و پلیس ساحلی، پلیس نظامی، آتش نشانی، اورژانس و آمبولانس، مدیریت بلایای طبیعی و... با 112 تماس بگیرید. این سامانه اطلاعات مورد نظر آن مرکز یا سازمان را به شما می‌دهد. اگر در استانی هستید که این سامانه هنوز در آن فعال نشده، از شماره‌های زیر استفاده کنید. 
شماره گارد ساحلی: 151
شماره پلیس راهنمایی و رانندگی: 154
شماره کمک پلیس: 155
شماره کمک پلیس نظامی: 156
شماره راهنمای راه‌ها و خیابان‌ها: 159
مشخص است که اگر در کنار سواحل ترکیه با مشکلی روبرو شدید باید از شماره گارد ساحلی و استفاده کنید و اگر در کنار جاده‌های شاهد حادثه‌ای بوده‌اید، با راهنمای جاده‌ها و خیابان‌ها تماس بگیرید. 

لیست شماره‌های ضروری ترکیه که هر شخصی باید بداند

در ادامه لیست تلفن های ضروری ترکیه را با هم مرور می‌کنیم تا بدانید زمان بروز حوادث باید با چه سازمان و چه شماره‌ای در تماس باشید. 
1. شماره تلفن آتش نشانی در ترکیه
شماره آتش نشانان ترکیه 110 بوده و شماره اداره آتش سوزی جنگلی 177 است. همچنین شماره مدیریت بلایای طبیعی و اضطراری 122 در نظر گرفته شده است. فراموش نکنید که شماره آخر فقط برای اطلاع رسانی بلایای طبیعی (زلزله، سیل و طوفان) است.
2. تلفن های ضروری ترکیه برای اختلال در توزیع برق، آب و گاز
خرابی‌های رادیو تلویزیون: 125
خرابی تلویزیون کابلی: 126
خرابی آب: 185
خرابی برق: 186 
اختلالات گاز طبیعی: 187 
فراموش نکنید این خطوط رایگان نیستند. 
3. شماره اضطراری برای اطلاع رسانی در مورد کرونا 
پس از شیوه بیماری کرونا دولت ترکیه یک خط تلفن پشتیبانی جدیدی راه اندازی کرد تا افراد بتوانند علاوه بر کسب اطلاعات، در مورد نمونه‌های ابتلای جدید هم خبررسانی کنند. چنانچه با این وضعیت درگیر شده‌اید از شماره 184 استفاده کنید. همچنین شماره پشتیبانی اورژانس و خط آمبولانس 112 است. 
4. شماره خدمات شهری و نیروی انتظامی در ترکیه
یکی دیگر از تلفن های ضروری ترکیه شماره خدمات شهری و نیروی انتظامی است. این خط میان شهرداری و پلیس مشترک است. زمانی که برای اطلاع رسانی در مورد حمل و نقل، محیط زیست، فرهنگ، خدمات اجتماعی، ورزش و مواردی از این دست به کمک نیاز دارید با 153 تماس گرفته و درخواست ثبت نام و شکایات خود را ارائه کنید. برای مثال اگر مورد حمله سگ ولگردی قرار گرفتید و می‌خواهید این نوع حیوانات از منطقه شما جمع آوری شوند، به 153 خبر بدهید. 
شماره مددکاری اجتماعی در ترکیه
دولت ترکیه برای کمک به زنان بیوه، افراد معلول و اشخاص بی‌بضاعت این شماره اضطراری (در سراسر ترکیه) را راه اندازی کرده است؛ بنابراین اگر به ارائه اطلاعات در این موارد نیاز دارید شماره‌های زیر را در نظر بگیرید. 
خشونت خانگی، آزار و اذیت و حمایت اجتماعی: 144
حمایت اجتماعی زنان، کودکان و سالمندان: 183
شماره تماس اتباع خارجی‌ها: 157
به عنوان یک توریست اگر با مسائلی مانند مشکلات قاچاق انسان مواجه شدید، 157 را شماره گیری کرده و به زبان‌های مختلفی مانند ترکی، انگلیسی، عربی، اطلاعات لازم را ارائه و دریافت کنید. 
5. شماره تلفن فرایندهای تشییع جنازه در ترکیه
شماره پشتیبانی مراحل تشییع جنازه 188 است که به صورت 24 ساعته فعال بوده و برای کمک به کسانی راه اندازی شده که برای تشییع پیکری عزیزی به کمک نیاز دارند. 
6. شماره مشاوره برای کودکان و نوجوانان
سرویس 147 هم از جمله تلفن های ضروری ترکیه است که به زبان‌های ایتالیایی، آلمانی و فرانسوی خدماتی را ارائه می‌دهد. اگر کودک و یا نوجوانی بخواهد در مورد مشکلات خود با کسی صحبت کند، این شماره را در نظر خواهد گرفت. بد نیست زمان سفر با تور استانبول این مورد را به فرزند خود آموزش دهید. کارشناسان این مجموعه به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کنند.  
شماره کمک اضطراری والدین
اگر به عنوان یک پدر یا مادر نیاز به مشاوره دارید، شماره 0848 35 45 55 برای شما راه اندازی شده است. برای مثال اگر دچار مسائل تربیتی هستید می‌توانید از راهنمایی کارشناسان این مجموعه استفاده کنید. 
7. شماره مرکز ارتباطات خارجیان
به عنوان یک توریست و حتی فرد خارجی مقیم ترکیه با چنین شماره‌ای نیاز مبرم دارید. برای دریافت اطلاعات و همچنین اطلاع رسانی در مورد موضوعاتی مانند مراحل روادید، حفاظت بین المللی، کارت شناسایی گمشده، حفاظت موقت، مجوز اقامت، قاچاق مهاجران و بسیاری موارد دیگر از شماره 157 استفاده کنید. این مرکز هم به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته فعال است. افراد می‌توانند به 6 زیان مختلف با کارشناسان این مجموعه صحبت کنند. 
چند مورد دیگر از تلفن های ضروری ترکیه

چند مورد دیگر از تلفن های ضروری ترکیه 

به عنوان یک توریست ایرانی اگر به زبان ترکی مسلط نیستید با شماره گیری 11822 از راهنمای فارسی‌ زبان شبانه ‌روزی صدا ترکیه استفاده کنید. اپراتورهای این مجموعه با ارائه خدمات مختلف از رزرو هتل تا آدرس دادن به راننده تاکسی به شما کمک می‌کنند. همچنین موارد زیر هم از جمله تلفن های ضروری ترکیه هستند. 
11811: راهنمای ترکیه
11832: راهنمای استانبول ترکیه
11855: راهنمای تلفن ترکیه

کد تلفن ترکیه چند است؟

اگر می‌خواهید از ایران با ترکیه تماس بگیرید، کد 0090 را در ابتدای شماره قرار دهید. برای مثال اگر شماره مورد نظر 123456 است باید 0090123456 را شماره گیری کنید. اگر داخل ترکیه هستید و می‌خواهید به یک شماره موبایل زنگ بزنید، 0 شماره را حذف کنید (شماره رنگ شده). مثلا اگر شماره مورد نظر 091112536 است باید 00901112536 را شماره گیری کنید. 
نظرات کاربران
دیدگاه