آب و هوای استانبول

آب و هوای استانبول

وضعیت آب و هوای استانبول

اگر قصد سفر به استانبول را دارید، بهتر است قبل از آن اطلاعاتی درباره آب‌ و هوای این شهر کسب کنید. این کار موجب می‌ شود تا در بهترین زمان ممکن بتوانید به این شهر سفر کنید و نهایت استفاده را از سفر تفریحی خود ببرید. استانبول دارای آب و هوای متفاوتی در هر فصل از سال است. با NPK همراه باشید تا به بررسی وضعیت آب و هوای استانبول بپردازیم.

معرفی شهر استانبول

استانبول، شهری با قدمتی ۲۵۰۰ ساله است که در دوران باستان با نام قسطنطنیه شناخته می‌ شد. این شهر همواره در گذر تاریخ نقشی پر رنگ داشته است. این شهر که در طول تاریخ پایتخت امپراتوری‌ های قدرتمندی مانند روم و عثمانی بوده، گنجینه‌ ای از آثار تاریخی و فرهنگی را در خود جای داده است. استانبول در نقطه اتصال دو قاره اروپا و آسیا واقع شده است. این موقعیت جغرافیایی خاص، استانبول را به پلی میان دو فرهنگ و تمدن تبدیل کرده و به آن جایگاهی ویژه در جهان بخشیده است. تنگه بسفر که دو بخش اروپایی و آسیایی شهر را از هم جدا می‌ کند، خود به عنوان یکی از بهترین جاذبه‌ های گردشگری استانبول شناخته می‌ شود.
استانبول به عنوان پر جمعیت‌ ترین شهر ترکیه، با جمعیتی بالغ بر 15 میلیون نفر، مرکز فرهنگی، تاریخی و اقتصادی این کشور محسوب می‌ شود. این شهر با وجود مساجد باشکوه عثمانی، جاذبه‌ های تاریخی متعدد و مراکز خرید مدرن، به مقصدی جذاب برای گردشگران از سراسر جهان تبدیل شده است. تنوع جاذبه‌های گردشگری در استانبول، از بناهای تاریخی و مذهبی مانند مسجد ایاصوفیه استانبول و کاخ توپکاپی گرفته تا مراکز خرید مدرن و تفریحات ساحلی، این شهر را به مقصدی ایده‌آل برای هر سلیقه‌ ای تبدیل کرده است. خدمات گردشگری قابل توجه و زیر ساخت‌ های مناسب، سفر با تور استانبول را برای گردشگران به تجربه‌ ای لذت‌ بخش تبدیل می‌ کند.

آب و هوای استانبول در فصول مختلف سال

به دلیل وسعت زیاد استانبول، آب و هوای آن در مناطق مختلف تنوع زیادی دارد. در مناطقی که تحت تأثیر دریای مدیترانه هستند، شاهد زمستان‌ های بارانی و تابستان‌ های خشک خواهید بود. در شمال شهر، نزدیک دریای سیاه تقریباً همیشه باران می‌ بارد. نواحی شرقی دارای آب و هوای قاره‌ ای و نواحی غربی تحت تأثیر بالکان، آب و هوای سردی دارند.
با وجود این و به طور کلی می‌ توان گفت که آب و هوای استانبول نیمه گرمسیری و مرطوب است. این تنوع آب و هوایی در نقاط مختلف شهر، به خصوص در بخش‌ های اروپایی و آسیایی، بیشتر به چشم می‌ آید. برای مثال در یک روز مشخص ممکن است مناطق ساحلی نزدیک مدیترانه هوایی گرم و آفتابی داشته باشند، در حالی که مناطق نزدیک دریای سیاه با بارش باران و یا سرمای زمستانی روبرو باشند.
به خاطر تنوع و نوسانات آب و هوای این شهر، بررسی کلی آب و هوا در هر فصل می‌ تواند به برنامه ریزی سفر و انتخاب زمان مناسب تور ترکیه و استانبول کمک کند. در ادامه به طور خلاصه به وضعیت آب و هوای استانبول در چهار فصل سال می‌ پردازیم.

استانبول در بهار

با فرا رسیدن بهار، استانبول جامه‌ ای از لطافت و زیبایی به تن می‌ کند. بارش‌ های دل‌ انگیز باران، روزهای مه‌ آلود و شب‌ های خنک، نوید بخش فصلی پر طراوت و سر زنده هستند. هر چه به تابستان نزدیک‌ تر می‌ شویم، از شدت بارندگی‌ ها کاسته شده، طول روز افزایش می‌ یابد و گرمای دلنشینی در هوا پراکنده می‌ شود. بهار نبز بدون شک بهترین زمان سفر به استانبول است. در این فصل طبیعت بیدار شده و شهر غرق در شکوفه‌ های رنگارنگ لاله می‌ شود. گویی زمین نقاشی بی‌ نظیر با رنگ‌ های شاد و زنده خلق کرده است. نمایشگاه گل‌ های لاله، یکی از جاذبه‌ های محبوب بهار استانبول است که تماشای آن در تور استانبول نوروز خاطره‌ ای فراموش‌ نشدنی در ذهن شما به یادگار خواهد گذاشت. علاوه بر زیبایی‌ های طبیعی، بهار استانبول مملو از فستیوال‌ ها و رویدادهای فرهنگی و هنری است. کنسرت‌ های موسیقی، نمایشگاه‌ های مختلف و برنامه‌ های شاد و متنوع، هر سلیقه‌ ای را راضی می‌ کنند. اگر به دنبال سفری خاطره‌ انگیز به استانبول در فصل بهار هستید، بازه زمانی بین 10 اردیبهشت تا 10 خرداد بهترین زمان سفر به استانبول است. در این بازه زمانی بارش‌ های باران کمتر شده اما هنوز از گرمای طاقت‌ فرسای تابستان خبری نیست.

استانبول در تابستان

با فرا رسیدن فصل تابستان آب و هوای استانبول غرق در گرمای دلچسب و تابش آفتاب می‌ شود. از اواسط خرداد تا اواسط مهر ماه، دیگر خبری از باران‌ های بهاری نیست و آب و هوای شهر در اکثر اوقات آفتابی است. اگر به تفریحات آبی مانند قایق‌ سواری، شنا و گشت و گذار در تنگه بسفر با کشتی علاقه‌ مند هستید، تابستان بهترین زمان سفر به استانبول است. در این فصل دریای مرمره و سواحل استانبول پذیرای گردشگران هستند تا از گرمای دلچسب خورشید و تفریحات آبی لذت ببرند.
البته لازم به ذکر است که در ماه‌های تیر و مرداد، گرمای هوا به اوج خود می‌رسد و ممکن است طاقت‌فرسا باشد. برای تردد در شهر، به خصوص در طول روز، باید مراقب گرما زدگی باشید. استفاده از کرم ضد آفتاب، لباس‌های نخی و خنک و کلاه، از ضروریات سفر به شهر استانبول و جزیره های استانبول در فصل تابستان است.
اما شب‌ های تابستان در استانبول تجربه‌ ای منحصر به فرد و خاطره‌ انگیز است. خیابان‌ ها مملو از شور و نشاط هستند و مغازه‌ ها، کافه‌ ها و رستوران‌ ها تا پاسی از شب باز می‌ مانند. کنسرت‌ های خیابانی توسط هنرمندان محلی برگزار می‌ شود و مردم برای گذراندن اوقات خوش در خیابان‌ ها قدم می‌ زنند.

 

آب و هوای استانبول در پاییز

استانبول در پاییز

فصل پاییز از اواسط مهر ماه تا پایان آذر، استانبول را به نگاره‌ ای رنگارنگ و شاعرانه تبدیل می‌ کند. عاشقان باران و رنگ‌ ها، در این فصل، مجذوب زیبایی‌ های بی‌ نظیر در تور استانبول می‌ شوند. هوای پاییزی استانبول ترکیبی از لطافت باران، خنکی دلچسب و رنگ‌ های گرم و پر نشاط است. گویی نقاش ماهری، با قلم‌ موی جادویی خود، رنگ‌ های نارنجی، زرد و قهوه‌ ای را بر بوم شهر پاشیده است. قدم زدن در کوچه پس کوچه‌ های سنگ‌ فرش، تماشای برگ‌ های رنگارنگ و تنفس هوای مطبوع پاییزی، تجربه‌ای فراموش‌ نشدنی را به شما هدیه می‌ دهد.
در پاییز از گرمای طاقت‌ فرسای تابستان خبری نیست و سرمای زمستان نیز هنوز فرا نرسیده است. آب و هوای استانبول در این فصل، بسیار مطبوع و دل‌ انگیز است و برای گشت و گذار در شهر و بازدید از جاذبه‌ های گردشگری ایده‌آل است. احتمال بارش باران در پاییز استانبول وجود دارد، پس در سفر به این شهر چتر و لباس‌ های مناسب باران را فراموش نکنید. باران پاییزی، لطافت و طراوت خاصی به شهر می‌ بخشد و فرصتی برای عکاسی‌ های بی‌ نظیر به شما می‌ دهد.
همچنین با خنک شدن هوا در پاییز، افراد محلی که برای فرار از گرمای تابستان به شهرهای ساحلی سفر کرده بودند، به استانبول باز می‌ گردند. در این فصل شهر حال و هوای پویایی به خود می‌ گیرد و خیابان‌ ها و بازارهای روز استانبول مملو از جمعیت می‌ شوند.

 

آب و هوای استانبول در زمستان

استانبول در زمستان

از اواخر آذرماه، زمستان با خود سرمای دلچسب و گاه بارش برف را به استانبول می‌ آورد. در ماه‌ های دی و بهمن، سرما به اوج خود می‌ رسد و ممکن است تصور کنید که شهر خالی از گردشگران است اما این‌ طور نیست. حراجی‌ های جذاب مراکز خرید و ارزان بودن تور استانبول زمستان، همچنان این شهر را به مقصدی جذاب برای سفر تبدیل می‌ کند.
زمستان استانبول، تجربه‌ای متفاوت از این شهر پر جنب‌ و جوش است. قدم زدن در خیابان‌ های خلوت و پوشیده از برف، تماشای منظره‌ های برفی و نوشیدن یک فنجان قهوه داغ در کافه‌ های دنج، می‌ تواند خاطره‌ ای فراموش‌ نشدنی را برای شما رقم بزند.

بهترین زمان سفر به استانبول

انتخاب بهترین آب و هوا برای سفر به استانبول، از اهمیت بالایی برخوردار است. بررسی‌ ها نشان می‌ دهد که فصل‌ های بهار و پاییز، ایده‌آل‌ ترین زمان برای سفر به این شهر زیبا هستند. فصل بهار به دلیل آب و هوای معتدل و دل انگیز، طبیعت سرسبز و برگزاری فستیوال‌ های مختلف می‌ تواند زمان مناسبی برای سفر به این کشور باشد.
در فصل پاییز آب و هوای استانبول خنک است و این هوا مسافران را جذب خود می‌کند. به خاطر تعداد کم مسافران توریستی در این فصل، می‌ توانید هزینه‌ های کمتری برای بلیت، هتل های استانبول و تفریحات در سفر خود بپردازید و سفری مقرون‌ به‌ صرفه را تجربه کنید.

نکات مهم سفر به استانبول

• استانبول با وجود وسعت زیاد، شهری امن برای گردشگران محسوب می‌ شود. اگر چه ممکن است در خیابان‌ ها با متکدیانی روبرو شوید، اما معمولاً خطری برای شما ایجاد نخواهند کرد. نا آرامی‌ های اخیر در خاورمیانه، پناه‌جویان بسیاری را به خیابان‌ های استانبول و دیگر شهرهای ترکیه کشانده است.
• منطقه‌ ای به نام خیابان ترلابسی در میدان تقسیم، محل زندگی خلاف‌ کاران و قاچاقچیان مواد مخدر است. به دلیل خطرات موجود، به‌شدت توصیه می‌ شود از ورود به این منطقه خودداری کنید.
• به عنوان یک گردشگر، احترام به قوانین و فرهنگ کشور میزبان واجب است. اگر چه پوشیدن لباس خاص مطابق با فرهنگ مردم ترکیه در سطح شهر الزامی نیست، اما هنگام ورود به مساجد و اماکن مذهبی، باید با پوشیدن لباس‌ های پوشیده و موقر، احترام این مکان‌ ها را حفظ کنید.
به جز موارد بالا، انجام موارد زیر می‌ تواند به شما در سفر به آنتالیا یا استانبول و یا دیگر شهرها کمک کند:
یادگیری چند کلمه و اصطلاح ساده ترکی برای برقراری ارتباط
دانلود اپلیکیشن‌ های مسیر یابی و مترجم زبان
تهیه سیم‌ کارت محلی برای دسترسی به اینترنت
آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه
با رعایت این نکات ساده و توجه به آب و هوای استانبول می‌ توانید سفری امن و خاطره‌ انگیز به استانبول داشته باشید. اگر هنوز بلیت سفر خود را تهیه نکرده‌ اید، فرصت را از دست ندهید و برای این سفر هیجان‌ انگیز برنامه‌ ریزی کنید.
نظرات کاربران
دیدگاه