نقشه مشهد

نقشه مشهد

نقشه مشهد آنلاین

نقشه مشهد به عنوان یکی از ابزارهای مهم و ضروری در سفر به این شهر هیجان انگیز به شمار می رود. مشهد یکی از مهمترین و پرجمعیت ترین شهرهای ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر در شمال شرقی ایران واقع شده و از لحاظ تاریخی و مذهبی، اهمیت بسیاری دارد.
همچنین به واسطه وجود بارگاه امام رضا علیه السلام، هشتمین امام شیعیان، هر ساله میزبان میلیون ها زائر از داخل و خارج کشور است و به همین دلیل به عنوان پایتخت معنوی ایران شناخته می‌شود. در این مقاله NPK قصد داریم نقشه این شهر خوش آب‌ و هوا و توریستی را زیر ذره‌بین ببریم و شما را با آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی مشهد

مشهد، شهری مقدس و پر جاذبه در شمال شرق ایران، با گستره‌ای بالغ بر 10450 کیلومتر مربع، در ارتفاع 980 متری از سطح دریا، همچون نگینی درخشان بر پهنه خراسان رضوی می‌درخشد. این کلان‌ شهر که به‌ عنوان مرکز استان خراسان رضوی شناخته می‌شود، از شمال با کلات هم‌ مرز است، در شرق، سرخس و تربت جام را همسایه خود دارد، از جنوب به تربت حیدریه می‌رسد و در غرب با نیشابور و از شمال غربی با درگز همسایه است.
مشهد با فاصله 934 کیلومتری از پایتخت، همواره مقصدی محبوب برای زائران و گردشگران بوده است. این شهر مقدس، آرامگاه امام رضا را در آغوش خود جای داده و هر ساله پذیرای میلیون‌ها زائر در تور مشهد است.

 

مشهد روی نقشه

نقشه مناطق مشهد

شهر مشهد بخش‌های مختلفی دارد که برخی از آنها را در ادامه بررسی می‌کنیم:

حرم رضوی

از مهم‌ترین بخش های شهر مشهد، حرم امام رضا علیه السلام است که در قلب آن واقع شده و سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر از سراسر ایران و جهان است.

بخش مرکزی شهرستان مشهد

در نقشه مشهد، اطراف حرم، منطقه مرکزی شهر به‌ شمار می‌رود که شامل بازارها، مراکز خرید مشهد، هتل‌ها، رستوران‌ها و سایر امکانات خدماتی برای زائرین است.

شمال مشهد کجاست

در بخش شمالی شهر مشهد، کوه‌های رشته‌کوه بینالود واقع شده است که ییلاق‌هایی مانند طرقبه و شاندیز را در خود جای داده است. این منطقه به دلیل آب و هوای خنک و سرسبز، از جمله تفرجگاه‌های محبوب مشهدی‌ها و زائران به‌ شمار می‌رود.

غرب مشهد کجاست

در بخش غربی شهر مشهد، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌ نژاد و نیز منطقه ویژه اقتصادی سرخس واقع شده ‌است.

جنوب مشهد کجاست

در بخش جنوبی مشهد، زائرسراها و کمپ‌های اقامتی ارزان‌ قیمت برای زائران کم‌ بضاعت واقع شده است. همچنین آرامگاه فردوسی، شاعر نامدار ایرانی، در این منطقه قرار دارد.

شرق مشهد کجاست

در بخش شرقی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی متعددی مانند دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارد. همچنین باغ پرندگان و باغ وحش مشهد نیز در این منطقه است.

انواع نقشه ها

در سفر، نقشه‌ها برای مسیریابی همواره به کمک ما می آیند. برای استفاده از آنها می‌توان به دو شکل آنلاین و آفلاین بهره برد:
نقشه آنلاین: شامل گوگل مپ، بلد و نشان است.

نقشه آفلاین: شامل پی دی اف و اپلیکیشن‌های نقشه آفلاین است.

حمل و نقل عمومی در مشهد

شهر مقدس مشهد به‌ دلیل وجود حرم امام رضا و جاذبه‌ های گردشگری مشهد که دارد، هر ساله تعداد قابل توجهی مسافر را درون خود جای می‌دهد. از این رو، سیستم حمل‌ و نقل عمومی مشهد یکی از مجهزترین سیستم های حمل‌ و نقلی در ایران محسوب می‌شود و شامل خیابان‌ها، مترو، اتوبوس، دوچرخه و مسیر عبور عابر پیاده است. در ادامه به بررسی راه‌های حمل‌ و نقلی در نقشه مشهد می‌پردازیم:
خودروی شخصی:
مسافرت با خودروی شخصی همواره یکی از پر طرفدارترین وسایل نقلیه برای افراد به‌ شمار می‌رود. از آنجایی که بسیاری از مسافران شهر مشهد نیز با خودروی خود به این شهر سفر می‌کنند، خیابان‌ها و سیستم حمل‌ و نقلی ویژه‌ای در این شهر ساخته شده است.
تاکسی:
از دیگر سیستم حمل‌ و نقل عمومی شهر مشهد، می‌توان به تاکسی‌ها اشاره کرد که خیالتان بابت استفاده از آنها می‌تواند راحت باشد؛ چرا که چندین مدل تاکسی در این شهر وجود دارد که بسته به نیازتان می‌توانید استفاده کنید. از انواع تاکسی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
خطی
گردشگری
اینترنتی
تلفنی
اتوبوس:
از اتوبوس به‌ عنوان یکی دیگر از انواع سیستم حمل‌ و نقل عمومی در نقشه مشهد می‌توان یاد کرد. همواره در شهرهای بزرگ از اتوبوس به‌ عنوان یکی از وسایل نقلیه بی‌ دردسر و البته ارزان‌ قیمت استفاده می‌شود. پایانه‌های اتوبوسرانی در این شهر عباتند از:
پایانه اتوبوسرانی آزادی
پایانه اتوبوسرانی بیت‌ المقدس
پایانه اتوبوسرانی وکیل آباد
پایانه اتوبوسرانی شهدا
مترو:
استفاده از مترو در کلان‌ شهرها بسیار پر طرفدار است. سرعت، کاهش آلودگی، کاهش هزینه، ایمنی، آسایش و راحتی، دسترسی آسان و کاهش ترافیک، از جمله دلایلی هستند که متروها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. مترو مشهد دارای ۴ خط ریلی است و هر روز از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب، مسافران را جا‌به‌جا می‌کند. در نظر داشته باشید که در روزهای تعطیل، ساعت کاری مترو از ۷ صبح است. خطوط متروی مشهد در ادامه آورده شده است:
خط 1 مترو
خط 2 مترو
خط 3 مترو
خط 4 مترو
دوچرخه:
دوچرخه‌ها که به‌ تازگی به سیستم حمل‌ و نقل عمومی مشهد اضافه شده‌اند، مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته‌اند. از مزایای استفاده از دوچرخه‌ها می‌توان به سلامتی، حفظ محیط زیست، کاهش ترافیک، صرفه‌جویی در هزینه، افزایش تحرک‌ پذیری و اشاره کرد. برای دریافت این دوچرخه‌ها نیز باید پس از نصب اپلیکیشن شهر من، از قسمت دوچرخه اشتراکی برای کرایه‌ کردن آنها اقدام نمایید. مدارک لازم برای ثبت نام، شامل مدارک شناسایی و عکس پرسنلی است.

خیابان های مشهد

محل عبور عابر پیاده در همه شهرهای ایران وجود دارد و خیابان های مشهد نیز از این موضوع مستثنا نیستند. بسیاری از این پیاده‌ روها طراحی و موزاییک‌ فرش شده‌اند. همچنین فضای سبزی زیبا با مسیر مشخص‌ شده برای دوچرخه‌ سواران و روشن‌ دلان نیز در پیاده‌ روهای نقشه مشهد در نظر گرفته شده است. مراکز خرید، رستوران‌ها و کافه، مبلمان شهری مناسب برای استراحت در این پیاده‌ روها در نظر گرفته شده است که مسافران با خیال راحت از محل عبور عابر پیاده استفاده کنند.

 

خیابان های مشهد

راهنمای استفاده از نقشه مشهد

قبل از سفر نقشه مشهد را به‌ صورت آنلاین یا آفلاین دانلود کنید تا در صورت عدم دسترسی به اینترنت، بتوانید از آن استفاده کنید.
هنگام استفاده از نقشه، به مکان مورد نظر خود و همچنین مسیر رسیدن به آن دقت کنید.
از امکانات مختلف نقشه مانند مسیریابی، نمایش ترافیک، جستجوی مکان و معرفی اماکن دیدنی و جاذبه‌های گردشگری استفاده کنید.
در نظر داشته باشید که ممکن است برخی از مکان‌ها در نقشه به‌ درستی نمایش داده نشده باشند.

 

جمع بندی
شهر مشهد یک شهر توریستی است که سالانه مسافران زیادی را در خود جای می‌دهد. نقشه مشهد به افراد کمک می‌کند تا در آن به‌ راحتی مسیریابی کنید و به مکان‌های مورد نظر برسند. در این مقاله، موقعیت جغرافیایی شهر مشهد را زیر ذره‌بین بردیم، بخش‌های مختلف نقشه را بررسی کردیم و سیستم حمل‌ و نقل عمومی این شهر را عنوان کردیم.

حالا نوبت شماست که در کامنت‌ها به ما بگویید که چه موارد دیگری را در نقشه بررسی می‌کنید؟

نظرات کاربران
دیدگاه