مقایسه تهران و استانبول برای گردشگری

مقایسه تهران و استانبول برای گردشگری
تور استانبول و تور تهرانگردی، دو تور مسافرتی پر طرفدار بین گردشگران ایرانی و خارجی محسوب می‌ شود که از بسیاری جهات به یکدیگر شباهت داشته و به نوعی می‌ توان این دو شهر را با یکدیگر مقایسه کرد. اگر اهل مسافرت و گردشگری باشید، می‌ دانید که این دو شهر بزرگ جزو شهر‌های پر جمعیت دارای گردشگر در جهان محسوب می شوند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا به نوعی دو شهر تهران و استانبول را مقایسه کرده و برخی از ویژگی‌ های این دو شهر‌ را بررسی کنیم. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که مقایسه این دو شهر تنها از نظر برخی معیار‌ های شهری و گردشگری بوده و با هدف ارائه اطلاعات مفید در مورد آن‌ ها انجام می‌شود. برای مقایسه تهران و استانبول تا انتهای این مطلب با NPK ما همراه باشید.

مقایسه تهران و استانبول از نظر جمعیت انسانی

یکی از موارد مهمی که می‌ توان برای مقایسه این دو شهر در نظر گرفت، جمعیت ساکن در دو شهر تهران و استانبول است. طبق آمار به دست آمده از سرشماری جمعیت در این دو شهر، استانبول دارای حدود ۱۵ میلیون نفر جمعیت است و تعداد افراد ساکن در شهر تهران نیز به حدود ۹ میلیون نفر می‌ رسد.
این در حالی است که مساحت شهر تهران نسبت به مساحت و نقشه استانبول بسیار کمتر بوده و به طور تخمینی ۷۰۷ کیلومتر مربع در مقابل ۵۳۴۳ کیلومتر مربع است. با توجه به مساحت ۷ برابری استانبول در مقابل تهران، افزایش جمعیت آن نیز چندان تعجبی ندارد.

مقایسه تهران و استانبول از نظر آب و هوایی

این دو شهر از نظر آب و هوا تفاوت‌ های بسیار زیادی دارند. به عنوان مثال برای مقایسه دمای هوا در این دو شهر می‌ توان میانگین دما را در آن‌ ها با یکدیگر مقایسه کرد. دمای شهر تهران به طور میانگین ۱۶ درجه سانتیگراد عنوان می‌ شود، در حالی که این رقم برای شهر استانبول حدود ۱۸ درجه سانتیگراد است.
معمولاً گردشگران علاوه بر آب و هوای مناسب، میزان رطوبت شهر‌های مقصد در تور‌های مسافرتی را نیز مد نظر قرار می‌ دهند از این رو دو شهر تهران و استانبول نیز می‌توانند از لحاظ میانگین رطوبت با یکدیگر مقایسه شوند. طبق آمار‌های منتشر شده، شاخص میانگین رطوبت در شهر تهران ۷۹ درصد بوده و این شاخص برای شهر استانبول ۴۴ درصد گزارش شده است.

خط ساحلی تهران و استانبول

یکی از موارد مقایسه تهران و استانبول وجود خط ساحلی است. استانبول یکی از شهر‌هایی است که دارای خط ساحلی بسیار زیبایی بوده و از سواحل ترکیه در این شهر قرار دارند که به دریای مرمر و دریای سیاه متصل می‌ شود. در مقابل شهر تهران قرار دارد که با وجود نداشتن خط ساحلی، به دریاچه‌ های مختلفی دسترسی داشته و از طریق اتصال به کوه و رودخانه چشم انداز زیبایی را برای گردشگران ایجاد کرده است. یکی از این مقاصد گردشگری که در کنار رودخانه و طبیعت قرار دارد روستا های‌ ییلاقی از قبیل روستای آهار و فشم هستند که در اطراف تهران قرار داشته و زیبایی آن‌ ها می‌ تواند برای گردشگران جالب توجه باشد.

قیمت مسکن در تهران و استانبول چگونه است

یکی از موارد دیگری که می‌ تواند در مقایسه تهران و استانبول مورد استفاده قرار بگیرد، شاخص‌ های کیفیت زندگی در این دو مکان است. بررسی قیمت مسکن و یا هزینه اجاره در این دو شهر نیز از شاخص‌ های کیفیت زندگی محسوب شده و با مقایسه آن می‌ توان به وضعیت مسکن در این دو شهر پرداخت. طبق داده‌ های تأیید شده، این شاخص در شهر استانبول دارای وضعیت بهتری بوده و افراد ساکن در این شهر برای اجاره مسکن و یا خرید خانه از شرایط بهتری نسبت به تهران برخوردار هستند.

مقایسه تهران و استانبول

مقایسه وضعیت سلامت در تهران و استانبول

وضعیت سلامت را می‌ توان به عنوان یکی از فاکتور‌ های مهم سازمان بهداشت جهانی برای مقایسه دو شهر تهران و استانبول به کار گرفت. این فاکتور بسیار مهم در دو شهر استانبول و تهران مشابه یکدیگر بوده و هر دو شهر از وضعیت خوبی در این شاخص برخوردار هستند. البته باید به این نکته توجه داشت در مقایسه تهران و استانبول هزینه درمان در استانبول نسبت به تهران گران‌ تر بوده و در بسیاری موارد گردشگران خارجی به دلیل هزینه‌ های درمانی گزاف و استفاده از خدمات درمانی در قالب توریست سلامت، به تهران سفر می‌ کنند.
از دیگر فاکتور‌ های مهم سازمان بهداشت جهانی، شاخص ‌امید به زندگی است که این مورد نیز در هر دو شهر مورد مقایسه قرار گرفته است. این شاخص در سال‌ های متمادی بین شهر تهران و استانبول یکسان بود. اما آمار‌های اخیر مربوط به سال‌ های گذشته نشان می‌ دهد ‌امید به زندگی در تهران نسبت به استانبول کمی افزایش داشته است.

مقایسه تهران و استانبول از نظر حقوق و درآمد

در صورتی که بخواهیم دو شهر تهران استانبول را از نظر میزان درآمد افراد ساکن در آن با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم این رقم برای مردم در تهران به طور میانگین ۳۲۱ دلار بوده و در استانبول حدود 519 دلار است. البته باید گفت رقم‌ های عنوان شده در سایت‌ های مرجع آماری متفاوت بوده و دلیل آن نیز به انواع مالیات و یارانه‌ های دولتی این دو شهر مروبط می‌ شود. از طرفی تعداد ثروتمندان این دو شهر نیز با یکدیگر متفاوت بوده، به طوری که هیچ میلیونری در شهر استانبول وجود نداشته، اما ۳۴ درصد از جمعیت ساکن در تهران را افراد بیلیونر و ثروتمند تشکیل داده‌ اند. علت آن نیز عدم توزیع یکنواخت درآمد به دلیل عوامل اقتصادی و تجمع ثروت در یک شهر است.

مقایسه تهران و استانبول از نظر تعداد دانشگاه‌ ها

این دو شهر توریستی را می‌ توان از نظر تعداد دانشگاه‌ ها و مراکز علمی موجود در آن نیز بررسی کرد. در نظر گرفتن این مراکز یکی از فاکتور‌های بررسی رشد علمی و سطح سواد در دنیا برای مقایسه تهران و استانبول محسوب می‌ شود. در این فاکتور نیز این دو شهر تقریباً مشابه یکدیگر بوده به طوری که حدود ۵۴ دانشگاه معتبر در تهران وجود دارد و تعداد دانشگاه‌ های معتبر ثبت شده در شهر استانبول نیز به عدد ۵۱ می‌ رسد که ۱۱ عدد از آن‌ها را دانشگاه‌ های دولتی تشکیل می‌ دهند.

مقایسه هزینه‌ زندگی در تهران و استانبول

گزارش‌ های آماری منتشر شده در مورد شاخص میانگین هزینه‌ های زندگی در این دو شهر نشان می‌ دهد تفاوت‌ های بسیار زیادی در این مورد وجود دارد، به طوری که هزینه زندگی در تهران بسیار بالاتر نسبت به شهر استانبول است. این رقم در استانبول در حدود 2002 دلار است و همین آمار در تهران حدود ۲۴۰۰ دلار اعلام شده است.

مقایسه قدرت خرید در تهران و استانبول

اگر چه مردم تهران درآمد بیشتری نسبت به افراد ساکن در شهر استانبول دارند، اما قدرت خرید آن‌ ها با توجه به عواملی از قبیل تورم، قیمت مواد غذایی و غیره بسیار پایین‌ تر از قدرت خرید در استانبول است.

مقایسه قیمت لباس در تهران و استانبول

یکی از فاکتور‌ های مربوط به هزینه زندگی در دو شهر استانبول و تهران هزینه پرداختی برای خرید لباس در این دو شهر است. در حالت کلی هزینه خرید لباس در تهران نسبت به استانبول بسیار بیشتر است. به عنوان مثال قیمت یک شلوار جین در شهر استانبول حدود ۴۲ دلار بوده و هزینه پرداختی برای همان جنس در تهران حدود ۴۹ دلار است.

مقایسه تهران و استانبول از نظر هزینه های زندگی

قیمت غذا در تهران و استانبول

خوردن غذا یکی از علایق اصلی مردم ایران و ترکیه محسوب شده و از این نظر نیز می‌توان دو شهر تهران و استانبول را با یکدیگر مقایسه کرد. برای مقایسه تهران و استانبول در این مورد می‌توان شاخص قیمت عمومی رستوران‌ ها را در این دو شهر مورد ارزیابی قرار داد. میانگین قیمت رستوران‌ ها در تهران کمتر از رستوران های استانبول بوده و قیمت غذا در استانبول پایین‌ تر است. در حالی که استانبول دارای قیمت پایین‌ تری در دسته مواد غذایی و خوراکی نسبت به تهران دارد.

هزینه‌ های حمل و نقل عمومی در تهران و استانبول

یکی از عوامل نشان دهنده توسعه شهری، حمل و نقل عمومی و بکارگیری آن در شهر‌ها است. این مورد نیز در دو شهر تهران و استانبول قابل مقایسه است. تهران در سال‌ های اخیر در زمینه حمل و نقل عمومی رشد خوبی داشته است. اما با وجود این، سطح هزینه‌های عمومی در استانبول بسیار پایین‌ تر بوده و بدین ترتیب در صورت سفر به استانبول به عنوان گردشگر خارجی، هزینه کمتری بابت حمل و نقل عمومی پرداخت خواهید کرد.

فرودگاه‌ های بین‌ المللی تهران و استانبول

با توجه به اینکه دو شهر تهران و استانبول مقصد گردشگران خارجی هستند، تعداد فرودگاه‌ های داخلی و بین‌ المللی در هر دو شهر با یکدیگر یکسان است. دو فرودگاه جدید استانبول و آتاتورک برای پرواز‌ های داخلی و بین‌المللی در استانبول مورد استفاده قرار می‌ گیرند. فرودگاه‌ های امام خمینی و مهرآباد نیز در تهران برای پرواز‌ های داخلی و خارجی استفاده می‌ شوند.

تهران محبوب‌ تر است یا استانبول

گردشگران خارجی در این دو شهر علاوه بر جاذبه‌ های گردشگری، امکان بازدید از جاذبه‌ های تاریخی و فرهنگی را خواهند داشت. تفریحات و سرگرمی‌ های مختلف در این دو شهر باعث شده تا توریست‌ های بسیار زیادی به طور سالانه از این دو شهر دیدن کنند. البته باید گفت در مقایسه تهران و استانبول تعداد گردشگران بازدید‌ کننده از تهران به دلیل هزینه‌ های پایین سفر در این شهر، بیشتر است. البته گردشگران ایرانی بسیاری نیز خواهان تور استانبول هستند.

 

حرف آخر
این دو شهر زیبا به عنوان دو مقصد گردشگری از طرفداران بسیاری برخوردار هستند. با وجود تفاوت‌ هایی که در این دو شهر وجود دارد، میزان تمایل برای خریداری تور گردشگری تهران و تور استانبول تقریباً یکسان بوده و گردشگران ایرانی بسیاری علاقمند به تهیه تور‌های ارزان استانبول هستند. از طرفی گردشگران خارجی نیز تمایل زیادی برای استفاده از تفریحات جذاب و ارزان قیمت در تهران از طریق تهیه تور تهرانگردی دارند. در صورتی که شما نیز قصد سفر داشته باشید، کدام یک از این دو شهر را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب خواهید کرد!

نظرات کاربران
دیدگاه