جاهای دیدنی مشهد که نباید از دست بدهید | معرفی کامل، عکس و آدرس

جاذبه های گردشگری مشهد

بهترین جاهای دیدنی مشهد

شهر مشهد یکی از شهرهای توریستی‌ ایران بوده و از جمله شهرهای مهم در جذب گردشگران است. اگرچه بسیاری از مسافران با هدف زیارت حرم مطهر امام هشتم شیعیان یعنی امام رضا، از سراسر ایران و حتی از کشورهای دیگر به مشهد سفر می‌کنند، با این حال تنها جاذبه های گردشگری مشهد محدود به حرم امام رضا نیست. در ادامه این مطلب قصد داریم، تعدادی از جاذبه‌ های گردشگری شهر مشهد را معرفی کنیم. با NPK همراه بمانید.

حرم امام رضا مشهد

مهم‌ترین مکان و جاذبه مذهبی شهر مشهد، بدون شک حرم بسیار زیبا و منحصر به فرد امام رضا علیه السلام است. باید بدانید که قصد بسیاری از افراد از سفر به مشهد تنها زیارت حرم است. در حقیقت ورای اهمیت معنوی حرم، صحن و فضای داخلی این محل بسیار زیبا و دیدنی است. آینه‌ کاری‌های هنرمندانه، درها با نقوش اسلیمی و صحن‌هایی زیبا در حرم امام رضا، از جمله دیدنی‌های فضای داخلی حرم است.

حرم امام رضا کجاست

استان خراسان رضوی، شهر مشهد، بلوار امام رضا

کلیسای مسروپ مقدس مشهد

یکی از جذاب‌ترین مکا‌ن‌های مذهبی شهر مشهد، کلیسای مسروپ مقدس است. بهتر است بدانید که این کلیسا در بین مردم محلی بیشتر با نام کلیسای مریم مقدس شناخته می‌شود. کلیسای مسروپ مقدس در خیابان جانباز شهر مشهد واقع شده است.
شایان ذکر است که کلیسای مسروپ مقدس را ارامنه ساکن مشهد و در سال ۱۹۴۱ میلادی ساختند. مساحت کلیسا چندان زیاد نبوده و حدوداً ۳۰۰ متر مربع است. دو گنبد مخروطی‌ شکل با صلیب‌های کوچکی که بر روی هر یک از این دو گنبد قرار داده شده است، از دور نشان ‌دهنده و بیانگر کلیسا مسروپ مقدس هستند. البته در مورد این کلیسا باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که در حال حاضر مراسم مذهبی گروهی در این کلیسا برگزار نمی‌شود.

آدرس کلیسای مسروپ مقدس مشهد

استان خراسان رضوی، شهر مشهد، میدان دهم دی، خیابان جانباز

 

کلیسای مسروپ مقدس

آرامگاه خواجه ربیع مشهد

آرامگاه خواجه ربیع نیز از جمله جاذبه های گردشگری مشهد است که یک مکان مذهبی و تاریخی به شمار می‌آید. مقبره خواجه ربیع، از نظر معماری و هنری نیز بسیار مورد توجه علاقه‌مندان به معماری قرار گرفته است. توجه داشته باشید که این مکان تاریخی در اوایل سده یازدهم قمری و به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد. آرامگاه خواجه ربیع شهر مشهد، در حقیقت، یک گنبد دو پوششی به ارتفاع ۱۸ متر است که سراسر این گنبد با کاشی‌کاری‌های ظریف فیروزه‌ای تزئین شده است. فضای داخلی آرامگاه خواجه ربیع نیز یک جاذبه هنری به شمار می‌آید. فضای داخلی با نقاشی‌های طلایی‌ رنگ، کتیبه‌های عهد صفوی و کاشی‌ کاری‌های ظریف، فضایی آرام، زیبا و روحانی ایجاد کرده است. در اطراف آرامگاه خواجه ربیع باغ‌هایی نیز وجود دارد که با نام باغ خواجه ربیع شناخته شده و از مکان‌های دیدنی جالب شهر مشهد به حساب می‌آید.

مقبره خواجه ربیع کجاست

استان خراسان رضوی، شهر مشهد، انتهای خیابان خواجه ربیع.

گنبد خشتی مشهد

گنبد خشتی مشهد نه تنها از مهم‌ترین جاذبه‌ های گردشگری مشهد که یکی از شناخته شده‌ترین بناهای تاریخی ایران نیز به شمار می‌آید. جالب است بدانید که ساخت اولیه گنبد خشتی در دوران تیموری تکمیل شده است. با این حال تزئین بنا به دوران صفویه و قاجار برمی‌گردد.
گنبد خشتی در حقیقت، مقبره امامزاده سید محمد از نوادگان امام موسی‌ بن جعفر است. همان‌طور که از اسم بنا می‌توان حدس زد‌، گنبد مقبره از خشت ساخته شده و از نظر معماری توجه بسیاری از معماران از سراسر جهان و گردشگران تور مشهد را به خود جلب کرده است.

گنبد خشتی مشهد کجاست

استان خراسان رضوی، شهر مشهد، میدان طبرسی

 

گنبد خشتی مشهد

پارک کوهسنگی مشهد

اگر جزو دوستداران آثار و بناهای تاریخی نیستید، باید بدانید که در سفر به مشهد، گزینه‌ها و جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد. از جمله مکان‌های تفریحی و جاذبه‌ های گردشگری مشهد پارک کوه‌سنگی است. مجموعه کوهسنگی دومین پارک بزرگ مشهد به شمار آمده که در سال ۱۳۱۰ در مناطق ییلاقی شهر مشهد ساخته شد.
در کوه سنگی مشهد، یک استخر بسیار بزرگی در وسط پارک تعبیه شده است که صفا و زیبایی بیشتری به فضای پارک داده و آن را به یکی از برترین نقاط دیدنی مشهد تبدیل کرده است. منطقه کوهسنگی به فرودگاه مشهد یعنی فرودگاه بین‌ المللی هاشمی‌نژاد، نیز بسیار نزدیک است.

پارک کوه سنگی مشهد کجاست

استان خراسان رضوی، شهر مشهد، بلوار کلانتری، انتهای خیابان کوه سنگی، پارک کوه سنگی مشهد

پارک وکیل‌ آباد مشهد

پارک وکیل آباد یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است. بهتر است بدانید که مساحت این پارک حدوداً برابر با ۲۶۰ هزار متر مربع است. پارک وکیل آباد در منطقه وکیل‌ آباد مشهد واقع شده، و سبب زیبایی معابر و فضاهای اطراف پارک شده است.
در باغ وکیل آباد مشهد انواع درختان کاج و انار کهن‌ سال وجود داشته و یکی دیگر از مهم‌ترین مزایا و امتیازات پارک وکیل‌آباد، چشمه آب طبیعی است که محیط پارک را منحصر به فرد کرده است.

پارک وکیل آباد مشهد کجاست

استان خراسان رضوی، شهر مشهد، منطقه ۹، بزرگراه وکیل آباد.

 

پارک وکیل آباد مشهد

باغ وحش وکیل آباد مشهد

اگر در سفر به شهر مشهد بین ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح تا ۴ بعد از ظهر وقت خالی دارید و یا یک کودک در این سفر همراه شما است، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا حتما سری به باغ وحش وکیل آباد شهر مشهد بزنید. باغ وحش وکیل آباد از جمله جاذبه‌ های گردشگری مشهد است که سبب بالا رفتن هیجان در شما می‌شود. باغ وحش وکیل آباد مشهد در کنار باغ وکیل آباد و انتهای بلوار وکیل آباد ساخته شده است. لازم است بدانید که باغ وحش وکیل آباد مشهد نه تنها یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد است، بلکه از جمله قدیمی‌ترین باغ وحش‌های کشور نیز محسوب می‌شود. با این حال این باغ وحش دارای امکانات خوبی نیز است.

امکانات باغ وحش وکیل آباد مشهد

از جمله خدمات و امکانات باغ وحش وکیل آباد شامل، رستوران، کافه، بوفه، سرویس‌ بهداشتی، پارکینگ، کاتالوگ‌های راهنما، استودیو عکاسی با حیوانات و سایر موارد اینچنینی است.

باغ وحش وکیل آباد کجاست

استان خراسان رضوی، شهر مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد، جنب باغ وکیل آباد

پارک ملت مشهد

اگر در فروردین ‌ماه سری به پارک ملت شهر مشهد بزنید، متوجه خواهید شد که چرا اسم پارک ملت در فهرست جاذبه های گردشگری مشهد قرار گرفته است. بخش بزرگی از بلواری که این پارک در آن واقع شده است، توسط شهرداری مشهد به کاشت لاله‌های درشت و خوش ‌رنگ اختصاص داده‌ شده است. بنابراین حتی قبل از اینکه وارد پارک شوید، حال دلتان با دیدن این لاله‌های زیبا خوش خواهد شد. پارک ملت مشهد نیز مانند چالیدره دارای یک دریاچه بسیار زیبا است، با این حال، این پارک بیشتر از همه ‌به واسطه چرخ ‌و فلک بزرگی که دارد معروف و شناخته شده است.
علاوه بر این، در کنار چرخ‌ و فلک در پارک ملت مشهد امکان انجام بازی‌هایی مانند اسکای فلایر، اسکیت بورد، سورتمه و غیره نیز هم وجود دارد.

پارک ملت مشهد کجاست

استان خراسان رضوی، شهر مشهد، بلوار وکیل‌ آباد.

عمارت باغ خونی مشهد

مجموعه باغ خان خونی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری مشهد است که در دوره قاجار ساخته شده است. به عقیده بسیاری از افراد، اولین چیزی که درباره این مجموعه جذاب به نظر می‌رسد، اسم این مجموعه یعنی خان خونی است. اسم این باغ برگرفته از زبان پهلوی بوده و در این زبان، خان به معنی چشمه است.
هدف از ساخت باغ خان خونی، معرفی آن به عنوان یک نماد تمام‌ عیار از باغ‌های ایرانی برای آیندگان است. اما سرگذشت این باغ نیز مثل اسمش، عجیب و شاید دردناک است. به عنوان مثال به استناد تاریخ، روس‌ها برای متوقف کردن تحصن مردم در سال ۱۳۲۰ شمسی، مسجد گوهرشاد را از این باغ به توپ بستند.

آدرس باغ خونی در مشهد

استان خراسان رضوی، شهر مشهد، ضلع شمال شرقی میدان بسیج، محدوده خیابان نواب صفوی

 

باغ خونی مشهد

چالیدره مشهد

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شهر مشهد چالیدره است. چالیدره در غرب مشهد و در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز شهر مشهد واقع شده است. چالیدره از جمله مکان‌های دیدنی‌ در شهر مشهد است که در سال‌های اخیر گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرده است.

چالیدره مشهد کجاست

چالیدره به عنوان یکی از مناطق توریستی و جاذبه های گردشگری مشهد دارای امکانات متعددی با هدف تفریح و خوشگذرانی گردشگران است. در چالیدره یک دریاچه مصنوعی زیبا ایجاد کرده است که افراد در آن به قایق‌سواری پرداخته و از آن لذت می‌برند.
دریاچه چالیدره به جز قایق سواری جاذبه‌های دیگری اعم از تله سیژ، بانجی جامپینگ، ماهیگیری در دریاچه، برج گردان و زیپ لاین نیز دارد. علاوه بر این، خوراکی‌ها و غذاهای لذیذ رستوران‌های چالیدره و کافی‌شاپ‌هایی که در چالیدره وجود دارد، گزینه بسیار مناسبی برای استراحت بعد از گردش و تفریح است.

نظرات کاربران
دیدگاه