نقشه هند

نقشه هند

نقشه کامل هندوستان

نقشه هند در طول تاریخ به دلیل عواملی از جمله سیاست و مسائل اجتماعی دستخوش تغییراتی بوده است. هندوستان یا هند امروزی کشوری در جنوب آسیا و با مساحتی بیش از ۳٫۲ میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی نزدیک 1.5 میلیارد نفر، دومین کشور پر جمعیت جهان نیز است.
هند دارای آب‌ و هوای متنوعی بوده که بسته به منطقه و فصل آب و هوای هند تغییر می‌کند. هند شامل ۲۹ ایالت و هر یک از این ایالت‌ ها دارای شهرها و شهرستان‌ های زیادی هستند. هر شهر و منطقه از ویژگی‌ ها و جاذبه‌ های خاص خود برخوردار است. در این مطلب از NPK نقشه کشور پهناور هند را بررسی می‌ کنیم و درباره آن توضیحاتی می‌ دهیم.

نقشه هندوستان قدیم

در طول تاریخ باستان، هند تحت حکومت امپراتوری‌ های مختلفی بوده است. از شاخص‌ ترین این امپراتوری‌ ها می‌ توان به امپراتوری‌ های ماوراهراجاستان، ناندا، گوپتا و چولا اشاره کرد که هر یک از آنها به‌ گونه‌ ای مرزها و تقسیمات جغرافیایی هند را افزایش دادند.
ابتدا در قرون‌ وسطی، هند تحت حکومت امپراتوری مغول قرار داشت. تمدن مغول با تأسیس امپراتوری بزرگ مغول در سده ۱۶ آغاز و تقسیمات جغرافیایی عمده‌ ای در هند رخ داد.
سپس در قرن ۱۸، هند به‌ طور کامل تحت حاکمیت بریتانیا قرار گرفت. امپراتوری بریتانیا نقشه هند را با تشکیل استان‌ ها، مناطق و شهرها تغییر داد.
در نهایت، در سال ۱۹۴۷، هند از بریتانیا استقلال یافت و پاکستان که در آن دوران بخشی از هند بود، از هند جدا شد. این اتفاق باعث تغییرات قابل‌ توجهی در نقشه کشور هندوستان شد و از دل نقشه کشور هند یک کشور جدید به نام پاکستان به وجود آمد.

زیباترین شهرهای هند

۱. دهلی‌ نو New Delhi: دهلی‌ نو، پایتخت هند و یکی از شهرهای بزرگ‌ ترین ایالت هند یعنی دهلی در نقشه هند است. این شهر تاریخی در شمال هند قرار دارد و یکی از مراکز اداری، سیاسی و فرهنگی کشور محسوب می‌ گردد. البته دهلی‌ نو مجموعه‌ های تاریخی مهمی و جاذبه های گردشگری هند مانند قلعه سرخ، بارگاه حضرت همایون و مسجد جامع جمع مسجد هم دارد.
۲. بمبئی Mumbai: بمبئی پایتخت ایالت ماهاراشترا است و بزرگ‌ ترین شهر هند است. به علاوه این شهر به‌ عنوان مرکز اقتصادی و تجاری هند نیز شناخته می‌ شود. این شهر دارای بهترین سواحل هند، آسمان‌ خراش‌ ها، بازارهای شلوغ و صنایع مرتبط با بالیوود Bollywood است. این شهر به تاریخچه فرهنگی غنی، معماری زیبا و زندگی شبانه پر جنب و جوش مشهور است.
۳. کلکته Kolkata: کلکته پایتخت ایالت بنگال غربی و یکی از شهرهای مهم هند است. کلکته مرکز تجاری و فرهنگی مهمی در هند شناخته می‌ شود. همچنین چای و برنج مشهور هندی اغلب در این ایالت تولید می‌ شود که از سوغات هند هستند.
۴. چنای Chennai: چنای، پایتخت ایالت تامیل‌ نادو و یکی از شهرهای پر جمعیت و فعال اقتصادی هند است. این شهر دارای معماری تمثیلی، معابد باستانی و فرهنگ غنی تامیل و یکی از مقاصد گردشگری محبوب در تور هند است.
۵. بنگلور Bangalore: بنگلور، پایتخت ایالت کارناتاکا است و به‌ عنوان پایتخت فناوری هند شناخته می‌ شود. هر ساله این شهر میزبان بسیاری از شرکت‌ های فناوری جهان از جمله google و IBM است. ما در ادامه به دیگر شهرها و ایالت‌ های مهم موجود در هند اشاره می‌ کنیم که اطلاعات شما را تکمیل‌ تر خواهند کرد.

نقشه هند باستان

۱. آگرا Agra: آگرا به داشتن یکی از عجایب جهان یعنی تاج‌ محل مشهور است. تاج‌ محل مجموعه‌ ای از بناها و باغ‌ های تاریخی است که به دستور شاه جهان در قرن هفدهم ساخته‌ شده است. همچنین آگرا دارای جاذبه‌ های مهمی مانند قلعه آگرا است.
۲. جیپور Jaipur: جیپور یا شهر صورتی، پایتخت ایالت راجستان در نقشه هند است. این شهر با قلعه آمبر، قصر شاه‌ جهان و بازارهای متعدد مانند بازار جواهرات جمل مشهور است. گفتنی است جیپور همچنین به‌عنوان دروازه ورود به صحرای ثارا شناخته می‌ شود.
۳. وارانسی: وارانسی یا بنارس، شهری مقدس در ایالت اوتارپرادش و در کنار رودخانه گنگ واقع‌ شده است. این شهر به‌ عنوان یکی از مقاصد مهم مذهبی هندوها با غارها و معابدش شناخته می‌ شود.
۴. کوچی: کوچی یا کوچین، شهری در ایالت کرالا است و در جنوب غربی هند قرار دارد. این شهر به خاطر خانه‌ های رنگارنگ خود معروف است. بی‌ شک جاذبه‌ هایی مانند پل آبی، بازار متحرک کوچی و ساحل فورت کوچی در این شهر از دیدنی‌ های اصلی در تور هند نوروز نیز به‌ شمار می‌ آیند.

 

هند بر روی نقشه

جغرافیای هند

آب‌ و هوای هند به‌ طور کلی بسیار متنوع است و تحت تأثیر عواملی مانند جغرافیا، اقلیم و موقعیت جغرافیایی قرار دارد. با توجه به نقشه کنونی هند، می‌ توان نواحی مختلفی با آب‌ و هوای متفاوت در این کشور یافت. در زیر به‌ طور خلاصه به برخی از مناطق و آب‌ و هوای آنها اشاره می‌ کنیم:
در شمال هند، رشته‌ کوه‌ های هیمالیا واقع‌ شده است. در حقیقت این منطقه، سرد و کوهستانی است. همچنین در ارتفاعات هیمالیا، تابستان‌ ها معتدل است و در نقشه هم بلندترین قله جهان یعنی اورست هم در این منطقه و در نزدیکی مرز نپال قرار دارد.
در جنوب هند، آب‌ و هوا گرم و مرطوب است. به علاوه مناطق ساحلی جنوب هند دارای تابستان‌ های داغ و فصل بارندگی هستند. خوب است بدانید در جنوب هند، موسم بارندگی (مونسون) نیز رخ می‌ دهد و بارش‌ های فصلی را به همراه دارد.
منطقه مرکزی هند دارای آب‌ و هوای بیابانی و نیمه بیابانی است. تابستان‌ ها در این مناطق بسیار گرم و خشک هستند، در حالی‌ که زمستان‌ ها کمی معتدل‌ تر هستند.
در نقشه هند، شرق هند دارای آب‌ و هوای مرطوب و معتدل است. در این مناطق، بارش‌ های فصلی و متناوب رخ می‌ دهند. می‌ دانید که ولایت آسام، با جنگل‌ های بسیار غنی در این منطقه قرار دارد.
در غرب هند، آب‌ و هوا متأثر از اقیانوس هند و ساحل غربی است. در نظر داشته باشید که آب‌ و هوای غرب هند اغلب سال در تور خارجی هند گرم و مرطوب است.

جاذبه های طبیعی هندوستان

هند دارای جاذبه‌ های طبیعی بسیار زیبا و متنوعی است. این کشور کوهستان‌ ها و کوهپایه‌ های بلند، رودخانه‌ ها، دریاها، دره‌ ها و بیابان‌ ها و طبیعتی بسیار رنگارنگ دارد. در ادامه به برخی از جاذبه‌ های طبیعی معروف در نقشه هند اشاره می‌ کنیم:
کوهستان‌ های هیمالیا: همان‌ طور که پیش‌ تر اشاره کردیم، کوهستان‌ های هیمالیا از جمله مهم‌ ترین جاذبه‌ های طبیعی هند هستند. توجه کنید که هیمالیا یک مقصد محبوب برای علاقه‌ مندان به کوهنوردی، پیاده‌ روی و طبیعت‌ گردی است.
دره کشمیر: دره کشمیر در شمال غربی هند و در میان کوهستان‌ های هیمالیا واقع ‌شده است. گفتنی است در نقشه هند دریاچه دال، دریاچه وولر و باغ شلیمار برخی از آثار طبیعی مشهور در این منطقه هستند.
دره نهاراگاره: دره نهاراگاره در ایالت اوتاراخند قرار دارد و یک منطقه طبیعی زیبا و سرسبز است. همچنین این دره مقصدی محبوب برای تماشای پرندگان مهاجر و میزبان گونه‌ های غنی از پرندگان مانند بلبل‌ ها و بلدرچین‌ ها است.
بیابان تار: بیابان تار در ایالت راجستان واقع‌ شده که یکی از بزرگ‌ ترین بیابان‌ های شنی در جهان است. این بیابان با تپه‌ های ماسه‌ ای بزرگ برای صعود و تماشای غروب و همچنین شتر سواری محبوب گردشگران است.
غارهای اجانتا و الورا و جنگل‌های نیلگیری: این غارها و جنگل‌ ها در سازمان ملی یونسکو ثبت شده‌ اند و همچنین محل زندگی بسیاری از گونه‌ های وحشی مانند ببر، فیل هندی و خرس هستند.

 

هند کجاست

طبیعت هندوستان

در نقشه هند رودخانه‌ ها و دریاچه‌ های فراوانی وجود دارد که می‌ توانید در آنها قایق‌ سواری کنید. مثلاً دریاچه‌ های دال و وولر در کشمیر و رودخانه برهماپوترا در ولایت آسام برای گردش با قایق بسیار مناسب هستند.
همچنین هند دارای انواع مختلف پرندگان است و برخی مناطق طبیعی مانند دره نهاراگاره و پارک ملی کازیرانگا در بنگال غربی، به‌ عنوان مقصد‌های محبوب برای تماشای پرندگان مهاجر مشهور هستند. می‌ توانید پرندگان مهاجر را در طول فصل‌ های کوچ مشاهده کنید.
در نقشه هند پارک‌ ها و ناحیه‌ های جنگلی زیادی وجود دارد به‌ عنوان‌ مثال، پارک ملی رانتامبور، پارک ملی جیم کوربت و پارک ملی بانگها که معروف هستند.
به علاوه ممکن است به تجربه‌ های ماجراجویانه علاقه‌ مند باشید. پس می‌ توانید به بیابان‌ های شنی بیکانر و جیسلمر در راجستان سفر کنید. البته ریف کرالا در جنوب هند هم یک مقصد بسیار محبوب برای تجربه رودخانه‌ ها، جنگل‌ ها و سواحل زیبا است.

هتل های هند

در شمال هند، شهرهایی مانند شیملا، مانالی، کولو و گلتاگ دارای هتل‌ ها و مهمان‌ خانه‌ های متعددی هستند. به عنوان مثال امکاناتی مانند رستوران‌ های هند، سالن‌ های ورزشی، اسپاها، سوناها و اینترنت به مسافران ارائه داده می‌ شوند.
علاوه بر هتل‌ ها، در برخی مناطق کوچک‌ تر و کوهستانی می‌ توانید از پانسیون‌ ها استفاده کنید که با فضای گرم و صمیمی و رستوران های هند تجربه اقامت متفاوتی را برای شما فراهم می‌ کنند.

 

جمع‌ بندی
در این مطلب سعی کردیم با توجه به نقشه هند شما را با جاذبه‌ های این کشور آشنا کنیم. می‌ توانید بهترین زمان سفر به هند را با در نظر گرفتن دیدنی‌ ها و اقلیم این کشور انتخاب کنید.

نظرات کاربران
دیدگاه