آب و هوای هند

آب و هوای هند

آب و هوای کشور هند

هند یکی از کشورهای پهناور قاره آسیا با آداب‌ و رسوم و فرهنگ گوناگون است که قدمتی بسیار طولانی دارد. بر اساس آخرین آمارها جمعیت این کشور بالغ بر 1/422/000/000 میلیون نفر است. وسعت و پهناوری هند موجب تنوع آب ‌و هوایی، ژنتیکی، غذایی، فرهنگی و زبانی آن شده است. سالیانه گردشگران زیادی از سراسر جهان از کشور هفتاد و دو ملت دیدن می‌ کنند. یکی از مسائلی که برای سفر به هر مکانی اهمیت زیادی دارد اطلاع از وضعیت جوی آن است. شرایط آب و هوای هند با توجه به وسعت این کشور در هر یک از مناطق آن تفاوت زیادی دارد.
شما هر یک از شهرهای هند را برای سفر انتخاب کنید جاذبه‌ های گردشگری هند و آب و هوای متفاوتی را تجربه خواهید کرد. اغلب افراد طبق تصورات خود فکر می‌کنند هوای هندوستان به طور کلی گرم و آفتابی است؛ در حالی که اگر نواحی شمالی این کشور را برای سفر انتخاب کنید با دیدن کوه‌ های مرتفع، سرسبز و پوشیده از برف آن کاملاً غافلگیر می‌ شوید. اگر مایلید درباره آب و هوای هند بیشتر بدانید در ادامه مطلب با NPK همراه باشید.

آب و هوای هند چگونه است

پیش این که به هندوستان سفر کنید باید بدانید که وجود رشته‌ کوه‌ های هیمالیا، همچنین صحرای تار سبب تغییرات آب و هوایی زیادی در این کشور شده است. بادهای موسمی زیادی از شمال شرق و جنوب غرب این کشور تحت‌ تأثیر این دو منطقه شروع به وزیدن می‌ کنند. در اغلب نقاط هند از اوایل ژوئن تا سپتامبر باد های جنوب غربی و از اکتبر تا فوریه نیز بادهای شمال شرق با بارش باران به شکل طوفان ادامه می‌ یابند.
در واقع مردم هند تقریباً شاهد 3 فصل مختلف در طول سال هستند. تابستان فصل بادها و بارش‌ های موسمی است. زمستان‌ های هند نیز تنوع آب‌ و هوایی گوناگونی دارد. به طور مثال رشته‌ کوه‌ های هیمالیا را پوشیده از برف می‌ بینید؛ در حالی که مناطق مرکزی و جنوبی هوا کاملاً گرمسیری است و در غرب کشور نیز کویرهای خشک بی‌ آب ‌و علف دیده می‌ شود. آب و هوای هند در چهار فصل سال به این ترتیب است:
از دسامبر تا فوریه هوای سرد و خشک
از مارس تا مه هوای گرم و خشک
از ژوئن تا سپتامبر بارندگی
از اکتبر تا نوامبر هوای معتدل
در سراسر هندوستان تقریباً سالیانه بین 1000 تا 1500 میلی متر باران می‌بارد. البته در نواحی شمال شرق و ساحل میزان بارش به 2500 میلی‌ متر نیز می‌ رسد. بارش سالیانه در بنگال غربی گاهی‌ اوقات از 11 هزار میلی‌ متر نیز تجاوز می‌ کند.

تور هند نوروز

طبیعت سرسبز، بکر و رنگارنگ هند در فصل بهار جلوه بسیار زیبایی به این کشور می‌ دهد. فستیوال رنگ یکی از مهم‌ ترین جشن‌ های هند به شمار می‌ رود که طرفداران زیادی دارد و به‌ صورت باشکوهی در بهار برگزار می‌ شود. علاوه بر هوای دلپذیر هند یکی از مراسم‌ هایی که پای گردشگران زیادی را به آن باز می‌ کند فستیوال هولی یا جشن رنگ است. علت برگزاری این جشن شروع فصل بهار است. در جشن هولی مردم پودرهای رنگی گیاهی تهیه می‌کنند و آنها را به یکدیگر می‌ پاشند. این فستیوال صحنه‌ های شاد و رنگارنگی را به وجود می‌ آورد. اغلب گردشگران شرکت‌ کننده در جشن نیز از آن به‌ عنوان یک تجربه عالی یاد می‌ کنند.
این یکی از سنت‌ های مردم هند است که از دیرباز وجود داشته و آنها به این شیوه رسیدن بهار را جشن می‌ گیرند. اغلب توریست‌ ها برنامه سفر خود را به‌ گونه‌ ای هماهنگ می‌ کنند که در جشن رنگ حضور یابند. این فستیوال هر سال در یک روز مخصوص نیست، اما در همه شهرهای هند به طور هم‌ زمان برگزار می‌ شود. البته جشن هولی معمولاً هر سال حوالی 20 و 21 مارچ اتفاق می‌ افتد که تاریخ آن با آغاز بهار و نوروز ایرانی‌ ها مصادف است. چنانچه در شهرهای بزرگی مانند دهلی و بمبئی حضور داشته باشید شرکت در این جشن لحظات شاد و ویژه‌ ای برای شما در تور هند نوروز رقم می‌ زند.

 

جشن هولی هند

تور هند تابستان

آب و هوای هند در تابستان نیز برای سفرهای خانوادگی مناسب است، زیرا با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ ها افراد می‌ توانند با آسودگی خیال سفر کنند. یکی دیگر از علل محبوبیت تابستان برای سفر، امکان استفاده از تفریحات آبی یا فضای باز است. تابستان نیز فصل مناسبی برای سفر به هند به شمار می‌ رود، زیرا پارک‌ ها و تفرجگاه‌ های کوهستانی در ارتفاعات رونق زیادی دارند و توریست‌ های زیادی از آنها بازدید می‌کنند و از سوغات هند برای یادگار به کشورشان می برند. برخی از این مناطق پیشینه تاریخی دارند و از دوران استعمار انگلیس به جا ماندند. در واقع اغلب این تفرجگاه‌ ها را انگلیسی‌ ها برای فرار از گرما در کوهستان‌ ها و بخش‌ های ییلاقی ساختند و بعد ها این اقامتگاه‌ ها جنبه توریستی پیدا کردند. چنانچه به هند سفر کردید، هرگز فرصت بازدید از این مکان‌ ها را در تور خارجی هند از دست ندهید.

باران‌ های موسمی هند

در اوایل اکتبر با آغاز باد ها و باران‌ های موسمی دستخوش تغییر می‌ شود. البته این تغییرات در نقاط گوناگون با فاصله‌ های زمانی متفاوتی اتفاق می‌ افتد. در شمال شرقی و جنوب غربی کشور هند سیل بارش‌ ها بین ماه‌ های ژوئن، جولای، اکتبر و نوامبر رخ می‌ دهد. در برخی از کشور ها آغاز بارش‌ ها سبب به هم ریختن برنامه سفر و نا هماهنگی می‌ شود. این قضیه در هند کاملاً بر عکس است و بارش باران هوا را برای سفر بسیار مطبوع و دلپذیر می‌ کند. به همین دلیل بارش‌ ها خللی در برنامه سفر گردشگران به وجود نمی‌ آورد. بارش باران در ایالت‌ های مهاراشتا، کرالا، کارناتاکا و گوا در طول ماه‌ های ژوئن و جولای وضعیت خوبی دارد.
این بارش‌ ها بر اثر وزش باد های موسمی از جنوب به غرب رخ می‌ دهد. قسمت‌ های شمال شرقی نیز در این فصل از بارش‌ های موسمی بهره می‌ برند. سیل بارش‌ ها در طول ماه‌ های آگوست و سپتامبر وضعیت آب و هوای هند را معتدل و دلپذیر می‌ کند. انتخاب این فصل برای سفر به هندوستان بیشتر به میزان علاقه شما به آب و هوای ابری و بارانی وابسته است. اگر عاشق امتحان‌ کردن چالش‌ های مختلف در سفر هستید، می‌ توانید از سفر به این کشور لذت ببرید.

تور هند زمستان

می‌ توان گفت که در بخش‌ های جنوبی هند تقریباً فصل زمستان وجود ندارد. پس چنانچه قصد دارید در زمستان از آب و هوای سرد و کوه‌ های سفید پوش هند لذت ببرید، باید به مناطق شمالی آن سفر کنید. گردشگران علاقه‌ مند به اسکی و ورزش‌ های زمستانی می‌ توانند از تفریحات و امکانات این نواحی به‌ خوبی استفاده کنند. البته سفر در این شرایط کاملاً به سلیقه افراد باز می‌ گردد. از طرفی، برای سفر به راجستان نیز زمستان فصل بسیار مطلوبی محسوب می‌ شود.
این منطقه در سایر فصول به دلیل وجود بیابان تار و گرمای طاقت‌ فرسا گزینه مناسبی برای بازدید نیست. به طور کلی شرایط جوی در اغلب شهرهای محبوب و پر مسافر مانند جیپور، پوشکار، گجرات و جیسالمر در زمستان مساعد به نظر می‌ رسد. نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم کاهش هزینه‌ های سفر زمستانی در مقایسه با تابستان است؛ بنابراین علاوه بر هوای لذت‌ بخش آن می‌ توانید ارزان‌ تر سفر نمایید.

 

بهترین زمان سفر به هند

بهترین زمان سفر به هند

با توجه به توضیحاتی که در بخش‌ های قبل ارائه کردیم، کشور هند از تنوع آب و هوایی خوبی برخوردار است که شامل تابستان، باران‌ های موسمی و زمستان می‌ شود. تابستان هند از مارس (اسفند) آغاز می‌ شود و تا می (اوایل خرداد) ادامه دارد. ژوئن تا سپتامبر یعنی اول خرداد تا اول مهر برای کسانی که عاشق هوای ابری و بارانی هستند، زمان مناسبی برای سفر محسوب می‌ شود. اکتبر (مهر) تا فوریه (اسفند) نیز هوای هند زمستانی است.

 

سخن پایانی
به طور کلی آب و هوای هند نیز مشابه ایران است و مردم آن در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور شرایط یکسانی را تجربه نمی‌ کنند. البته در هند علی‌ رغم ایران فصل پاییز تقریباً وجود ندارد. برای بازدید از کشور هند و جاذبه‌ های آن و بهترین سواحل هند نمی‌توان زمان دقیقی مشخص کرد. زیرا هر فرد با توجه به شرایط زندگی همچنین مناطق و جاذبه‌هایی که برای بازدید انتخاب می‌کند، برنامه سفر خود را می‌چیند. از آن جا که تعطیلات نوروز در ایران مصادف با جشن رنگ‌ ها در هند است، این بازه زمانی برای اغلب ما ایرانی‌ برای سفر با تور هند مناسب به نظر می‌ رسد. از طرفی در این فصل هوا معتدل است و از گرمای سوزان و باران‌ های موسمی خبری نیست.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی از هوای هند را در اختیار شما قرار دهیم. خوشحال می‌ شویم شما نیز نظرات خود را در مورد این مطلب برای ما بنویسید.

نظرات کاربران
دیدگاه