آب و هوای قشم

آب و هوای قشم

هواشناسی قشم

همیشه یکی از دغدغه‌های مسافرانی که قصد رفتن به مناطق جنوبی کشور مخصوصا جزیره قشم را دارند، این است که چه زمانی بروند که درگیر باران‌های سیل‌آسا یا آفتاب سوزان و هوای شرجی این منطقه نشوند. معمولا آژانس‌های مسافرتی این اطلاعات را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. اما اگر کسی بخواهد خودش بدون تور برود، تکلیفش چیست! اما جای نگرانی نیست. ما این مقاله را به آب و هوای قشم اختصاص خواهیم داد تا بیشتر با شرایط جوی آن آشنا شوید و بتوانید راحت تصمیم بگیرید. پس با ما همراه باشید.

آب و هوای قشم در فصل بهار

اوایل بهار به دلیل تعطیلات نوروز و افزایش میل ما ایرانی‌ها به سفر، بهترین و البته یکی از شلوغ‌ترین اوقات سفر به این جزیره با تور قشم نوروز است. در بهار دمای هوا از زمستان بهتر است و از 20 تا 24 درجه در نوسان خواهد بود اما همچنان احتمال مواج شدن دریا وجود دارد.
به همین دلیل توصیه می‌شود اگر به قصد تفریحات آبی به قشم می‌روید، در اواخر بهار یعنی در ماه‌ خرداد سفر کنید. فکر می‌کنیم 30 درجه نه خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد که حسرت شنا کردن را روی دلتان بگذارد!

آب و هوای قشم در فصل تابستان

متاسفانه فصل تابستان تقریبا در همه جای ایران گرم و گاهی طاقت‌ فرساست. اما گرما در قشم مثل بقیه مناطق جنوبی، در سطح دیگری قرار دارد. البته اگر به دمای هوای تابستان قشم در سایت‌های هواشناسی نگاه کنید، ممکن است بخندید زیرا همه می‌گویند که خیلی گرم است اما دما از 40 درجه تجاوز نخواهد کرد.
نکته اینجاست که به دلیل قرار گرفتن این جزیره در دل خلیج فارس هوا به شدت شرجی است و شاید همین مسئله جو را نسبت به شهرهای غیرساحلی برایتان غیر قابل تحمل و طاقت‌ فرسا کند. به همین دلیل اگر تحمل گرما را ندارید و می‌خواهید در جزیره بگردید، فصل تابستان را انتخاب نکنید. البته از طرفی اگر فقط برای تفریحات آبی و شنا به این منطقه می‌آیید، شرایط در تابستان از نظر سرد نبودن آب دریا و صاف و آفتابی بودن هوا بهتر است.

 

آب و هوای قشم در تابستان

آب و هوای قشم در فصل پاییز

مطلوب ترین دمای هوا در هر نقطه‌ای از دنیا، دمای 25، 26 درجه است که جزیره قشم معمولا در فصل پاییز با چنین اوضاع جوی همراه است. البته هر چه به ماه‌های پایانی پاییز نزدیک می‌شوید هوا سردتر می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود در اوایل این فصل یعنی در ماه‌های مهر و آبان به این جزیره سفر کنید.
شاید به دلیل سرد بودن آب دریا نتوان در دریا شنا کرد اما آب و هوای قشم این موقع از سال حتی در روز هم برای پیاده‌روی، گشت در جزیره و خرید عالی است. اگر اهل کمپینگ یا ساحل‌گردی شبانه هستید، این هوا عالی است. فقط توصیه می‌شود لباس گرم همراهتان داشته باشید. در ضمن امکان لذت بردن از تفریحات آبی مثل پاراسل، فلای‌بورد و موارد مشابه در این فصل وجود دارد، پس نگران خنک بودن آب و هوای قشم نباشید.

آب و هوای قشم در فصل زمستان

شاید اهالی این جزیره بارش برف را در زمستان تجربه نکنند اما این معنایش این نیست که همچنان هوا در آنجا گرم است. دمای هوا حداکثر 25 و حداقل 13 درجه است که سرد و خنک محسوب می‌شود. خبر خوش اینکه اکسیژن در هوای سرد بیشتر است و حیوانات آبزی مثل دلفین‌ها هم به این دلیل بیشتر به سطح آب می‌آیند.
پس بیشتر شانس دیدن این موجودات بامزه را خواهید داشت. شنا کردن در این فصل اصلا توصیه نمی‌شود زیرا آب واقعا سرد است. از طرفی هم به خاطر نامساعد بودن شرایط جوی احتمال بارندگی و طوفانی شدن دریا بسیار بالاست که همین در برقراری تفریحات آبی قشم اختلال ایجاد می‌کند. پس زمستان قشم برای خرید و گشت و گذار مناسب‌تر است.

 

هواشناسی قشم

وضعیت آب و هوای قشم

در ادامه به چند پارامتر اصلی آب و هوا مثل وزش باد، رطوبت، بارندگی و دمای آب برای کسانی که مایلند به صورت دقیق‌تر در موردشان اطلاعات کسب کنند، خواهیم پرداخت.

وضعیت وزش باد در قشم: میانگین سرعت وزش باد در قشم، در طول سال دستخوش تغییرات زیادی می‌شود. بادخیزترین ماه سال بهمن و آرام‌ترین زمان مهر است که دلپذیرترین آب و هوای قشم را می توان تجربه کرد.

وضعیت دمای آب: گرمترین دمای آب جزیره قشم مربوط به مرداد ماه است که به 32 درجه سانتیگراد می‌رسد. سردترین آب را در هم در بهمن ماه می‌توان تجربه کرد که به 22 درجه می‌رسد.

وضعیت رطوبت هوای قشم: میزان رطوبت و شرجی بودن هوا در این جزیره در فصول مختلف سال تغییر خواهد کرد اما شرجی‌ترین زمان سال تیر و بهترین زمان از نظر کم بودن رطوبت، دی‌ ماه است.

وضعیت بارندگی: مدت بارندگی در این جزیره چهار ماه است که از آذر تا فروردین ادامه دارد. اما بیشترین میزان بارش مربوط به دی‌ ماه است که توصیه می‌شود در این مدت سفر نکنید. دوره زمانی بدون بارش تور قشم هم مربوط به ماه‌های فروردین تا آذر است.

تجربه سفر به قشم

اول از بدترین زمان شروع کنیم. بهمن ماه زمانی است که تقریبا در تمام ایران از نظر سرما مردم اوضاع جوی خوبی را تجربه نمی‌کنند، که قشم هم مستثنی نیست. شاید از شر گرما و عرق‌ کردن‌های مکرر راحت شده باشید، اما بادهای تند موسمی ممکن است امانتان را ببرد، مخصوصا اگر قصد گشتن در مناطق ساحلی یا طبیعی را داشته باشید. متاسفانه به خاطر وجود گرد و خاک، مواج و طوفانی بودن دریا و در کل بدی آب و هوای قشم، فقط می‌توانید از مراکز خرید لذت ببرید که آن هم به دلیل کوتاه بودن مدت روز، مثل برق می‌گذرد!
می‌توان گفت یکی از بهترین زمان ها برای سفر به قشم هم فروردین‌ ماه است که هوای گرم و دلپذیری دارد. در این ماه است که شما هم می‌توانید از ساحلی بودن این منطقه نهایت لذت را ببرید و هم حس و حال عید و بهار را با بومیان جزیره شریک شوید. گل و گیاهان خوشرنگ و بوی قشم در این ماه به زیباترین حد خود می‌رسند و حس قدم زدن در بهشت را برایتان به ارمغان می‌آورند!

 

آب و هوای قشم

 کلام پایانی

آب و هوای قشم هر چقدر هم که گرم باشد، لذت‌ بخش است. زیرا نه سرمای استخوان‌ سوزی دارد و نه گرمای غیر قابل تحملی! فقط شاید شرجی بودن هوا در فصول گرم حالتان را بد کند که می‌توانید در این زمان‌ به آنجا نروید. به هر حال در این مقاله سعی ما بر این بود که شما را با بهترین و بدترین شرایط آب و هوای قشم، آن هم از نظر رطوبت، دمای آب، وزش باد و بارندگی آشنا کنیم تا هنگام ورود به این جزیره، غافلگیر نشوید.

نظرات کاربران
دیدگاه