جاذبه های گردشگری استانبول

جاذبه های گردشگری استانبول

جاهای دیدنی استانبول

استانبول، شهری سرشار از فرهنگ و تاریخ است که به‌ عنوان قلب و روح ترکیه شناخته می‌ شود و یکی از بزرگ‌ ترین و توریستی ترین شهرهای جهان هم محسوب می‌ شود. به همین دلیل جاذبه های گردشگری استانبول بسیار زیاد هستند. این شهر را باید به‌ آرامی بگردید و در کوچه و کوچه‌ هایش پیاده‌ روی کنید. از جاذبه‌ های گردشگری آن لذت ببرید، از عطر و طعم غذاها گرفته تا فضای دلنشین کافه‌ ها، دریا و معماری خاص مساجدش را تجربه کنید و در خاطر خود ثبت کنید.
در این مقاله از NPK برخی از جاذبه‌ های گردشگری استانبول را به شما معرفی خواهیم کرد تا در سفر خود از آنها بازدید کنید و لذت ببرید.

آشنایی با شهر استانبول

استانبول بزرگ‌ ترین شهر کشور ترکیه و مرکز اقتصادی، فرهنگی و تاریخی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمر واقع شده است. تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را از هم جدا می‌ کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره واقع شده است. همچنین بندر طبیعی شاخ طلایی در این شهر قرار دارد. این شهر بزرگ به‌ عنوان شهر فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۰ انتخاب شده بود.
با توجه‌ به اظهارات باستان‌ شناسان، استانبول حدود ۶۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بنا شده بود و جمعیتی در آن زندگی می‌ کردند. اما با گذر زمان و پیشرفت‌ های بشری، شکل و شمایل استانبول به شکلی کاملاً متفاوت تغییر کرده است.
آب‌ و هوای استانبول در برخی ویژگی‌ ها با ایران مشابهت دارد و در برخی موارد با آن تفاوت دارد. در هر فصل سال آب‌ و هوای این شهر ویژگی‌ های خاص خود را دارد.

مکان های دیدنی استانبول

مکان‌ های دیدنی استانبول مجموعه‌ ای از آثار فرهنگی و تاریخی است که از دوره‌ های مختلف تاریخ باقی‌ مانده‌ اند. این شهر سال‌ های زیادی به‌ عنوان پایتخت تاریخی ترکیه بوده و بخشی از آن در قاره اروپا و بخشی دیگر در قاره آسیا قرار دارد.

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه یکی از مهم‌ ترین جاذبه ‌های گردشگری استانبول و حتی ترکیه است که بازدید از آن در سفر به استانبول نباید فراموش شود. این بنای با شکوه در واقع یکی از شاهکار های معماری بیزانس است. اغراق نیست اگر بگوییم که مسجد ایا صوفیه یکی از مهم‌ترین و معروف‌ ترین جاهای گردشگری استانبول بوده و به‌ عنوان نمادی از این شهر معرفی می‌ شود. در ابتدا این بنای مذهبی یک کلیسا بوده و از یادگاری‌ های دوره امپراتوری بیزانس رم در این شهر است.
این کلیسا در سال ۵۳۲ میلادی ساخته شد، البته بعد از قدرت‌ گرفتن پادشاهی عثمانی، تبدیل به مسجد شد و با کاربری جدید مورد استفاده قرار گرفت. مسجد ایاصوفیه استانبول به دلیل معماری شگفت‌ انگیز و با شکوه خود، عظمت و اهمیت تاریخی و باستانی، گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‌کند. مناره‌ های بلند بیرونی و نمای داخلی و تزیینات فوق‌ العاده، مسجد ایا صوفیه را تقریباً به معروف‌ ترین جای دیدنی استانبول در تور ترکیه تبدیل کرده‌ اند.

میدان تکسیم استانبول

میدان تکسیم، یکی از مقاصد گردشگری برجسته استانبول، در منطقه بی‌ اوغلو قرار دارد و به‌ عنوان قلب استانبول مدرن شناخته می‌ شود. این میدان، نماد جمهوریت مدرن ترکیه است که به دست آتاتورک بنا شده است. معماری این منطقه بسیار متنوع است، از بناهای تاریخی قرن نوزدهم تا ساختمان‌ های مدرن همه در کنار هم قرار دارند. اما شهرت اصلی این میدان به‌ خاطر رستوران‌ ها، هتل‌ ها و مراکز خرید است که در اطراف آن فعالیت می‌ کنند. خیابان پیاده‌ رو استقلال نیز جذابیت بیشتری به میدان تکسیم بخشیده و باعث می‌ شود تا بازدید کنندگان از اینجا لذت ببرند و تجربه‌ خرید، رستوران‌ گردی و سرگرمی را در تور استانبول به دست آورند.

تنگه بسفر

تنگه بسفر با نام تنگه استانبول نیز شناخته می‌ شود، یکی از تنگه‌ های باریک و طبیعی به طول ۳۲ کیلومتر است که در شمال غربی ترکیه واقع شده و یکی از مسیر های آبی بین‌ المللی مهم است. این تنگه که یکی از جاذبه ‌های گردشگری استانبول است، به‌ عنوان مرز دو قاره آسیا و اروپا عمل می‌ کند و دریای سیاه و دریای مرمره را به هم متصل می‌ کند. بسفر به‌ عنوان باریک‌ ترین تنگه جهان شناخته می‌ شود که کشتی رانی در آن امکان‌ پذیر است. بسیاری از نواحی کرانه‌ ای این تنگه به‌ صورت مناطق مسکونی شکل‌ گرفته و حدود ۱۷ میلیون نفر از جمعیت استانبول در دو سوی آن زندگی می‌ کنند.

مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد، یکی از مشهورترین جاذبه‌ های گردشگری استانبول است که به دلیل وجود کاشی‌ های آبی‌ رنگ در طراحی داخلی آن به «مسجد آبی» شهرت دارد. این مسجد با معماری خیره‌ کننده و جذاب خود در قلب تاریخی شهر و در نزدیکی دیگر جاذبه‌ های تاریخی دیگر واقع شده است و بازدید از آن به‌ شدت توصیه می‌ شود. مسجد سلطان احمد از زیباترین مساجد جهان محسوب می‌ شود و اولین مسجدی است که با ۶ مناره در ترکیه ساخته شد. سالانه میلیون‌ ها نفر از این مسجد دیدن می‌ کنند، مسجدی با قدمت بیش از ۴۰۰ سال که بنای آن دست‌ نخورده باقی‌ مانده است.

خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال، یکی از برجسته‌ ترین خیابان‌ های استانبول در محله بی‌ اوغلو است و بدون شک می‌ توان آن را معروف‌ ترین خیابان ترکیه نامید. در این خیابان انواع فروشگاه‌ ها، مراکز خرید، رستوران‌ های استانبول، کافه‌ ها، مراکز تفریحی و جاذبه‌ های تاریخی واقع شده‌ اند که سبب جذب گردشگران داخلی و خارجی شده‌ اند.
خیابان استقلال، نزدیک به تنگه بسفر قرار دارد و به میدان تکسیم می‌ رسد. طول این خیابان حدود یک و نیم کیلومتر است و یک خط مونوریل در طول آن وجود دارد که امروزه به یکی از نمادهای این خیابان تبدیل شده است. این خیابان و میدان تکسیم در بخش اروپایی استانبول قرار دارند و تردد گردشگران در تمام ساعت‌ های شبانه‌ روز، این منطقه را زنده و پویا نگه داشته است.

 

جاذبه های گردشگری استانبول

کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی استانبول، بزرگ‌ ترین و قدیمی‌ ترین کاخ جهان، از جاذبه ‌های گردشگری استانبول است که به دوران حکومت عثمانی در ترکیه تعلق دارد. این موزه، از قرن ۱۵ تا ۱۹ میلادی، سلطانان، درباریان جاه‌طلب و کنیزهای متعددی را در خود می‌ پذیرفته است. کاخ توپکاپی در قرن ۱۵ میلادی به‌ عنوان محل اقامت اصلی سلطان و مقر حکومت امپراتوری عثمانی شناخته می‌ شد. با پایان دولت عثمانی و شکل‌ گیری جمهوری ترکیه، در سوم آوریل ۱۹۲۴، تمام بناهای متعلق به دوران عثمانی، از جمله کاخ توپکاپی، به‌ عنوان آثار ملی کشور ثبت شدند.

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول یکی از قدیمی‌ ترین و بزرگ‌ ترین بازارهای سر پوشیده در سراسر کره زمین شناخته می‌ شود و در مجموع شامل۳۰۰۰ حجره است. با وجود اینکه مراکز خرید مدرن در ترکیه و استانبول به‌صورت بی‌ رویه‌ افزایش پیدا کرده‌ اند، بازار بزرگ استانبول همچنان از پر بازدیدترین مکان‌ های دیدنی این شهر است. در سال ۲۰۱۴ این بازار با بیش از ۹۱ میلیون بازدید کننده در سال، به‌ عنوان پر بازدید ترین جاذبه‌ گردشگری در جهان شناخته شد.
بازار بزرگ استانبول همچنان یکی از مراکز خرید عظیم است که در آن بیش از ۲۶۰۰۰ نفر مشغول به کار هستند و روزانه بین ۲۵۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ بازدید کننده دارد. سقف خیابان‌ های آن با نقاشی‌ های زیبا تزیین شده‌ اند و در هر دو طرف مراکز خرید استانبول وجود دارند که انواع کالاهایی از جمله پارچه، جواهرات، لوازم‌ خانگی، فرش، سرامیک، کتاب، ادویه‌ جات و موارد دیگر را به فروش می‌ رسانند. مغازه‌ هایی که کالاهای مشابهی را می‌ فروشند، اغلب در یک قسمت خاص از بازار قرار دارند.

آکواریوم فلوریا استانبول

آکواریوم استانبول، در حاشیه شهر و نزدیکی فرودگاه آتاتورک واقع شده است. این آکواریوم، بزرگ‌ ترین آکواریوم موضوعی جهان است و در آن ۱۷ زیستگاه دریایی و غیر دریایی از نقاط مختلف دنیا بازسازی شده‌ اند، تا شما بتوانید انواع موجودات از ماهی‌ های رنگارنگ دریاها و اقیانوس‌ ها گرفته تا پنگوئن‌ ها را تماشا کنید. این آکواریوم یکی از معروف‌ ترین جاذبه ‌های گردشگری استانبول است، حدود ۲۲,۰۰۰ مترمربع وسعت دارد و دو طبقه است. در این آکواریوم بیش از ۱۷,۰۰۰ گونه جانوری در بخش‌ هایی شبیه به زیستگاه اصلی خود در ۱۷ بخش مختلف نگهداری می‌ شوند.
در آکواریوم استانبول، سفری به سراسر جهان را تجربه خواهید کرد، از دریای سیاه در میان قاره آسیا جزایر استانبول و اروپا گرفته تا اقیانوس آرام و اطلس. علاوه بر دیدن ماهی‌ ها و جانداران دیگر، امکانات بسیاری برای تفریح و سرگرمی وجود دارد که همه رده‌ های سنی را به‌ خصوص کودکان را جذب می‌ کنند.

موزه‌ باستان‌ شناسی استانبول

موزه باستان‌ شناسی استانبول، مجموعه‌ ای ارزشمند از آثار باستانی دولت‌ های رم، بیزانس و یونان را در خود جای‌ داده است و آنها را برای عموم مردم به نمایش می‌ گذارد. این آثار باستانی ابتدا در کاخ توپکاپی به نمایش گذاشته می‌ شدند و سپس به موزه باستان‌ شناسی استانبول منتقل شد.
موزه استانبول از سه بخش مختلف تشکیل شده است به نام های موزه باستان‌ شناسی، موزه شرق باستان و موزه هنرهای اسلامی و ترکی. در این موزه، بیش از یک میلیون قطعه گرانبها از تاریخ دوره‌ های پیشین نگهداری می‌ شود.

برج گالاتا استانبول

برج گالاتا، یکی دیگر از نماد های تاریخی شهر استانبول و یکی از قدیمی‌ ترین برج‌ های جهان است و از محبوب‌ ترین جاهای دیدنی این شهر در تور استانبول نوروز نیز به شمار می‌ آید. این بنا مکانی استثنایی برای تماشای چشم‌ انداز ۳۶۰ درجه از شهر و دیدن نیمی از جاذبه‌ های شاخص استانبول از جمله پل بسفر، کاخ توپکاپی و مسجد آبی است. برج گالاتا با شکل مخروطی خود، در تاریکی با نور پردازی ویژه‌ ای چشم‌ ها را مسحور می‌ کند و به یکی از جاذبه‌ های شهر در شب تبدیل می‌ شود. این برج بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد و در زمان ساخت به‌ عنوان بلند ترین ساختمان استانبول و یکی از جاذبه ‌های گردشگری استانبول شناخته می‌ شد.

 

جاهای دیدنی استانبول

 جمع بندی

استانبول شهری با تاریخ و فرهنگ فراوان است که همواره یکی از مقاصد گردشگری برجسته جهان بوده است. این شهر، با جاذبه‌ های فراوانی از مساجد تاریخی گرفته تا خیابان‌ های پر انرژی و بازارهای شلوغ، تجربه‌ یک سفر فراموش‌ نشدنی را ارائه می‌ دهد. استانبول، با موقعیت جغرافیایی منحصر به‌ فرد خود، بین دو قاره آسیا و اروپا واقع شده است و این موقعیت منحصر به‌ فرد، آن را به یکی از شهرهای بی‌ نظیر جهان تبدیل کرده است.
مسجد ایا صوفیه و میدان تکسیم دو مورد از جاذبه های گردشگری استانبول هستند که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌ کنند. تنگه بسفر به‌ عنوان باریک‌ ترین تنگه جهان شناخته می‌ شود و مسجد سلطان احمد با معماری جذابش میلیون‌ ها گردشگر را به خود از دست نمی‌ دهد. خیابان استقلال، کاخ توپکاپی، بازار بزرگ استانبول، آکواریوم استانبول، موزه باستان‌ شناسی استانبول و برج گالاتا نیز از دیگر جاذبه‌ های مهم و دیدنی در این شهر هستند.

نظرات کاربران
دیدگاه