نقشه متروی استانبول

نقشه متروی استانبول
بسیاری از گردشگرانی که به استانبول سفر می‌کنند از ایستگاه‌ متروی استانبول برای رسیدن به مناطق دیدنی و مراکز خرید و دیگر مکان‌ها استفاده می‌کنند. این کار به صرفه‌ جویی در هزینه‌ های سفر و بازدید از تعداد بیشتری از مناطق دیدنی کمک می‌کند. در همین راستا، در این مطلب به بررسی نقشه متروی استانبول و ایستگاه ‌‌های آن می‌ پردازیم.

مترو استانبول

اگر می‌ خواهید از متروهای استانبول استفاده کنید، قبل از هر چیز باید کارت مترو یا استانبول کارت داشته باشید. استفاده از استانبول کارت از سال 2013 رایج شد. باجه‌ های بلیط‌ فروشی و ایستگاه‌ های فروش بلیط زیادی در مکان‌ های مختلفی چون سفارت‌ خانه‌ ها، فرودگاه‌ ها دفاتر مشاور املاک و سوپر مارکت‌ ها بزرگ وجود دارند که از طریق آنها می‌ توانید برای خرید استانبول کارت یا کارت متروی استانبول اقدام کنید. برای خرید هر نوع کارتی در استانبول به سایت‌ هایی که خدمات تحویل کارت را ارائه می‌ دهند مراجعه کنید و به صورت آنلاین آنها را خریداری کنید. شما می‌ توانید با وارد کردن پول نقد به دستگاه‌ های خود پردازی که به زبان انگلیسی یا ترکی هستند، کارت مترو بخرید.
در صورتی که در ترکیه کردیت کارت داشته باشید، ‌می‌ توانید تمامی هزینه‌ های حمل و نقل عمومی خود را مستقیم پرداخت کنید و نیاز به خرید کارت مترو ندارید. اما از آنجایی که کشور ما با تحریم روبرو است و بسیاری از ایرانیان کردیت کارت ندارند، باید از گزینه‌ های دیگر برای پرداخت هزینه‌ های رفت و آمد خود با وسایل نقلیه استفاده کنند.

انواع کارت مترو استانبول

قیمت کارت متروی استانبول در سال 1400 چیزی حدود 23 لیر بوده است که با توجه به افزایش نرخ ارز و تورمی که ترکیه تجربه کرده است قیمت کارت مترو و هزینه استفاده از ایستگاه‌ متروی استانبول به احتمال زیاد، افزایش یافته است. برای شارژ کارت متروی استانبول، بایستی هزینه‌ ای بالغ بر 20 لیر بپردازید. با این حال، میزان شارژ محدود چندانی ندارد و در صورتی که می‌ خواهید برای مدت زیادی در این شهر اقامت داشته باشید می‌ توانید مبلغ بیشتری برای شارژ کارت خود بپردازید. هر بار که از کارت شارژ خود به صورت تک سفره استفاده کنید حدود 7 لیر از مبلغ شارژ شما کاسته می‌ شود. هزینه بلیط دو سفره 11 لیر، سه سفره 15 لیر، هزینه بلیط 5 سفره 23 لیر و 10 سفره 40 لیر است. برای شارژ کارت مترو می‌ توانید به دستگاه‌ های زرد رنگ داخل مراکز خرید و ایستگاه‌ های مترو مراجعه کنید.
اما یک نوع کارت دیگر به نام ولکام کارت وجود دارد که قیمت آن از 44 تا 85 یورو است. دلوکس کارت، وی آی پی کمبو تیکت و پرمیوم کارت از جمله معروف‌ ترین ولکام کارت‌ ها در استانبول ترکیه هستند. از مزایای این کارت‌ ها می‌ توان به امکان تحویل رایگان غذا از مراکز خرید استانبول و ارسال رایگان محصولات خریداری شده به هتل، دریافت تخفیف در قیمت بلیط سفر به مناطق گردشگری و تفریحی اشاره کرد.

مزایای استفاده از استانبول کارت

یکی از مزایای استفاده از استانبول کارت این است که نه تنها از آن می‌ توانید برای مترو استفاده کنید، بلکه می‌ توانید از آن برای وسایل نقلیه عمومی دیگر نیز بهره ببرید. اگر از استانبول کارت استفاده کنید، می‌ توانید به وسیله آن با همه وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، تراموا، (به غیر از تاکسی رفت و آمد کنید و کارت خود را برای حداقل 5 سفر شارژ کنید. در صورت استفاده از استانبول کارت و همراه داشتن کودکی زیر 6 سال، هزینه‌ ای از شما دریافت نمی‌ شود. علاوه بر این، گاهی اوقات، هزینه‌ های سفر شامل تخفیف می‌ شود.

ایستگاه‌ های مترو استانبول

شهر استانبول در سال 1989 به مترو مجهز شد و هر ساله، ایستگاه متروی استانبول دست خوش تغییر شده و خطوط ریلی جدید به آن، اضافه می‌شود. در صورتی که زرنگ باشید می‌ توانید برای دیدن تمام مناطق دیدنی از مترو استفاده کنید و به همه جا سر بزنید. روی نقشه متروی استانبول خطوط زرد رنگی دیده می‌ شود، چون در صورتی که این خطوط را دنبال کنید از فرودگاه آتاتورک به ترمینال اصلی اتوبوسرانی این شهر می‌ رسید. در صورتی که مبدا شما فرودگاه جدید استانبول باشد باید به دنبال وسیله نقلیه دیگری باشید؛ چون هیچ ایستگاه مترویی در نزدیکی این بخش دیده نمی‌ شود.

راهنمای مترو استانبول

ایستگاه مترو استانبول
ممکن است در طی سفر مجبور شوید از دیگر وسایل نقلیه استانبول مانند تراموا، تاکسی و اتوبوس هم استفاده کنید. با استفاده از نقشه متروی استانبول می‌ توانید به ایستگاه‌ هایی که شما را به سمت مقصد هایی که استفاده از این وسایل نقلیه را فراهم می‌ کنند دسترسی داشته باشید.
• اگر می‌ خواهید به مترو، تاکسی و ون دسترسی داشته باشید از ایستگاه متروی آتاتورک استفاده کنید.
• در ایستگاه متروی زیتین بورنو به ترامو و خط آبی که شما را از شرق به غرب استانبول می‌ رساند دسترسی خواهید داشت.
• برای رفتن به بندر دریای مرمره از ایستگاه متروی ینی کاپی استفاده کنید.
• برای اینکه به منطقه بی اوغلو بروید، باید ایستگاه متروی تکسیم را انتخاب کنید.
• برای دسترسی به بندر اصلی استانبول به ایستگاه متروی کاباتاش بروید.
• برای رسیدن به تونل و بندر استانبول و استفاده از ترامو باید ایستگاه متروی کاراکوی را انتخاب کنید.
• برای حمل و نقل و رفتن به هتل‌ ها از ایستگاه متروی امینونو و سیر کسی استفاده کنید.
• برای بازدید از مناطق دیدنی مانند مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی می‌ توانید به ایستگاه متروی استانبول به نام سلطان احمد مراجعه کنید.
• اگر می‌ خواهید به تنگه سفر در قسمت آسیایی آن سر بزنید، به سراغ ایستگاه متروی کادیکای و اوسکودار بروید.

راهنما و نقشه خطوط مترو استانبول

خطوط متروی استانبول
اگر می‌ خواهید با خطوط متروی استانبول و تعداد ایستگاه‌ ها و مدت زمان سفر هر یک از آنها بهتر آشنا شوید، بخش زیر را بخوانید:
• خط 1 متروی استانبول به رنگ قرمز بوده و 23 ایستگاه دارد و سفر شما 23 تا 25 دقیقه طول می‌ کشد. تعداد ایستگاه‌ های خط قرمز متروی استانبول بسیار زیاد هستند و ینی بوسنا، فرودگاه آتاتورک، مندرس جزو ایستگاه‌ های خط 1 هستند.
• خط 2 استانبول به رنگ سبز بوده و 16 ایستگاه دارد و مدت زمان سفر 30 دقیقه است. هاسیوسم، مستر عثمان، پارتیشن و آتاترک اینداستری تنها تعدادی از ایستگاه‌ های این خط هستند.
• خط 3 متروی استانبول به رنگ آبی بوده و 11 ایستگاه دارد و مدت زمان سفر با آن، 20 دقیقه است. از ایستگاه‌ های خط 3 می‌ توان به مترو کنت، ینی محله، ایستوک، المپیک و چند ایستگاه دیگر اشاره کرد.
• خط 4 متروی استانبول که صورتی رنگ است، 19 ایستگاه دارد و 82 دقیقه، طول مدت سفر با آن است. از ایستگاه‌ های خط 4 متروی استانبول می‌ توان به اسنکنت، گولسویو، مال تپه، کادیکوی، ینی صحرا، اسیبادم اشاره کرد.
• خط 5 متروی استانبول با رنگ بنفش از دیگر خطوط متمایز شده و 16 ایستگاه دارد و مدت زمان سفر 32 دقیقه محاسبه شده است. از ایستگاه‌ های این خط می‌ توان، بازار، بولگورلو، چکمه کوی، دودولو و اوسکودار را نام برد.
خط 6 متروی 6 استانبول، طلائی رنگ بوده و فقط 4 ایستگاه دارد و مدت زمان سفر 7 دقیقه است. اتیلر، لونت، نیسپتیه و هیساروستو، چهار ایستگاه متروی استانبول در این خط هستند.
نظرات کاربران
دیدگاه