سوغات هند

سوغات هند

بهترین سوغات هند

سوغات هند با زیبایی‌ های این کشور عجین شده است. همه ساله گردشگران بسیاری به این کشور سفر می‌ کنند، خریدن سوغاتی در انتهای سفر خاطرات را برای همیشه برای این گردشگران ماندگار می‌ کند. گفتنی است در هند نه‌ تنها تنوع مکان‌ های دیدنی بسیار زیاد است بلکه تنوع سوغاتی‌ ها هم چشمگیر بوده و انتخاب را برای شما مشکل می‌کنند. یکی از سوا‌لاتی که همواره در طی سفر به هند می‌ پرسید این است که از هند چه سوغاتی بخرم!

از هند چی بخریم

ما در ادامه این مقاله شما را با چندین مورد از سوغاتی‌ های معروف هند آشنا می‌ کنیم. در طول سفر به هند می‌ توانید از این اطلاعات استفاده کنید. پس با NPK همراه بمانید.

ساری هندی

نام کشور هند با معروف‌ ترین لباس زنان هندی یعنی ساری عجین شده است. ساری یکی از معروف‌ ترین و زیباترین لباس‌ های سنتی هندوستان است و تنوع زیادی در نوع پارچه، طراحی و نقش‌ های روی پارچه دارد. این نوع لباس زنانه به‌ عنوان نمادی از شکوه و زیبایی فرهنگ هندوستان در جهان و در تور هند شناخته‌ شده است. در هندوستان در بسیاری از مراسم رسمی و مذهبی از انواع مختلف ساری استفاده می‌ شود.علاوه بر این در مناطق شمالی هند مانند راجستان، اوتار پرادش و مادهیا پرادش نوعی از ساری با پارچه‌ های فاخر دوخته و عرضه می‌ شود که به ساری‌ چاندرانی مشهور است. یادآور می‌ شویم که این ساری به دلیل متریال آن قیمت بالایی هم دارد. علاوه بر این ساری‌ های میسور که ابریشمی و بسیار نرم و لطیف هستند، با طلاکوبی بر روی قسمت‌ های مختلف بهترین ساری شناخته می‌ شوند.
ساری‌ ها از پارچه‌ های مختلف مانند ابریشم، پنبه و کتان بوده و دارای طرح‌ ها و الگوهای متنوعی هستند. این تنوع در انواع ساری‌ ها نشان‌ دهنده تنوع فرهنگی و قومی در هندوستان است. هر منطقه و ایالت هند دارای سبک خاص خود برای ساری است که نشان‌ دهنده تاریخ و فرهنگ آن منطقه نیز هست. ساری‌ ها یکی از زیباترین سوغات هند هستند.

جواهرات و زیورآلات هندی

کشور هند از یک سنت قدیمی و غنی در طراحی و ساخت جواهرات برخوردار است و زیورآلات تولید شده توسط هند نیز شهرت جهانی دارند. همچنین جواهرسازی یکی از صنایع اصلی کشور هند محسوب می‌ شود. چرا که مردم هند به انواع جواهرآلات مانند طلا و مروارید علاقه‌ی زیادی دارند.
جواهرات و زیورآلات هندی بسیار متنوع بوده که مهم‌ ترین آنها که برای سوغات هند مناسب هستند شامل موارد زیر هستند:
مانگ تیکا برای تزیین قسمت میانی پیشانی استفاده می‌ شود. مانگ تیکا شامل یک زنجیر کوتاه است که با سنگ‌ ها، مروارید یا الماس تزیین ‌شده و در قسمت میانی پشت سر متصل می‌ شود.
• هار یا گردنبند در هندوستان بسیار محبوب است. گردنبند ها به‌ صورت طنابی از طلا و نقره با طرح‌ ها و الگوهای مختلف هستند. همچنین هار ها معمولاً با سنگ‌ های قیمتی تزیین می‌ شوند.
بالی یا گوشواره، زیورآلاتی هستند که در قسمت لاله گوش قرار می‌ گیرند. بالی‌ ها می‌ توانند به‌ تنهایی یا همراه با هار استفاده شوند.
بنگله یا دستبند، زیورآلاتی هستند که بر روی مچ دست قرار می‌ گیرند. آنها ممکن است از جنس طلا، نقره یا سنگ‌ های قیمتی باشند. پس خرید انواع زیورآلات از هند در تور خارجی هند به عنوان سوغاتی کاملاً مرسوم است.

 

سوغات هند

مجسمه گانش هند

اگر به دنبال یک هدیه کوچک و پر معنای مرتبط با آیین هندو به عنوان سوغاتی از هند هستید، مجسمه گانش ایده‌ ای بسیار عالی است. در مذهب هندو، فرزند لرد شیوا Lord Shiva و خدای حکمت، هنر، علم و راهنمایی را با نام گانش می‌ شناسند. می‌ گویند گانش پشتیبان فرهنگ، هنر و نماد شانس، خوشبختی و محافظت از بد شانسی‌ ها است. همچنین هندوها معتقدند که با عبادت و تجلیل از گانش، می‌ توان بر موانع زندگی پیروز شد.
گفتنی است گانش به عنوان سوغات هند به شکل یک بدن انسانی و سر یک فیل تصویر سازی می‌ شود. از ایام کهن تا به امروز راهبان معابد هندو مجسمه‌ های خدایان هندی را با استفاده از هنر دست و در قالب مجسمه، گردنبند و جای ‌عود درست ‌کنند. به این ترتیب مسافران زیادی گانش را به‌ عنوان سمبلی از سفر به هند خریداری می‌ کنند.

ادویه هندی

هندیان از دیرباز به تولید و صادرات ادویه مشغول بوده‌ اند. ادویه‌ جات هندی، اساسی‌ ترین عنصر در آشپزی هندی هستند که به غذاهای هندی طعم و مزه خاصی می‌ بخشند. یادآور می‌ شویم جنوب کشور هند به‌ خصوص چنای Chennai برای بهترین کیفیت ادویه هندی از شهرت جهانی برخوردار است.
این منطقه طبیعت بسیار زیادی هم دارد و به اقیانوس سواحل هند متصل است. به‌ همین دلیل منطقه ویژه‌ ای برای تولید ادویه‌ جات محسوب می‌ شود. ماسالا، زیره سبز، زیره سیاه، هل، دارچین، زردچوبه، فلفل قرمز و کاری از اصلی‌ ترین محصولات این منطقه هستند. خوب است بدانید در بازارها و بازارچه‌ های ادویه در کشور هند می‌ توان بهترین کیفیت این محصولات را یافت. این محصولات هم به‌ صورت باز و کیلویی، هم به‌ صورت بسته‌ بندی در تور هند نوروز نیز به‌ فروش می‌ رسند.

شیرینی هندی

شیرینی‌ های هندی از مهم‌ ترین و لذیذ ترین بخش‌ های فرهنگ غذایی هندوستان و از سوغات‌ های این کشور هستند. این شیرینی‌ ها دارای طعم و مزه‌ های متنوعی هستند و از مواد اولیه گیاهی مانند برنج، شیر، خرما و پسته تهیه می‌ شوند. معمولاً این شیرینی‌ ها به‌ عنوان دسر در مهمانی‌ ها، جشن‌ ها و مناسبت‌ های خاص و با قهوه یا چای همراه سرو می‌ شوند. در ادامه به برخی از معروف‌ ترین شیرینی‌ های هندی اشاره می‌ کنیم:
لادو که از برنج و شیر تهیه می‌ شود.
جلبی که شیرینی سنتی هندی است که از آرد برنج و آرد نخود تهیه ‌شده و سپس در روغن گرم سرخ می‌ شود.
گولاب‌ جامون و بارفی هم از دیگر شیرینی‌ های سنتی هندوستان هستند که دیدن و خرید سوغات هند از دیاری رنگارنگ در کنار بازدید از جاذبه های گردشگری هند توصیه می‌ شوند.

 

بهترین سوغات هند

روغن های آیورودا هند

همان‌ طور که می‌دانید یوگا، ماساژ و ورزش‌ های آرامش‌ دهنده در هند بسیار رایج هستند و به همین دلیل روغن‌ های آیورودا در این کشور تولید و مصرف بالایی دارند. روغن سیترونلا، روغن اکالیپتوس، روغن ریحان شیرین و روغن نعنا در بین روغن‌ های گیاهی پر مصرف هستند و همچنین از محبوب ترین سوغات هند به شمار می‌ آیند.

بهترین چای هندوستان

از آنجایی‌ که چای هند در جهان بسیار مشهور است، پس به‌ عنوان یک سوغاتی عالی از سفر به هند بسیار مناسب است. قابل‌ ذکر است مردم هند از نظر مصرف چای رتبه اول در جهان را دارند. خوب است بدانید تولید و صادرات چای در کشور هند نیز رتبه دوم در جهان را دارد.
چای‌ سفید، چای سبز، دارجلینگ، چای نیلگری و چای آسام از مشهورترین انواع چای در هند هستند. همچنین شهرهای مونار، دارجلینگ، آسام و کونور از اصلی‌ ترین مناطق تولید کننده چای در هند هستند که از شهرت بالایی برخوردارند.

کیسه های بسته بندی هند

شاید شما برای بسته‌ بندی هدیه خود از جعبه شیک استفاده می‌کنید یا ممکن است ترجیح ‌دهید هدیه‌ تان را بدون بسته‌ بندی به دیگران بدهید. در هر حال در سفر به هندوستان می‌ توانید کیسه‌ های رنگی پارچه‌ ای را در طرح‌ ها و رنگ‌ های متنوع خریداری کنید.
جالب است بدانید در هندوستان رسم بر این است که کیسه‌ های پارچه‌ ای با چاپ‌ های طلائی، منجوق‌ دوزی و یا گلدوزی دوخته ‌شوند. شاید باور نکنید اما همین کیسه‌ ها از بهترین سوغات هند هستند.

 

جمع بندی
کشور هند یکی از تاریخی‌ ترین کشورهای جهان است که تاریخچه آن در طرح‌ ها و نقش‌ های خیره‌ کننده ساری به زیبایی به نمایش کشیده‌ شده ‌است. شیرینی‌ ها و ادویه‌ جات هندی هم طعم‌ ها و مزه‌ های گوناگونی دارند و چای و زیورآلات هند نیز شهرت جهانی دارند.
در این مطلب همچنین دیگر هدایای کشور هند را بررسی کردیم و درباره سوغات هند توضیحاتی مختصر دادیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما خواننده عزیز مفید واقع ‌شده باشد. شناخت مفید و مختصر از سوغاتی‌ های هندی در سفر راه گشای شما خواهد بود.

نظرات کاربران
دیدگاه