مساجد معروف استانبول

مساجد معروف استانبول

مساجد استانبول

اگر قصد برنامه ریزی برای سفر به استابول را دارید، از هر کسی که سراغ جاذبه های گردشگری استانبول را بگیرید، حتماً دیدن از مساجد معروف استانبول را به شما توصیه می‌ کنند. در حقیقت، این مساجد به قدری زیبا و چشمگیر هستند که در اغلب موارد، جزو اولین‌ ها در لیست مکان‌ های دیدنی استانبول قرار می‌ گیرند. البته اگر شما نیز جزو عشاق استانبول هستید و دلتان می‌ خواهد با جنبه‌ های گوناگون و متنوع این شهر زیبا و رویایی آشنا شوید، ما به شما توصیه می‌ کنیم تا انتهای این مطلب با NPK همراه باشید. استانبول مساجد زیادی دارد و طبیعی است که در یک سفر چند روزه وقت ‌نشود که از تمام این مساجد زیبا دیدن کنید. از این رو ما در این مطلب تلاش کردیم تا مهم‌ ترین و زیبا ترین مساجد استانبول را به شما معرفی کنیم.

معروف ترین مسجد ترکیه

جالب است بدانید که با روی کار آمدن حکومت عثمانی و برگزیده شدن استانبول به عنوان پایتخت ترکیه، از اواسط قرن 15 میلادی، مساجد زیادی در این کشور ساخته شد. به طوری که در حال حاضر و با گذشت قرن‌ ها، تنها در شهر استانبول کشور ترکیه بیش از 3000 مسجد وجود دارد. نکته جالب ماجرا اینجا است که بسیاری از مساجد معروف استانبول در گذشته کلیسا بوده‌ اند و از آنجایی که حاکمان عثمانی مسلمان بودند، در نتیجه این کلیسا ها به مسجد تبدیل شدند. معروفیت مساجد استانبول و ترکیه در دنیا به قدری است که بسیاری از علاقه‌ مندان به معماری اسلامی‌ عثمانی، تنها به قصد و هدف بازدید از این اماکن به استانبول مسافرت می‌ کنند.

مسجد شاهزاده استانبول

Şehzade Mosque
پس از مرگ اولین فرزند سلطان سلیمان اول و خرم سلطان در سال 1543میلادی، سلطان سلیمان دستور ساخت مسجد شاهزاد محمد را در همان زمان صادر کرد. به این ترتیب، بزرگ‌ ترین معمار تاریخ عثمانی‌، خواجه معمار سنان ظرف 5 سال، یک شاهکار زیبا و ماندگار خلق کرد. در ساخت مسجد شاهزاده محمد به غیر از معماری عثمانی، نشانه‌ هایی از معماری سلجوقیان ایران و بیزانس رم نیز مشاهده می‌شود. این مسجد از مجموعه مساجد معروف استانبول دارای فضای شبستان با مساحتی بالغ بر 1444 متر است که در چهار گوشه‌ اش گنبد های کوچکی طراحی شده است. در مرکزیت این گنبد‌ ها یک گنبد بزرگ‌ تر قرار دارد که 19 متر قطر و 53 متر ارتفاع دارد.
جالب است بدانید که وسعت و بزرگی فضای سه بعدی بنا به هیچ عنوان مانعی برای عدم دقت معمار سنان در به کار بردن جزئیات و تزئینات مسجد نشد. وی تمام نبوغ خود را به کار گرفت تا در جای‌ جای این مسجد قرینگی و هنر خطاطی مشاهده شود. در صورتی که در سفر به استانبول قصد بازدید از این مسجد زیبا و فوق العاده را دارید، بهتر است بدانید که ساعت بازدید از مسجد از 9:00 صبح تا 18:00 عصر است و برای ورود به مسجد نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای وجود ندارد. مسجد زیبای شاهزاده محمد در منطقه فاتح استانبول و در مسیر بازار بزرگ واقع شده است.

مسجد جدید استانبول

Yeni Cami Mosque
بر خلاف نامی که بر این مسجد معروف استانبول قرار دادند، این مسجد به هیچ وجه یک مسجد جدید نبوده و حتی یکی از قدیمی‌ ترین مساجد استانبول به شمار می‌ آید. ساخت ‌و ساز مسجد جدید در سال 1597 میلادی و به دستور صفیه سلطان، همسر سلطان مراد سوم و مادربزرگ احمد سلطان اول آغاز شد. با این حال به سبب رخ داد عوامل متعددی، ساخت این مسجد تا سال 1665 میلادی طول کشید. علاوه بر این مسجد جدید دارای کتابخانه‌ ی نسبتاً بزرگی است که بعدها توسط سلطان احمد سوم به مجموعه اضافه شد. نکته بسیار جالبی که بهتر است به آن توجه داشته باشید این است که شبستان مسجد جدید والد سلطان بزرگ، مربعی شکل بوده و هر ضلع دیوار آن حدود 40 متر طول دارد. ارتفاع گنبد اصلی مسجد حدوداً 36 متر است.
نکته بسیار جالبی که بهتر است در تور استانبول بدانید این است که وجه شباهت این مسجد با سایر مساجد معروف استانبول در این است که نام خلفای چهارگانه در زیر چهار گنبد کوچک آن ثبت شده است. علاوه بر این، اصلی‌ ترین تفاوتی که با بقیه مسجد های استانبول دارد، تعداد کم مناره‌ های آن است. در صورتی که قصد دارید تا از مسجد و زیبایی‌ های آن عکاسی کنید و یا جزو آن دسته از افراد هستید که مایل‌ اند تا در سکوت و آرامش به تماشای نقوش دیوار مسجد بپردازند، سعی کنید تا در ساعات و روزهای خلوت از از این مسجد دیدنی در تور ترکیه بازدید کنید.
ساعت بازدید از مسجد والد سلطان بزرگ از 9:00 صبح تا 18:00 عصر بوده و ورود به مسجد برای عموم آزاد است. مسجد جدید والد سلطان بزرگ در انتهای جنوبی پل گالاتا استانبول و منطقه شاخ طلایی و خیابان رشادیه قرار دارد.

 

مساجد معروف استانبول

مسجد چاملیجا استانبول

Çamlıca Mosque

مسجد چاملیجا یکی از بزرگ‌ ترین مسجد استانبول به شمار می‌ آید که قدمت تاریخی زیادی ندارد. باتوجه به اینکه Çamlıca Mosque برخلاف سایر مساجد شاخته شده استانبول، قدمت تاریخی زیادی ندارد، با این حال بسیار بزرگ است و می‌ تواند پذیرای بیش از 60 هزار عبادت کننده باشد. Çamlıca Mosque دارای 6 مناره و 70 گنبد در ابعاد و اندازه‌ های مختلف است. با اینکه Çamlıca Mosque جزو مساجد جدید استانبول محسوب می‌ شود، اما از سنت‌ های معماری مساجد قدیمی‌ تر استانبول پیروی کرده و پایه های معماری سلجوقیان ایرانی و عثمانی در طراحی این مسجد استوار است. جالب است بدانید که برای ساخت این بنای بسیار عظیم، بیش از 110 میلیون دلار هزینه شد.
همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، مسجد چاملیجا از جمله جدید ترین و البته بزرگ‌ ترین مساجد معروف استانبول بوده و مساحت کل این مسجد حدود 15 هزار متر مربع است. جالب است بدانید که تنها یک‌ سوم آن فضای رو باز و مابقی آن شامل فضای سر پوشیده است. ساعت بازدید از مسجد چاملیجا هر روزه از ساعت 9:00 صبح الی 17:00 عصر است، با این حال باید توجه داشته باشید که بازدید از مسجد در ساعات نماز و اذان امکان‌ پذیر نیست. ورود به مسجد چاملیجا رایگان بوده و در محله کسیسکلی، تپه چاملیجا قرار دارد.

مسجد سلیمانیه استانبول

Suleymaniye Mosque
یکی از تاریخی‌ ترین و البته معروف ترین مساجد استانبول، که در دوره سلطان سلیمان اول و توسط استاد معمار سنان ساخته شده است، مسجد سلیمانیه است. مسجد سلیمانیه به دلیل واقع شدن در نوک تپه‌ ای مرتفع، نمای بسیار عالی از استانبول را برای بازدید کنندگان خود به نمایش می‌ گذارد. مسجد سلیمانیه که از جمله مساجد معروف ترکیه است، توسط معمار سنان در طی 7 سال ساخته شد.
مسجد سلیمانیه مانند سایر مساجد بزرگ شهر استانبول دارای مدرسه مذهبی، حمام، بیمارستان و کتابخانه نیز است. بازدید از مسجد سلیمانیه برای عموم مردم آزاد و رایگان بوده و هر روزه از ساعت 9:00 صبح تا 18:00 عصر به جز در زمان اقامه نماز امکان‌ پذیر است. مسجد سلیمانیه در منطقه فاتح استانبول و در خیابان معمار سنان واقع شده است.

 

مساجد استانبول

مسجد اورتاکوی استانبول

Ortaköy Mosque
عموماً زمانی که افراد در مورد معماری عثمانی صحبت می‌ کنند، منظورشان شاهکار هایی چون مسجد اورتاکوی است که در قرن 19 میلادی ساخته شد. مسجد اورتاکوی در منطقه بشیکتاش استانبول، یکی از بهترین محلات استانبول، در نزدیکی تنگه بسفر واقع شده است. مسجد اورتاکوی جزو زیبایی‌ های شهر استانبول بوده و در شب‌ ها زیبایی خاص و ویژه‌ ای به استانبول می‌ بخشد. این مسجد معروف ترکیه به شکل مربعی ساخته شده است، اما از نظر مساحت به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر مساجد معروف استانبول نبوده و جزو کوچکترین مساجد معروف استانبول به شمار می‌آید. بازدید از مسجد اورتاکوی همه روز از ساعت 9 صبح الی 18 عصر به جز زمان، اقامه نماز امکان پذیر است.

مسجد ایاصوفیه استانبول

Hagia Sophia
شاید اولین مسجدی که هر کس با شنیدن نام مساجد ترکیه به ذهنش می‌ رسد، مسجد ایاصوفیه استانبول باشد. در واقع، این مسجد یکی از معروفترین مساجد استانبول به حساب آمده و جزو مهم‌ ترین جاهای دیدنی استانبول نیز است. مسجد ایا صوفیه یک سازه‌ بسیار کهن‌ است که در قرن 6 میلادی توسط حکومت‌ بیزانس‌ به عنوان کلیسای جامع ساخته شد. قرن‌ها قبل از اینکه مسجد ایاصوفیه به چشم و چراغ استانبول شود، ژوستین و همسرش تئودرا این کلیسای کوچک را ساختند. بر اساس داستان‌ های تاریخی در دوره سلطنت ژوستینین یکم، نوه ژوستین را متهم به توطئه برای گرفتن تخت پادشاهی کردند. در نتیجه نوه محکوم به مرگ شد، اما با پا درمیانی سرگیس و باکوس مقدس نوه ژوستین زنده ماند.
نوه وی نیز بعد از آزاد شدن عهد کرد که اگر یک روزی به پادشاهی برسد، به منظور قدردانی از این دو کشیش به نام آنها کلیسایی را بسازد. در نهایت پس از به سلطنت رسیدن، کلیسای ایا صوفیه، با هدف بزرگداشت سرگیس و باکوس ساخته شد. قرن‌ها بعد در سال 1453 میلادی پس به قدرت رسیدن حکومت عثمانی، کلیسای ایا صوفیه با اضافه شدن مناره و نمادهای معماری اسلامی به یک مسجد تبدیل شد. تا زمان سلطنت بایزید دوم این کلیسا همچنان دست نخورده باقی مانده بود تا اینکه حسین آقا، نگهبان کاخ سعادت، آن را به مسجد تبدیل کرد و پس از تبدیل شدن کلیسا به مسجد، ایوان و مدرسه نیز به مجموعه اضافه شد.
سال‌ ها بعد سلطان محمد دوم خرابی‌ های ناشی از زلزله را بازسازی کرد و در جریان همین بازسازی‌ ها مناره‌ ها نیز به بنا اضافه شدند و به این ترتیب، مسجد ایا صوفیه به عنوان یکی از مساجد معروف استانبول، امروزی کامل و ساخته شد. بازدید از مسجد ایا صوفیه از ساعت 9:00 صبح تا 23:00 شب در تور استانبول نوروز نیز برای عموم آزاد و رایگان است.

نظرات کاربران
دیدگاه