آب و هوای سامویی

آب و هوای سامویی

آب و هوای سامویی در طول سال

می‌ توان جزیره سامویی را به عنوان یکی از زیباترین نقاط گردشگری تایلند و یا حتی جهان معرفی کرد. در گذشته این جزیره با وجود سواحل مرجانی و آب‌ های درخشان خود، از شهرت چندانی برخوردار نبوده اما در سالیان اخیر به یکی از محبوب‌ ترین مقصدهای گردشگری تبدیل شده است. قرار گرفتن جزیره سامویی در میان محبوب‌ تربن مقاصد تفریحی، سبب می‌ شود که افراد بسیاری بخواهند قبل از سفر به این جزیره اطلاعات کلی‌ در مورد نقشه و آب و هوای آن به دست بیاورند. از این رو در این مطلب NPK و در ادامه با تشریح نکاتی مهم در رابطه با آب و هوای سامویی بخشی از راهنمای سفر به این جزیره را برای شما فراهم می‌ کنیم.

راهنمای سفر به سامویی

به‌ طور کلی جزیره سامویی مانند اکثر نقاط کشور تایلند، آب و هوای گرم و اغلب مرطوبی دارد و منطقه‌ ای سه فصل به شمار می‌ آید. نزدیک بودن کشور تایلند به خط استوا به همراه خصوصیات بارز جزیره‌ ها سبب می‌ شوند که میانگین دمای جزیره سامویی در طول سال به تفاوت چندانی دست پیدا نکند و میانگین دما و رطوبت نسبتا یکسانی داشته باشد. البته قابل ذکر است که گاه‌ در فصول موسمی طوفان و باران، هوا را کمی متغیر می‌ سازند. با این حال می‌ توان با احتساب آب و‌ هوای بخش‌ های مختلف جزیره و همچنین آب و‌ هوای سامویی در زمان‌ های مختلف به جزئیات مهمی دست یافت.

ارزانترین زمان سفر به تایلند

جزیره سامویی از اوایل فصل بهار تا اواخر تابستان یا به طور دقیق‌ تر از ماه مارس تا ماه آگوست به گرم‌ ترین و شرجی‌ ترین حالت خود می‌ رسد. میانگین دمای جزیره سامویی در این برهه زمانی ۳۲ درجه سانتی‌ گراد است اما به‌ خاطر بالا بودن رطوبت هوا این دما حتی گرم‌ تر به‌ نظر می‌ آید. به طور دقیق‌ تر، بازه زمانی ماه ژوئن تا ماه آگوست جزیره حداقل میزان بارندگی را دارد و در ماه‌ های جولای و آگوست، به دلیل نزدیک شدن موسمی، هوا در حین آفتابی بودن، کمی خنک‌ تر و گاهی در شب نیز طوفانی می‌ شود.
این آب و هوای سامویی شاید فعالیت‌ های رایج در فضای باز مانند طبیعت‌ گردی و گردش در سواحل سامویی را ممکن است کمی آزار دهنده کند اما برای فعالیت‌ هایی مانند شنا بسیار مناسب‌ است و برخی از مهم‌ ترین فستیوال‌ های آبی، در این بازه زمانی برگزار می‌ شوند.

آشنایی با آب و هوای سامویی

آب و هوای سامویی حتی در بیشترین بارندگی، گرم محسوب می‌ شود و از این رو سامویی در بازه زمانی‌ که اغلب بیشترین میزان بارندگی را دارد، یعنی اواخر فصل تابستان تا انتهای فصل پاییز و یا به عبارتی از ماه سپتامبر تا ماه نوامبر، به یکی از خاص‌ ترین حالات خود می‌ رسد. پیش‌ تر ذکر شد که آب و هوای این جزیره در طول سال نسبتا ثابت است. ثابت ماندن گرما و‌ رطوبت هوا حتی در این فصل قابل مشاهده است و هوای ۲۵ درجه،‌ خنک‌ ترین‌ هوای جزیره در تور سامویی محسوب می‌ گردد.
قابل ذکر است که فصل بارندگی جزیره سامویی به دلیل مختل ساختن فعالیت‌ های آبی مانند شنا و موج‌ سواری، برای بسیاری از گردشگران‌ تور تایلند محبوب نیست و از این رو، آب و هوای سامویی در این بازه زمانی، جزیره را به خلوت‌ ترین حالت خود می‌ رساند.

بهترین فصل سفر به سامویی

جزیره سامویی از اواخر فصل پاییز تا اوایل فصل بهار و یا به طور دقیق‌ تر از ماه‌ دسامبر تا ماه مارس، به معتدل‌ ترین‌ آب و‌ هوای خود دست می‌ یابد. با اینکه آب و هوای سامویی در این برهه زمانی، نسبت به دیگر فصل‌ ها خنک محسوب می‌ شود اما میزان بارندگی و رطوبت پایین است. میانگین دمای جزیره سامویی در این زمان، حدودا ۲۷ درجه سانتی‌ گراد و اغلب آفتابی است. دلپذیر بودن آب و هوای جزیره سامویی در این بازه زمانی برای بازدید از جاذبه های گردشگری سامویی سبب می‌ شود گردشگران بسیاری به آنجا سفر کنند و جزیره در شلوغ‌ ترین و پر جمعیت‌ ترین حالت خود قرار بگیرد.

 

آب و هوای سامویی

بهترین زمان سفر به سامویی

همان‌ طور که پیش‌ تر اشاره شد، مناسب بودن آب و هوا به معیار ها و‌‌ سلایق فردی مربوط می‌ شود، با این حال می‌ توان دسامبر و فوریه را به عنوان خوش آب و هواترین ماه‌ های جزیره سامویی، معرفی کرد. آب و هوای سامویی در این ماه‌ ها کمی خنک‌ تر از میانگین دما در سال است. باد خنک و مطبوعی وزیده می‌ شود و گاه کمی باران می‌ بارد ولی اغلب آفتاب بر جزیره حاکم است.
از طرفی دیگر جزیره سامویی در بازه زمانی میان ماه‌ های سپتامبر تا نوامبر، به دلیل بارندگی‌ ها و طوفان‌ های بسیار، خلوت می‌ شود و قیمت‌ هتل‌ ها و‌ بلیط مناطق تفریحی و مراکز خرید سامویی به کاهش می‌ یابد. ماه‌ های مارس و سپتامبر، یکی از ایده‌آل‌ ترین آب و‌ هوا ها را برای فعالیت‌ هایی مانند غواصی می‌ سازند و بازه زمانی میان ماه‌ های اکتبر تا سپتامبر، مناسب‌ ترین آب و هوا برای موج‌ سواری در جزیره حاکم می‌ شود.

 

بهترین زمان سفر به سامویی

آب و هوای جزیره سامویی

بی‌ شک آب و‌ هوای نقاط مختلف این جزیره کوچک، گرم و شرجی نمی‌ توانند تفاوت چندانی با یکدیگر داشته باشند ولی تفاوت‌ های اندکی میان آنها وجود دارد.

آب و هوای ساحل پابت سامویی

ساحل پابت در شمال جزیره سامویی واقع شده‌ اند و از زیباترین نقاط جزیره در تمام سال محسوب می‌ شوند. طوفان و‌ باد های شدید چندان گریبان‌ گیر این جزیره‌‌ نمی‌ شوند و‌ دریای این ساحل در اکثر روزها،‌ بسیار آرام و با جذر و مدی کم است.

آب و‌ هوای پارک آبی سامویی

پارک ملی سامویی نوعی مجمع‌ الجزیره است که به شکل خاصی مورد فشار شدید آب واقع شده است. فشار بسیار زیاد آب در این مجمع‌ الجزیره، سبب به وجود آمدن اشکال بی‌ نظیری در صخره‌ ها شده‌ است. آب پر فشار این جزیره چندان برای شنا در تور سامویی نوروز نیز مناسب نیست.

فصل بارانی تایلند

برخی از جنگل‌های زیبای جزیره سامویی و تایلند در مناطقی کوهستانی و مرتفع قرار دارند و این سبب می‌ شود هوایی کمی خنک‌ تر و‌ کوهستانی‌ تر داشته باشند. مشهور ترین آبشار های این جنگل در سامویی، یعنی آبشار هین‌ لات و آبشار نامونگ‌ می، در زمان بارندگی بیش از همیشه پر آب می‌ شوند.

 

سخن پایانی
آب و‌‌ هوای سامویی تقریبا در تمام سال گرم و مرطوب است و مانند سایر نقاط کشور تایلند، باران‌ های موسمی چندان در آن نمی‌ بارند، اما گاهی خصوصا در فصل پاییز باران‌ های موسمی و طوفان آب و هوای سامویی را دگرگون می‌ سازند. جزیره سامویی نیز مانند سایر نقاط دنیا تابستانی گرم‌ تر و شرجی‌ تر دارد اما زمستان آن نیز سرد نیست و تقریبا بهترین آب و هوای جزیره را به جریان در می‌ آورد. مناطق کوهستانی جزیره سامویی‌ از رطوبت کمتری برخوردار هستند و اغلب به دلیل نسیم ملایم، هوایی بسیار دلپذیر دارند.

نظرات کاربران
دیدگاه