سوغات مشهد

سوغات مشهد

بهترین سوغات مشهد

وقتی از سفر برگشتید، بهترین لحظه، دیدار دوبار عزیزان است که با سوغاتی‌های با ارزشی که به آنها هدیه می‌دهید، لحظات شیرین‌تری برای هم شما رقم می‌زند. در اصل سفر بدون سوغاتی، آن‌ هم به مشهد، مانند گلدان بدون گل است و انگار لطفی ندارد. ما می‌خواهیم در این مطلب به شما کمک می‌کنیم بهترین گزینه‌های سوغات مشهد را خوب بشناسید و راحت‌تر بتوانید گزینه‌های مناسب خود برای خرید سوغاتی را پیدا کنید.
پس برای اینکه دست پر از مشهد برگردید و شیرینی خاطراتتان را دوچندان کنید، تا پایان مواردی که گفته‌ایم را بررسی کنید. اگر از ما بپرسید، هر کدام از سوغاتی‌ را انتخاب کنید، شکی نیست که نتیجه خوبی خواهد داشت. بنابراین بیایید سوغاتی‌های خوب مشهد را با هم مرور کنیم.

سوغات مشهد چی بخرم

انتخاب سوغاتی به سلیقه شما و کسانی که می‌خواهید برایشان سوغاتی ببرید بستگی دارد. گاهی باید به نیازهای خاص افراد توجه کنید و وضعیت آنها را در نظر بگیرید. برای مثال شاید درست نباشد برای کسی که دچار بیماری دیابت است جیلی بیلی هدیه ببرید، یا برای یک کودک چهار پنج ساله، یک ساک چرم بزرگ، سوغاتی مناسبی نخواهد بود.
البته اگر بخواهید به طور کلی سوغاتی بخرید، می‌توانید انواعی از سوغاتی‌ها را انتخاب کنید و بعدا تصمیم بگیرید هر کدام را به چه کسی هدیه می‌دهید. سوغاتی‌هایی که در مشهد پیدا می‌شوند، تنوع بالایی دارند که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید یا حتی از هر دسته از آنها یک نمونه بخرید.
معروف‌ترین سوغاتی‌های مشهد شامل زعفران و انواع سوغاتی‌های خوراکی مانند ادویه، خشکبار، جیلی بیلی، نقل و نبات، کیف و کفش چرم و به طور کلی محصولات چرمی، صنایع دستی مانند ظروف سنگی می‌شود. پیشنهاد می‌شود کیفتان را از انواع خوراکی‌های خوشمزه مشهدی پر کنید و از صنایع دستی زیبای آن، یادگاری‌های خوبی با خود ببرید. در ادامه انواع گوناگون سوغات مشهد را با جزئیات بیشتر بررسی می‌کنیم.

زعفران مشهد

گیاه ارزشمند زعفران، طلای سرخ سرزمین خراسان در ایران است که از سال‌های دور به وجود و پرورش آن در زمین‌های ایران به خود می‌بالیم. این محصول گران‌بها، بهترین و محبوب‌ترین سوغات در تور مشهد است. سوغاتی‌ که با خود شادی و اعتماد به نفس به همراه بیاورد، باید هم چنین محبوب باشد. کاربردهای بی‌شمار زعفران از رنگ، عطر، مزه و ظاهر جذاب آن می‌آید.
همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از عطرهای معروف دنیا، حاوی زعفران هستند. این چاشنی خوشمزه و خوش‌ عطر در غذاهای سنتی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌توان گفت همه جای دنیا، غذاهای زعفرانی، رنگ و بوی ایرانی دارند.
رنگ زیبایی که زعفران به ویژه در غذاهای برنجی ایجاد می‌کند، از عناصر پرکاربرد سفره‌ آرایی است. زعفران فقط سوغاتی برای دیگران نیست، تقریبا هر کسی به مشهد برود، این محصول با ارزش را در فهرست خرید خود قرار می‌دهد.
از آنجا که این گیاه ویژگی‌هایی دارد که آن را در بین داروهای گیاهی نیز محبوب کرده‌ است، با خریداری آن می‌توانید از مزیت‌هایی مانند آرامش‌ بخشی، شادی‌ آوری، کاهش درد بیماری‌های تنفسی مانند آسم و سیاه سرفه، بهبود وضعیت معده و کاهش التهاب برخوردار شوید؛ یا این که با زعفران این خواص دارویی را به طور یکجا به عزیزانتان هدیه بدهید.
اگر بخواهید از مرغوبیت زعفرانی که به عنوان سوغات مشهد می‌خرید اطمینان پیدا کنید، بدانید که زعفران با کیفیت قرمز است و بوی مطبوعی دارد، اگر آن را روی حرارت شعله بگیرید، رنگ آن نارنجی یا بنفش می‌شود و با فشردن مقداری زعفران در کاغذ کاهی و له شدن در آن، رد یا لکه‌ی چربی ایجاد نمی‌کند.

 

زعفران مشهد

خوراکی‌ های مشهد

بسیاری از سوغاتی‌های مشهد، در دسته خوراکی‌ها جای می‌گیرند. به جز زعفران که دربارۀ آن گفتیم، ادویه‌های گوناگونی که به ادویه هفت قلم شناخته می‌شوند، جیلی بیلی، نقل و نبات، پولکی، زرشک، میوه‌های خشک‌ شده مانند کشمش، آلوچه، زردآلو و آلو بخارا، شیرینی‌ها و ترشی مشهدی، خوراکی‌های سوغات مشهد هستند.
ادویه هفت قلم شامل سماق، گلپر، زنجبیل، فلفل سیاه و قرمز، زردچوبه و دارچین می‌شوند.. میوه‌های خشک‌ شده مشهدی، به جز خواص بسیار خوبی که برای سلامتی دارند، بسیار خوشمزه هستند. به طوری که کمتر کسی از آنها می‌گذرد؛ در نتیجه، خشکبار مشهدی یکی از گزینه‌های پرطرفدار سوغاتی مشهد است. نقل و نبات‌های مشهد به شکل‌های گوناگون و برای مصارف گوناگونی از قبیل شیرینی مهمانی و استفاده‌های دارویی و درمان‌های سنتی کاربرد دارند. همچنین جیلی بیلی، یک شیرینی رنگی و جذاب مشهدی است که طعم‌های متنوع آن تا مدت‌ها زیر زبانتان خواهد ماند. این شیرینی‌های خوشگل می‌توانند سوغاتی خوراکی خوبی برای کودکان باشند.
ترشی مشهدی یک ترشی قرمز رنگ است که رنگ قرمز آن از گوجه ایجاد می‌شود. در این ترشی از صیفی‌جات گوناگونی مانند گل کلم، هویج، ساقۀ کرفس، برگ کرفس و سبزیجاتی مانند ترخون، ریحان، نعنا و فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود که یک ترکیب خوشمزه و بی‌نظیر ایجاد می‌کنند.

 

بهترین سوغات مشهد

صنایع دستی مشهد

از خوراکی‌ها که بگذریم، صنایع دستی مشهد هواداران بسیاری دارند و تنوع و زیبایی صنایع دستی مشهد می‌تواند خرید یک هدیه مناسب و خاص را برای شما آسان کند. نخستین صنایع دستی معروف مشهد، فرش و گلیم‌های مشهدی است که طرح‌های منحصر به فرد آنها از تار و پود فرهنگ خراسانی‌ها ساخته شده‌اند. نمدبافی و پوستین دوزی از هنرهای مشهدی‌ها است که سوغات مشهد متفاوت و دیدنی از آنها خلق می‌شود.
سنگ‌ تراشی که روی نگین انگشتر‌ها و گردنبند و ظروف سنگی کاربرد دارد، سماورهای سنتی و سبدهای ارغوان‌ بافی طرقبه از دیگر صنایع دستی زیبای سوغات مشهد هستند. یکی از صنایع دستی جالب و خاص مشهد، دیگ سنگی است که به نام هر کاره شناخته می‌شود. این دیگ که از سنگ تراشیده می‌شود، برای پخت غذاهای گوناگون کاربرد دارد.
سنگ‌هایی مانند عقیق و فیروزه برای ساخت گردنبند، دستبند، النگو، انگشتر و زیورآلات دیگر تراش می‌خورند و سوغاتی‌های جذابی هستند که سال‌ها به یادگار می‌مانند. رنگ ‌و جلای صنایع دستی گوناگون مشهد، آنها را در میان توریست‌های کشورهای دیگر نیز محبوب ساخته‌، به طوری که رگه‌های طلایی روی ظروف و نگین‌های فیروزه‌ای، به نمادهای صنایع دستی این منطقه تبدیل شده‌ است.
فیروزه با کیفیت مشهد، از نیشابور می‌آید که نزدیک به مشهد است و معادن فیروزه بسیاری در آن وجود دارد. فیروزه معادن دو هزار ساله نیشابور حتی به طور دست نخورده نیز خواهان بسیاری دارند. بنابراین می‌توان فیروزه را به صورت زیورآلات و ظرف و همچنین سنگ اصلی برای سوغاتی خرید.

محصولات چرمی مشهد

چرم مشهد از انواع محصولات معروف مشهد است که می‌توان برای سوغاتی انتخاب کرد و هواداران بسیاری دارد. چرم با کیفیت مشهد در ساخت کیف، کمربند، کفش، دستبند و زیورآلات و پوشیدنی‌های دیگر ساخت این شهر، به‌کار می‌رود. ست کیف و کفش با طرح‌های جذاب و متنوعی ارائه می‌شود که گاهی کمربند هم به آن افزوده‌اند.
کیف‌های دستی، کیف پول، انواع ساک و چمدان‌های چرم از محصولات محبوب چرم مشهد هستند و کفش‌های شیک دست دوز مشهد، هواداران خاص خود را دارد. ظاهر زیبا و شیک این محصولات آن‌ها را به یک هدیۀ خاص تبدیل کرده‌است. بنابراین اگر به دنبال یک سوغاتی ارزشمند، ویژه و شیک هستید که هدیه ببرید، گزینۀ محصولات چرمی را در بالای فهرست سوغات مشهد خود قرار دهید.

 

جمع‌ بندی

نام مشهد، پایتخت خراسان رضوی در ایران با سوغاتی گره خورده‌ است. اگر به این شهر سفر کنید، حتما باید از محصولات ناب این شهر برای عزیزان و دوستان خود سوغاتی ببرید. سوغاتی‌های مشهد تنوع بالایی دارند و هر کدام در نوع خود خاص هستند.
سوغاتی‌های خوراکی مشهد از جمله زعفران، نقل و نبات، انواع شیرینی و خشکبار و ادویه‌جات را در بر می‌گیرند که می‌توانند هدیه خوش طعم و رنگی باشند که با خود ببرید. همچنین سوغاتی‌های غیر خوراکی مشهد که شامل فرش و گلیم، انواع سنگ‌های گرانبها و تزئینی، ظروف، محصولات چرمی می‌شوند، می‌توانند انتخاب‌های خاصی برای سوغاتی باشند. در واقع از مشهد هر چه که سوغاتی ببرید، به یادگاری و خاطرات خوب تبدیل می‌شوند.
امیدواریم در این مطلب اطلاعات خوبی دربارۀ سوغات مشهد به‌ دست آورده باشید. اگر تجربه سفر به مشهد داشته‌اید، خوشحال می‌شویم بدانیم چه سوغاتی‌های جذابی از این شهر زیبا تهیه کرده‌اید.

نظرات کاربران
دیدگاه