جزایر دبی

جزایر دبی

جزیره های دبی

جزایر مصنوعی دبی تأثیر زیادی روی صنعت گردشگری کشور امارات متحده عربی داشته‌ اند. این جزایر توانسته‌ اند امارات و به‌ خصوص دبی را به ثروتمندترین منطقه خاورمیانه تبدیل کنند. هر یک از این جزایر دبی کاربری مخصوص خود را داشته و مناسب دسته خاصی از مسافران هستند. توصیه ما این است که پیش از سفر به دبی، با خواندن این مقاله با تمامی این جزیره‌ ها به‌ خوبی آشنا شوید. با وجود اینکه جزیره‌ های دبی سود زیادی از لحاظ اقتصادی برای این شهر داشته‌ اند اما در طولانی‌ مدت باعث تخریب‌ های زیست‌ محیطی بسیاری در دریای خلیج‌ فارس شده و می‌ شوند. اگر شما هم می‌ خواهید پیش از کسب تجربه عملی سفر به یکی از جزایر دبی اطلاعات کافی از آنها را داشته باشید، در ادامه همراه NPK باشید.

 

جزایر دبی

جاهای دیدنی دبی

جزیره‌ های دبی یکی از اصلی‌ ترین جاذبه‌ های دیدنی این شهر توریستی در امارات متحده عربی هستند. در چند سال اخیر این جزیره‌ های مصنوعی ساخته دست بشر توانسته‌ اند گردشگران زیادی را در تور خارجی به این شهر جذب کنند. خیلی از جاذبه‌ های گردشگری دبی مثل هتل‌های معروفی چون هتل آتلانتیس در این جزایر تاسیس گردیده‌اند. همچنین همه‌ ساله بسیاری از گردشگران برای بازدید از سواحل زیبای جزیره‌ های دبی در خلیج‌ فارس به این شهر سفر می‌ کنند. بیشتر مواد سازنده این جزیره‌ های دبی، شن‌ های خلیج‌ فارس هستند. شن‌ ها از دریای خلیج‌ فارس برداشته و لایروبی شده و سپس به‌ وسیله کشتی‌ های مخصوص با طراحی و معماری خاصی پاشیده ‌شده‌ اند.
این عملکرد نهایتاً منجر به احداث جزایر دبی به شکل مصنوعی شد. ساخت این جزیره‌ ها برای امارات منافع زیادی داشته و در تبدیل کردن دبی به ثروتمندترین شهر خاورمیانه نقش بسیار مؤثری داشته است. از طرف دیگر ساخت این جزایر زندگی گونه‌ های طبیعی آن منطقه از خلیج‌ فارس را مختل کرده و جلوی موج‌ های طبیعی را گرفته است. بسیاری از گونه‌ هایی که در این پروژه آسیب دیده‌ اند، همچون مرجان‌ ها و صدف‌ ها، نقش مهمی در پاکیزگی خلیج‌ فارس داشتند.

مراحل ساخت جزایر دبی

کشور امارات توانست در عرض چند سال با فروش نفت به کشوری پیشرفته تبدیل شود. با این‌ حال حاکمان و دولتمردان این کشور می‌ دانستند که برای توسعه این کشور نمی‌ توانند به درآمد حاصل از فروش نفت تکیه کنند. همین دیدگاه باعث شد به این فکر بیفتند که با توسعه و سرمایه‌ گذاری در بخش توریسم دبی را به یک آرمان‌ شهر جهانی در عرصه‌ گردشگری تبدیل کنند. بنابراین تصمیم گرفتند که با احداث جزیره‌ های مصنوعی، به‌ جای صرف هزینه در شهر پر تردد دبی، رؤیای خود را محقق کنند.
با مطرح‌ شدن ایده ساخت جزایر دبی نخست‌ وزیر امارات شیخ محمد بن رشید آل مکتوم به حمایت از این پروژه بسیار بزرگ پرداخت. دولت امارات پس‌ از آن که پروژه ساخت جزایر مصنوعی در نقشه دبی تأیید شد پروژه جزایر سه‌ گانه‌ ی نخل، جمیرا، جبل علی و همین‌ طور جزیره دیره و مجمع‌ الجزایر را در دنیا مطرح کرد و کارشناسان اعلام کردند که با اتمام کار ساخت این جزایر 250 کیلومتر به سواحل کشور امارات افزوده خواهد شد. در ادامه به معروف ترین جزایر دبی اشاره می شود.

جزایر سه گانه دبی

جزایر پالم دبی را بی‌ تردید می‌ توان یکی از جالب‌ ترین پروژه‌ های اجرا شده در این کشور نامید. جزایری که گاه به‌ عنوان هشتمین شگفتی جهان نام برده می‌ شوند یکی از بزرگ‌ ترین پروژه‌ های اجرا شده توسط انسان هستند. این جزایر که نام خود را از درخت نخل گرفته‌ اند بر روی زمین‌ های احیا شده ساخته شده‌ اند.
این طرح شامل سه جزیره مصنوعی از جزایر دبی به نام‌ های نخل جمیرا، نخل جبل‌‌ علی و جزیره دیراست که در سواحل دبی واقع شده‌ اند. ساخت این مجموعه در سال 2001 آغاز و در سال 2011 پروژه نخل جمیرا تکمیل شد. مدتی بعد از شروع پروژه نخل جمیرا، کار ساخت نخل جبل علی هم شروع شد. پروژه جبل علی هم مشابه نخل جمیراست و قرار بود در ابعاد بزرگ‌ تری ساخته شود که البته در حین اجرا ابعادش تغییر کرد و در اندازه کوچک‌ تری ساخته شد.
در پایان با تغییر در طراحی و ساخت جزیره دیره، جزایر سه‌ گانه با ساخت جزیره پالم جمیرا و پالم جبل علی تکمیل شد. این جزیره‌ ها دارای مراکز تفریحی و مسکونی زیادی است و توانسته به یک مکان گردشگری محبوب در تور دبی تبدیل شود.

جزیره نخل دبی

جمیرا اصلی‌ ترین و کوچک‌ ترین جزیره بین جزایر سه‌ گانه است. جزیره نخل جمیرا به شکل نخلی است که در بالای آن یک هلال قرار دارد. در بین جزایر دبی این جزیره با یک تنه و 17 شاخه در محدوده‌ ای به ابعاد پنج کیلومتر در پنج کیلومتر در نزدیکی سواحل جمیرای دبی خودنمایی گسترده‌ ای می‌ کند. جزیره جمیرا توسط هلمان هرلی چاروات پیکاک طراحی و ساخته شده است. در سال 2007 جزیره جمیرا بزرگ‌ ترین جزیره مصنوعی دنیا محسوب می‌ شد و بیش از 75% املاک آن آماده تحویل بود. تا آخر سال 2009 نیز 8 هتل آماده بهره‌ برداری شد. با این‌ حال آماده‌ سازی جزیره تا سال 2011 طول کشید.

 

جزیره های دبی

 

از بین جزایر دبی بهترین جزیره تفریحی دبی جزیره جمیراست که با خرید بلیط تهران دبی می توانید از این جزیره پر شگفتی نیز دیدن کنید. جزیره جمیرا مقصد کاملاً مناسبی برای مسافران و گردشگران و دارای امکانات تفریحی بسیار زیادی است. هزینه ساخت این جزیره بالغ بر 12 میلیارد دلار بوده است. همچنین یک مونوریل برای دسترسی آسان‌ تر در این جزیره ساخته شد. این مونوریل از یک‌سو به هتل آتلانتیس و از سوی دیگر به مناطق پایین نخل و برج‌ های ورودی جزیره منتهی می‌ شود. تنه درخت نخل پالم جمیرا توسط مونوریل و پل شش لایه به منطقه الصفوح در دبی متصل می‌ شود. برگ‌ های درخت نخل منطقه‌ ای مسکونی است که همه ویلاهای آن زمانی که تنها پلان آن کشیده شده بود فروخته شدند.
بیشترین هتل‌ های نخل جمیرا در قسمت هلالی این جزیره قرار دارند. همچنین این بخش به‌ عنوان موج‌ شکن عمل می‌ کند. در حال حاضر مردم زیادی در این جزیره سکونت دارند و تمامی هتل‌ ها و امکانات رفاهی و تفریحی آن قابل‌ استفاده است. امکانات بی‌ نظیر و لوکس این جزیره آن را به یک جاذبه گردشگری دوست‌ داشتنی تبدیل کرده است.

جزیره نخل جبل علی

مساحت این جزیره دو برابر جزیره جمیراست. این جزیره شامل 6 تفریحگاه آبی، پارک آبی، روستای ساحلی و یک پیاده‌ رو است که اطراف برگ‌ های جزیره نخل را احاطه کرده‌ اند. همه این سازه‌ ها بالاتر از سطح آب قرار دارند. ساخت موج‌ شکن این جزیره از مجموعه جزایر دبی در سال 2007 به پایان رسید. پس‌ از آن شروع ساخت سازه‌ ها با بحران اقتصادی همزمان شد و اجرای پروژه به تعویق افتاد. در سال 2015 شرکت نخیل اعلام کرد که کار ساخت جزیره به‌ زودی ادامه پیدا خواهد کرد. با این حال این پروژه که موجب از بین رفتن یک منطقه حفاظت‌ شده دریایی شد همچنان متوقف است.

جزیره پالم دبی

بهترین جزیره دبی برای سرمایه‌ گذاری و خرید خانه جزیره دیره در جزیره نخل دبی است که می توان در بهترین زمان سفر به دبی از این جزیره زیبا نیز دیدن کرد. در این منطقه بسیاری از سرمایه‌ گذاران و افراد مشهور خانه دارند که خود این موضوع باعث افزایش ارزش آن می‌ شود. در طرح‌ های اولیه جزیره دیره یکی از جزایر سه‌ گانه بود، اما با برنامه‌ ریزی‌ های جدید، تغییراتی در طرح آن به وجود آمد و به همین دلیل به جزیره دیره تغییر نام پیدا کرد. 20% از جزیره در اوایل سال 2007 با استفاده از 200 متر میلیون متر مکعب شن و ماسه احیا شد. شرکت نخل در آوریل 2008 اعلام کرد که یک چهارم منطقه با استفاده از 300 میلیون متر مکعب شن و ماسه احیا شده است. تغییر طرح جزیره و کاهش ابعاد آن در نوامبر سال 2009 اعلام شد و در سال 2013 تغییر کلی طرح جزیره و تغییر نام آن هم اتفاق افتاد.

مجمع‌ الجزایر جهان دبی

مجمع‌ الجزایر جهان در دبی یکی از خلاقانه‌ ترین ایده‌ ها در طراحی جزایر دبی است. مجمع‌ الجزایر جهان با وسعت ۹۳۱ هکتار، ۳۰۰ جزیره مجزا را در بر دارد. بی‌تردید با مشاهده تصاویر هوایی ثبت شده از مجمع‌ الجزایر جهان چیدمان جالب این جزایر نظر شما را به خود در تور دبی نوروز نیز جلب خواهد کرد. این جزایر به‌ گونه‌ ای کنار یکدیگر چیده شده‌اند که گویی در حال تماشای نقشه‌ای از قاره‌ های جهان هستید. طراحی هر کدام از جزایر دبی نیز با تم یکی از شهرها یا کشورهای جهان ساخته شده است. ساخت‌ و ساز جزایر جهانی در سال 2003 آغاز شد. برای احداث این پروژه به 321 میلیون متر مکعب شن نیاز داشتند.
بیش از 14 میلیارد دلار ساخت جزایر جهانی دبی هزینه در پی داشته است. از آنجایی‌ که باید برای نمایش هر کشوری یک جزیره ساخته می‌شد، در آخر، این جزایر جهانی 20 مایل مربع از آب‌های خلیج‌ فارس را اشغال کردند. این جزایر در 3 مایلی ساحل دبی واقع شده‌اند. این 300 جزیره قرار بود در کنار هم نقشه جهان را به نمایش بگذراند. اما همه‌ چیز آن‌ طور که باید پیش نرفت و جزایر جهانی در اثر تغییرات آب و هوایی، فرو رفتگی و فرسایش، بیشتر مرزهای خود را از دست دادند. آمریکای مرکزی عملاً وجود ندارد و شکل ظاهری استرالیا کاملاً به‌ هم‌ ریخته است. قاره‌ های آفریقا، اروپا و آسیا نیز به یک قطعه زمین غیر قابل‌ تشخیص تبدیل شده‌اند.

 

جزایر مصنوعی دبی

 

نکته جالب توجه آن است که در سال ۲۰۰۶ یکی از جزایر مجمع‌ الجزایر جهان به‌ عنوان هدیه‌ ای لوکس به مایکل شوماخر قهرمان مسابقات رانندگی اعطا شد و بسیاری از ویلاهای شناور آن نیز با قیمتی گزاف برای فروش گذاشته شده‌ اند.

جزایر مصنوعی دبی

یکی از جزایر مصنوعی دبی که در سال ۲۰۱۸ به بهره‌ برداری رسیده است جزیره آب‌ های آبی نامیده می‌ شود. فاصله جزیره آب‌ های آبی تا مرکز شهر یا دبی مال 24 کیلومتر است. این جزیره تا ابوظبی نیز تنها 120 کیلومتر فاصله دارد. جزیره آب‌ های آبی نیز، همچون دیگر جزایر دبی، پیوسته در حال افزایش سازه‌ های لوکس و مراکز تفریحی است.
یکی از ایده‌ های منحصر به‌ فردی که در این جزیره طراحی شده است چرخ‌ و فلک غول‌ آسای عین‌ الدبی یا چشم دبی نام دارد. این سازه جذاب که جزایر دبی در دل خود جای داده است و هر ساله گردشگران زیادی را به‌ سوی خود جذب می‌ کند بزرگ‌ ترین چرخ‌ و فلک دنیا است. این چرخ‌ و فلک با ارتفاعی بیش از ۲۱۰ متر سازه‌ ای است که در بلندترین نقطه آن می‌ توانید تمام دبی را زیر پای خود تماشا کنید.

نظرات کاربران
دیدگاه