جاذبه های گردشگری هند

جاذبه های گردشگری هند

جاهای دیدنی هند

بازدید از جاذبه‌ های گردشگری هند آرزوی هر گردشگری است. هند از دیرباز با فرهنگ و هنر غنی خود مشهور بوده است. این کشور در طول تاریخ هزاران ساله‌ اش پذیرای جهانگردان و مسافران بسیاری از ایران و سراسر جهان بوده است. مارکوپولو، کورش کبیر و اسکندر مقدونی هنگام گذار از این نقطه تاریخی آن را سرزمینی طلایی و سحر آمیز نامیدند.
امروزه نیز تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان به آثار فرهنگی و باستانی هند علاقه‌ مند هستند. پس فرصت را مناسب دانستیم تا جاذبه‌ های توریستی کشور هند را بررسی کنیم و اطلاعات مفیدی درباره بهترین آنها با شما خواننده محترم به اشتراک بگذاریم. با NPK همراه باشید.

بهترین جاذبه‌ های گردشگری هند

ما در ایران کشور هند را با نام سرزمین هفتاد و دو ملت می‌ شناسیم چون دارای آیین‌ ها و سنت‌ های گوناگونی است. در هر نقطه از این کشور پهناور می‌ توان فرهنگ و آداب‌ و رسوم متفاوتی یافت. لازم به ذکر است که بسیاری از مراسم و آیین‌ های متعدد هندی ریشه‌ ای عمیق در دوره‌ های تاریخی هند دارند. هریک از این دوران اثری از خود به‌ جای گذاشته‌ اند که امروزه در قالب بناهای تاریخی به مکان‌ هایی برای بازدید عموم در تور هند تبدیل شده‌ اند.
هدف شما از سفر به هند هر چه باشد می‌ تواند بسیار مفرح و شادی‌ بخش سپری شود. خوردن غذا های هندی، بازدید مکان‌ های دیدنی و سواحل هند، سفر به شهرهای مختلف هند و گرفتن عکس‌ های زیبا در هندوستان بسیار لذت‌ بخش هستند.
همچنین جشنواره‌ های شاد مانند جشنواره فیل‌ ها و موسیقی که جزو جاذبه‌ های گردشگری هند به شمار می‌ آیند بسیار دل‌ فریب هستند. در ادامه لیستی از مشهور ترین جاذبه‌ های هند را معرفی می‌ کنیم.

تاج‌ محل هند

تاج‌ محل اثری بر جسته‌ در معماری هند است و به عنوان یکی از نماد های این کشور در دنیا شناخته می‌ شود. این بنا در شهر آگرا در نزدیکی دهلی‌ نو واقع‌ شده و از اصلی‌ ترین جاذبه‌ های گردشگری هند نیز به شمار می‌ آید.
تاج‌ محل، بزرگداشت عشق و البته صلابت آن دوره از تاریخ هند را به نمایش می‌ گذارد. پادشاه آن دوران هند شاه جهان، دستور احداث این بنای عظیم را برای یاد بود همسرش ممتاز محل داده است. تاج‌ محل با مناره‌ های متعدد، قوس‌ ها، خوشنویسی و نقوش منبت‌ کاری شده تزئین شده است.
پس از تکمیل بنا شاه‌ جهان دستور داد تا آن را با سنگ‌ های قیمتی مانند مرمر، یاقوت، یشم، لاجورد و مروارید تزیین کنند. جالب اینجاست برای ادای احترام به همسر متوفی شاه جهان، در آوردن کفش‌ ها هنگام ورود به این بنا الزامی است. تاج‌ محل در واقع یک مجموعه تاریخی بزرگ که شما با دیدن این ساختمان حیرت‌ انگیز در تور هند نوروز نیز می‌ توانید ساعت‌ های خوشی را در آن سپری کنید. همچنین در تاج‌ محل می‌ توانید بهترین عکس‌ ها را در زمان طلوع و یا غروب آفتاب بگیرید. به شما یادآوری می‌ کنیم که در تاج‌ محل قدرت، عظمت و نیروی جاری عشق را تجربه خواهید کرد.

قصر میسور هند

Mysore Palace

در هند قدیم، مهاراجه‌ یا شاه والا مانند خان‌ های ایرانی، از قدرت نظامی و سیاسی بالایی برخوردار بودند. مهاراجه‌ های هند اربابان منطقه‌ های مختلف هند بودند و اکثراً تجارت هم می‌ کردند. بعضی از آنها مانند رانجیت سینگ Ranjit Singh چنان قدرتی داشتند که امپراتوری بزرگ سیک Sikh Empire را هم تأسیس کرده‌ اند.
همچنین مهاراجه‌ ها، خانه‌ ها و عمارت‌ های با شکوهی برای خود می‌ ساختند. قصر میسور یکی از آنهاست که به خاطر طراحی زیبا و تلفیق معماری قدیمی و مدرن هندی از سایر بناهای باقیمانده از دوران مهاراجه‌ ها متمایز است. گفتنی است قصر میسور به‌ عنوان یکی از مهم‌ ترین آثار تاریخی برجسته دوران مهاراجه‌ های هند شناخته می‌ شود.
جالب است بدانید فرش‌ ها، نقاشی‌ ها، پرده‌ ها و معماری داخلی قصر با طلا، مرمر و سنگ‌ های قیمتی تزیین‌ شده‌ و پنجره‌ ها و درهای بزرگی دارد. راهروهای بزرگ و طولانی سقف‌ های بلند و طرح‌ های هندسی پیچیده، این قصر را بسیار با شکوه‌ تر جلوه می‌ دهند و آن را به یکی از زیبا ترین جاذبه‌ های گردشگری هند تبدیل کرده است. همچنین آثار هنری و صنایع‌ دستی داخل قصر فوق‌ العاده دیدنی و البته قیمتی هستند.
گفته می‌ شود بنا در گذشته خانهٔ رسمی خاندان وادیار استفاده بوده است. بی‌ شک قصر میسور نماد قدرت و امپراتوری خاندان وادیار در منطقه بوده و یکی دیگر از آثار تاریخی ثبت‌ شده هند در میراث جهانی یونسکو است.

 

جاذبه های گردشگری هند

غارهای آجانتا هند

غارهای آجانتا یکی از عجایب معماری هند و جهان محسوب می‌ شوند. غارهای آجانتا بر اساس تاریخی که بر روی دیوارهای آنها یافت شده، حدوداً در قرن پنجم میلادی ساخته‌ شده‌ اند. این غارها اسرار گمشده آن دوران از تاریخ را درون خود جای‌ داده‌ اند. همچنین این غارها به مرموزترین و عجیب‌ ترین سازه در هند نیز تبدیل ‌شده‌ اند. در معرفی این غارها باید بگوییم که این مجموعه شامل ۳۰ غار است. گفتنی است سنگ‌ های فوق‌ العاده سخت و سیاه‌ رنگ منطقه ماهاراشترا به طرز عجیبی با استفاده از دست و ابزارهای اولیه تراشیده شده‌ اند.
به یاد داشته باشید منطقه‌ ای که مجموعه غارها در آن قرار گرفته طبیعتی زیبا و دیدنی دارد که علاوه بر مشاهده غارها در تور خارجی هند می‌ توانید سری به جنگل‌ های استوایی اطراف محل غارها هم بزنید.
خوب است بدانید یکی دیگر از دلایل اصلی مشهور بودن غارهای آجانتا معماری و حکاکی‌ های بی‌ نظیر درون آنها است. بعضی از این مجسمه‌ ها با چنان ظرافت و دقت بالایی تراشیده شده‌ اند که چگونگی تولید آنها توسط مردم آن زمان هنوز بی‌ پاسخ‌ مانده است.
همچنین روی دیوار ها و سقف‌ های دالان‌ های تو در توی این مجموعه، نقش‌ هایی حک‌ شده‌ اند که نشان از رشد و پیشرفت بالای هنر آن دوره تاریخی دارند. این نقش‌ ها ترکیبی از نماد های مذاهب بودائی و هندوئیسم هستند. پس سعی کنید از دیدن این عجایب لذت ببرید.

شهر طلایی جیسلمر هند

Jaisalmer

شهر طلایی جیزآلمر واقع در ایالت راجستان یکی دیگر از جاذبه‌ های گردشگری هند است که به خاطر گنبدهای زردرنگ خود به شهر طلایی مشهور است. در معرفی این شهر باید بگوییم، این شهر تاریخی مجموعه‌ ای از قلعه‌ ها‌، برج‌ ها و ساختمان‌ های مجللی است که با ماسه زرد تزئین شده‌ اند. همچنین، داخل قلعه تعداد زیادی معبد و خانه‌ های سنتی وجود دارد که بیانگر فرهنگ و تاریخ دیرینه این منطقه است.
فراموش نکنید پوشش گیاهی جیزآلمر با سایر نقاط هند نیز تفاوت دارد. هند منطقه‌ ای سرسبز و استوایی است اما منطقه جیزآلمر کاملاً خشک و بیابانی است. جالب اینجاست که یکی از فعالیت‌ های محبوب در این منطقه نیز شتر سواری است.
علاوه بر این، شهر طلایی دارای کتابخانه‌ ای با قدمت هزار ساله هم است که می‌ توانید با بازدید از این بخش شهر طلایی نسخه‌ های بسیار ارزشمندی از کتب و نقاشی‌ های تاریخی هند را هم ببینید.

 

جاهای دیدنی هند

شهر وارانسی هند

Varanesi

شهر وارانسی که با نام بنارس نیز شناخته می‌ شود، یکی از قدیمی‌ ترین، مقدس‌ ترین و مهم‌ ترین شهرهای هند است. وارانسی در ایالت اوتارپرادش در شمال هند و در کنار رودخانهٔ گنگ واقع‌ شده است. همچنین این شهر به‌ عنوان مهم‌ ترین مقصد مذهبی و آیینی در میان هندوهای هند نیز شناخته می‌ شود. گفتنی است این شهر با قدمتی چندین هزار ساله یکی از زیباترین مکان‌ ها برای دیدن طلوع‌ آفتاب به شمار می‌ آید.
طبق باور هندوها شهر وارانسی محلی است که شیوا در آن زندگی کرده و رود معروف سرزمین هند یعنی رود گنگ را از میان این شهر عبور داده است. هر ساله تعداد زیادی از هندوهای هند در روز تولد شیوا به بنارس می‌ آیند تا در آب مقدس گنگ غسل کنند.
توصیه می‌ کنیم که در برنامه سفر خود به بنارس از مسجد عالم‌ گیر، معبد Shri Vishwanath Mandir و Sankat Mochan سنکت موچن که شهر میمون‌ هاست و سایر جاذبه های گردشگری هند هم دیدن کنید.

 

جمع‌ بندی
هند کشوری پهناور با تاریخچه‌ ای بسیار جذاب است. به همین دلیل سالانه گردشگران بسیاری به هند سفر کرده و از شکوه و عظمت جاذبه‌ های گردشگری هند دیدن می‌کنند. در این مطلب تلاش کردیم تا معروف‌ ترین آنها را به شما معرفی کنیم.

امیدواریم اطلاعات به اشتراک گذاشته‌ شده برای شما مفید واقع‌ شده باشد.

نظرات کاربران
دیدگاه