آب و هوای مشهد

آب و هوای مشهد

آب و هوای مشهد چگونه است

شهر مشهد را می‌توان از شهرهایی دانست که تحت تاثیر جبهه‌های گوناگون آب و هوا قرار دارد. زیرا این شهر در منطقه مرزی مابین جنوب و شمال خراسان واقع شده است. این شهر دارای خصوصیات ویژه اقلیمی است و آب و هوای مشهد نیز هم راستا با اقلیم آن متغیر است. دشت مشهد تا نیشابور ادامه پیدا می‌کند و اقلیم آن سرد و خشک است. در واقع می‌توان گفت که شهر مشهد دارای آب و هوای سرد و خشکی است.

اطلاعات کامل آب و هوای مشهد

همانطور که گفتیم شهر مشهد دارای آب و هوای سرد و خشکی بوده و بخشی از آن که تا قوچان ادامه پیدا می‌کند نیمه خشک است. تنها قسمتی که می‌توانیم آن را مرطوب و سرد بدانیم، در بلندترین ارتفاعات هزار مسجد و کوه بینالود است. مشهد در شمال شرقی ایران قرار دارد و بعد از شهر تهران می‌توان آن را دومین شهر بزرگ کشور دانست.
ارتفاع شهر مشهد از سطح دریا ۱۰۵۰ متر بوده و بین رشته کوه‌های هزار مسجد و بینالود قرار گرفته است. به صورت کلی می‌توانیم بگوییم آب و هوای مشهد به علت وجود جغرافیای خاصی که دارد متغیر است. اما در مجموع آب و هوای این شهر معتدل و متمایل به سرد و خشک به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به مشهد از نظر آب و هوا

معمولاً در فصل زمستان، مشهد سرد و مرطوب بوده و تابستان‌های گرم و خشکی دارد. دمای هوا در فصل زمستان گاهی اوقات به منفی ۲۰ درجه و در تابستان به مثبت ۴۰ درجه سانتیگراد نیز می‌رسد. بیشتر زائران و مسافرانی که قصد سفر به مشهد را دارند در مورد آب و هوای آن پرس و جو می‌کنند زیرا می‌خواهند در بهترین شرایط آب و هوایی به این شهر سفر نمایند.
مشهد در برخی از فصل‌ها آب و هوای مناسبی ندارد و گاهی اوقات آب و هوای مشهد مانند هر شهر دیگری حتی می‌تواند آزاردهنده نیز باشد. اما این موضوع باعث نمی‌شود که توریست‌ها به این شهر سفر نکنند. در ماه‌های معتدل سال بهتر است که به این شهر سفر کنید تا بهتر بتوانید از جاذبه‌ های گردشگری مشهد نیز بهره بیشتری ببرید.

آب و هوای مشهد در بهار

یکی از بهترین فصل‌ها برای رفتن به مشهد، فصل بهار است. زیرا این فصل همراه با تعطیلات نوروزی بوده و به همین خاطر گردشگران زیادی در تور مشهد نوروز این شهر را برای مقصد خود انتخاب می‌کنند. آب و هوای مشهد در فصل بهار بسیار مطبوع و خوب است و می‌توانیم بگوییم نه گرم است و نه سرد.
فصل بهار آب و هوای مناسب و معتدلی برای سفر به شهر مشهد به شمار می‌آید. در این فصل شما می‌توانید از تمام زیبایی‌های مشهد استفاده نموده و لذت ببرید. در واقع ماه اردیبهشت نیز یکی از بهترین ماه‌ها برای مسافرت کردن به شهر مشهد محسوب می‌شود. زیرا بارش‌های سبکی در این زمان اتفاق افتاده و می‌تواند لطافت بهار را چندین برابر کند.

 

آب و هوای مشهد در بهار

سفر به مشهد در تابستان

همانطور که گفتیم هوای مشهد در برخی مواقع بسیار گرم شده و در فصل تابستان نیز به اوج خود می‌رسد. با این حال چون تعطیلات مدارس و برخی از شغل‌ها در این فصل است، شهر مشهد در تابستان نیز بسیار شلوغ بوده و مسافران خارجی و گردشگران داخلی زیادی با تور مشهد برای سیاحت و زیارت به این شهر عزیمت می‌کنند. با در نظر گرفتن شرایط تابش خورشید، محافظت در برابر این اشعه بسیار ضروری است. بنابراین بهتر است گشت و گذار را در ساعت‌های پایانی روز انجام دهید.
آب و هوای مشهد در فصل تابستان گرم و خشک است و در برخی از روزها گرما به حدی می‌رسد که آزار دهنده و طاقت فرسا نیز می‌شود. چنانچه شما از افرادی هستید که نمی‌توانید گرمای هوا را تحمل کنید، فصل تابستان زمان مناسبی برای سفر به این شهر نیست. در فصل تابستان گاهی دمای هوا در شهر مشهد به ۴۰ درجه نیز می‌رسد.

راهنمای سفر به مشهد در تابستان

در تابستان آب و هوای مشهد بسیار گرم شده و طاقت فرسا می‌گردد. بنابراین برای آن که آسیبی به شما وارد نشود، توصیه هواشناسی را جدی بگیرید.
از ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعد از ظهر تا حد امکان در آفتاب نباشید و از عینک و لباس مناسب استفاده کنید.
مراقب کودکان خود باشید و حتما از ضد آفتاب استفاده نمایید.
از حضور کودکان زیر ۶ ماه در آفتاب شدید و زیر نور مستقیم خودداری کنید.
از نگاه کردن مستقیم به نور خورشید خودداری نمایید زیرا می‌تواند موجب آسیب چشمی شود.
از عینک‌های آفتابی که می‌تواند در برابر نور خورشید از چشمان شما محافظت کند استفاده کنید.
 جهت پیشگیری از کمبود آب بدن، لازم است در طول روز مایعات به اندازه کافی بنوشید.

 

سفر به مشهد در تابستان

آب و هوای مشهد در پاییز

یکی از زمان‌هایی که می‌توانید با خیال راحت به شهر مشهد سفر کنید، پاییز است زیرا مسافر کمتری در این شهر وجود دارد و هزینه‌های شما نیز کاسته خواهد شد. مشهد در فصل پاییز به تدریج سرد می‌شود و شما می‌توانید هوای سرد و خشکی را در مشهد تجربه کنید. چنانچه سرما را دوست دارید و برای شما آزاردهنده نیست، فصل پاییز می‌تواند بهترین گزینه‌ها برای سفر کردن به شهر مشهد باشد.

 

آب و هوای مشهد در پاییز

آب و هوای مشهد در زمستان

از آنجایی که شهر مشهد اقلیم هوایی سرد و خشکی دارد، بنابراین می‌توان در فصل زمستان انتظار هوای به شدت خشک و سرد را از آن داشت. سردترین زمان سال در شهر مشهد، فصل زمستان است. در این زمان یخبندان و سرما بر مشهد حاکم می‌شود و گاهی به حدی دمای هوا پایین می‌آید که حتی از ۲۰ درجه نیز کمتر خواهد شد.
زمستان فصل خلوتی برای مسافرت به شهر مشهد است و سرمای آن آنقدر زیاد است که معمولاً مسافر کمتری در این شهر حضور دارد. چنانچه شما نیز آب و هوای سرد را دوست دارید و می‌خواهید سفر مقرون به صرفه‌ای داشته باشید، بهترین زمان فصل زمستان است.
آب و هوای مشهد در فصل زمستان، سردترین و خشک‌ترین صورت ممکن را به خود می‌گیرد. دمای هوای شهر مشهد در فصل زمستان از صفر تا 12 درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند. میزان بارندگی در شهر مشهد معادل 200 میلیمتر است. همچنین وجود ارتفاعات بلند در بخش شمالی استان خراسان، این قسمت را نسبت به سایر مناطق معتدل‌تر و مرطوب‌تر نموده است.

 

آب و هوای مشهد در زمستان
سخن پایانی
آب و هوای شهر مشهد به علت موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد در تمام فصول سال متغیر است. خشکی هوا در شهر مشهد در تمام فصل‌ها مشهود بوده و در گرم‌ترین فصل سال دمای آن به بالای ۴۰ درجه و در پایین‌ترین دما به منفی ۲۰ درجه نیز می‌رسد. شب‌های مشهد همواره با افت دما مواجه است. در این مقاله وضعیت آب و هوای مشهد در فصول مختلف سال را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد.
نظرات کاربران
دیدگاه