آب و هوای پاتایا

آب و هوای پاتایا

آب و هوای تایلند

پاتایا تایلند شهری است که به اعتقاد بسیاری از گردشگران، می‌ توانید در آن زیباترین و دلچسب ترین سکوت زندگیتان را تجربه کنید و یا حتی بلندترین فریادهایتان را بزنید. از این رو بهترین زمان سفر به پاتایا کاملاً بستگی به شما، به عنوان یک توریست دارد. پاتایا شهری برای تجربه سنت‌ های باستانی عمیق و البته تجربه مدرن‌ ترین ماجراجویی‌ ها است. آب و هوای پاتایا نیز کاملاً مناسب با خلق و خوی این شهر بوده و سرشار از تغییرات عجیب و ماجراجویانه در طول سال است.
منطقه پاتایا در ساحل شرقی کشور تایلند قرار دارد. پاتایا آن مکانی است که می‌ توانید از لذت‌ های ساده محلی و خیابانی، تا شب‌ گردی‌ های پر جنب و جوش و فستیوال‌ های موسیقی لذت ببرید. این در حالی است که بسیاری از توریست‌ ها معتقد هستند که عجیب‌ ترین دوره‌ های خودشناسی را در معابد بودایی گذرانده‌ اند. ما قصد داریم تا در این مطلب از NPK به طور جامع به بررسی شرایط سفر به پاتایا در هر یک از فصول سال و بر اساس آب و هوای شهر در آن زمان بپردازیم.

آب و هوای پاتایا در طول سال

شهر پاتایا در اغلب ماه‌ های سال، آب و هوای گرم و خشکی دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد معتقدند که بهترین زمان سفر به جزایر پاتایا از ماه دسامبر تا فوریه، معادل با ۱۰ آذر تا ۹ اسفند ماه است. در طول این 4 ماه آب و هوای پاتایا حسابی گرم و خشک است. این در حالی است که آب و هوای شهر پاتایا در طول ماه‌ های آینده در یک سال به ترتیب گرم و شرجی بوده و پس از آن با فصل بارش‌ باران‌ مواجه خواهید بود. مطابق بررسی‌ های انجام شده، از نظر گردشگران حرفه‌ ای بهترین زمان سفر با تور پاتایا از ۵ آذر تا ۵ فروردین ماه یعنی ۲۶ نوامبر تا ۲۵ مارس است.

آشنایی با آب و هوای پاتایا

از منظر کارشناسان اقلیم شناسی، پاتایا فاقد تنوع آب و هوایی است. این در حالی است که رطوبت و بارش‌ های ناگهانی ممکن است در هر فصلی در این منطقه رخ دهد. بنابراین در این بخش از مبحث آب و هوای پاتایا باید بدانید که اگر قصد شما از سفر و گشت و گذار به پاتایا لذت بردن از تفریحات آبی و سواحل پاتایا است، بهتر است به دمای هوا توجه داشته باشید. از این رو ماه‌ های می، ژوئن و آوریل که دمای هوا بین ۲۷ تا ۳۳ درجه متغیر است، بهترین زمان برای سفر و تجربه تفریحات آبی در پاتایا است.
این در حالی است که بسیاری از افراد برای فرار از باران و گرفتن آفتاب به پاتایا سفر می‌ کنند، در این صورت ماه‌ های دسامبر، مارس و ژانویه بهترین زمان سفر برای آفتاب گرفتن در پاتایا است. بهتر است بدانید که در این ماه‌ ها احتمال بارندگی بسیار کم است، اما غیر ممکن نیست. اما اگر از هوای شرجی فراری هستید، باید بدانید که تقریباً تمام فصول در پاتایا شرجی هستند. میزان شرجی بودن هوا در ماه اکتبر به بیشترین میزان خود یعنی ۷۸.۹ درصد خواهد رسید. از طرف دیگر در ماه دسامبر، به طور معمول میزان شرجی بودن هوا به کمترین میزان خود یعنی ۶۳.۸ درصد می‌ رسد.
وزش باد نیز مانند شرجی بودن هوا همیشه در پاتایا اتفاق می‌ افتد. اما بیشترین میزان وزش باد در ماه‌ های جولای، دسامبر و ژانویه رخ خواهد داد. لازم به ذکر است که ماه جولای کم بادترین ماه سال به شمار آمده و به طور معمول وزش باد در این ماه بسیار دلچسب و روح انگیز است. در مقابل، پر باد‌ترین ماه سال، دسامبر و ژانویه هستند. با این حال لازم نیست نگران بادهای پاتایا باشید، زیرا به گفته بسیاری از گردشگران حرفه‌ای وزش شدیدترین بادهای پاتایا نیز موجب آزار گردشگران تور تایلند نخواهد شد.

 

آب و هوای پاتایا

بهترین زمان سفر به پاتایا

همانطور که پیش از این اشاره کردیم از منظر هواشناسی و جغرافیا، آب و هوای پاتایا و به طور کلی کشور تایلند گرمسیری است. به همین دلیل آب ‌و هوای شهر پاتایا میان گرم، خنک و بارانی دائماً در حال تغییر است. به همین دلیل است که در این شهر نه تنها خبری از تابستان‌ های داغ نیست، بلکه شما به هیچ وجه زمستان‌ های برفی و سرد را در پاتایا تجربه نخواهید کرد حتی اگر بلیط تهران پاتایا را برای زمستان رزرو کنید. در مجموع می‌ توان اینطور نتیجه گرفت که کشور تایلند تنها سه نوع وضعیت آب و هوایی دارد. با این حال پاسخ به این سوال که بهترین فصل سفر به پاتایا چه زمانی است، کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد.

بهترین فصل سفر به تایلند

حتماً در یک راهنمای جامع سفر به شهر پاتایا به این نکته اشاره می‌ شود که نوامبر تا فوریه که معادل با آبان تا بهمن ماه شمسی است، از جمله بهترین زمان‌ های سفر به پاتایا به شمار می‌آید. اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که از شلوغی و هیجان خوشتان می‌ آید، پس به هیچ وجه تجربه گذراندن وقت در شب‌ های شلوغ تایلند را در این چهار ماه از دست ندهید. لازم به ذکر است که این 4 ماه اوج تفریحات آبی پاتایا نیز به حساب می‌آید. بنابراین باید بدانید که به هیچ وجه کشور تایلند و شهر پاتایا در این زمان خلوت به شمار نمی‌آید. با این حال اگرچه پاتایا در این بازه زمان اصلا خلوت نیست، اما بهترین زمان برای لذت بردن از بازارهای شبانه پاتایا، طبیعت استوایی پاتایا و و بازدید از مراکز خرید پاتایا نیز است.
در حقیقت، باران‌ های موسمی در این فصل به ندرت رخ داده و شما را به دردسر نخواهد انداخت. از طرفی دیگر هم شدت گرما و شرجی بودن آب و هوای پاتایا به حدی نیست که شما را کلافه کند. اما اگر شما جزو آن دسته از گردشگرانی هستید که به دنبال تجربه سکوت و گذراندن وقت در طبیعت بکر پاتایا هستید، احتمالاً آبان تا بهمن زمان مناسبی برای شما نخواهد بود.
بهتر است بدانید که می‌ توان آبان تا بهمن ماه را خنک‌ ترین و خشک‌ ترین روزهای پاتایا به شمار آورد. دمای هوا در این بازه چهار ماه در اغلب موارد بین ۲۳ تا ۳۰ درجه سانتیگراد متغیر است. از آنجایی که در این فصل پاتایا و به طور کلی تایلند بسیار شلوغ است در نتیجه، اگر قصد دارید در این فصل تور خارجی و سفر به پاتایا را تجربه کنید، حتما به این موضوع توجه ویژه داشته باشید.

 

بهترین زمان سفر به پاتایا

ارزانترین زمان سفر به تایلند 

اگر یک فرد گرمایی هستید، قید سفر به پاتایا در ماه‌ های مارچ تا می که معادل اسفند تا اواخر اردیبهشت ماه شمسی است را بزنید اگرچه زمان ارزانتری برای سفر به تایلند و پاتایا است. درست است که در این بازه سه ماه ممکن است اسیر باران موسمی نشوید، اما قطعا شرجی بودن هوا شما را کلافه خواهد کرد. دمای هوا در این بازه 3 ماه در اغلب روزها بیش از ۳۲ درجه سانتی‌ گراد خواهد بود.
البته اگر می‌توانید گرما را تحمل کنید یا به شرجی بودن هوا عادت دارید، باید بدانید که سفر به پاتایا در این بازه 3 ماه معادل با شروع فستیوال‌های مختلف در پاتایا است. شما می‌توانید در این 3 ماه، فستیوال سونگ کران یا جشن آب تایلند را از نزدیک ببینید و از بزرگ‌ ترین آب بازی جهان و تفریحات آبی در تور تایلند نوروز نیز لذت ببرید.
علاوه بر این قیمت ها نیز در این سه ماه نسبت به سایر ماه‌ های دیگر سال که هوا خنک‌ تر است، کمی پایین‌ تر است. در ماه‌ های اسفند تا اردیبهشت، اگرچه گردشگران و توریست‌های زیادی در پاتایا حضور دارند اما شهر نسبت به فصل‌ های دیگر سال که آب و هوای پاتایا خنک‌ تر است، خلوت‌تر به نظر می‌رسد.

آب و هوای پاتایا تایلند

اگر جزو عشاق هوای ابری و بارانی هستید، فصل باران‌ های موسمی تایلند که از ماه ژوئن تا اکتبر معادل با خرداد تا مهر شمسی است را به هیچ وجه از دست ندهید. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که وقتی از باران در پاتایا حرف می‌ زنیم، منظورمان باران‌ های ملایم و نم‌ نم بهاری در تور پاتایا نوروز نیست. در حقیقت، باران‌ های موسمی می‌توانند بسیار سهمگین و سیل‌آسا باشند و در برخی موارد خرابی‌ هایی را نیز ایجاد کنند.
لازم به ذکر است که فصل باران‌های موسمی نیز جزو ارزانترین فصل‌ ها برای سفر به پاتایا از نظر آب و هوای پاتایا محسوب می‌شود. در واقع در این فصل اگرچه دمای هوا اغلب بین ۲۸-۳۰ درجه سانتی‌ گراد است، اما بارش‌های سیل آسا در پاتایا، باعث شده تا این شهر در این فصل تقریباً خالی از گردشگران باشد. با این حال اگر از خیس شدن و آب و هوای بارانی لذت می‌برید، فصل باران‌های موسمی بهترین زمان سفر به پاتایا برای شما به شمار می‌آید.
همانطور که گفتیم، از آنجایی که در این بازه زمانی شهر خالی از توریست است، در نتیجه شما می‌توانید از رطوبت کم هوا و قیمت‌های بسیار پایین همه چیز لذت ببرید. جالب است بدانید در ماه‌های جولای و آگوست که معادل با مرداد و شهریور ماه است، بارش باران قدری کمتر خواهد شد. از این رو بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا در این زمان به پاتایا سفر کنند تا از هزینه‌های پایین، خلوتی شهر و جاذبه های گردشگری پاتایا نهایت استفاده را ببرند.
نظرات کاربران
دیدگاه