نکاتی برای سفر در ماه رمضان به استانبول

نکاتی برای سفر در ماه رمضان به استانبول
 

ترکیه یک کشور مسلمان است، به این معنی که در طول ماه مبارک رمضان، اگر به طور اتفاقی در سراسر کشور سفر کنید، متوجه می‌شود که مردم در حال پیروی از دستورات دینی مربوط به این ماه هستند. خبر خوب این است که فرقی نمی‌کند ماه رمضان باشد یا نه از همه بازدیدکنندگان ترکیه با آغوش باز استقبال می‌شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به یاد داشته باشید به فرهنگ اسلامی ترکیه احترام بگذارید و تا حد امکان در مورد آنچه در آن زمان اتفاق می‌افتد، آگاه باشید. اجازه دهید نکات بیشتری را راجع به سفر در ماه رمضان به استانبول با هم بررسی کنیم.

نکاتی برای سفر در ماه رمضان به استانبول

سفر در ماه رمضان سال 2023

رمضان 2023 از روز پنجشنبه 23 مارس (3 فروردین ماه 1402) در ترکیه آغاز و یک ماه بعد به پایان می‌رسد. به این معنی که عید فطر به احتمال زیاد در روز جمعه 21 آوریل 2023 خواهد بود. در تمام طول این یک ماه رستوران‌ها و بارها همچنان باز خواهند بود و به شیوه همیشگی از توریست‌ها پذیرایی می‌کنند. البته برخی از مراکز مشروبات الکلی را سرو نمی‌کنند و به جای آن آب و یا آبمیوه به مشتریان ارائه خواهند کرد. به یاد داشته باشید که برخی از کارکنان ممکن است روزه بگیرند، بنابراین سعی کنید این موضوع را محترمانه درک کنید.

در برخی نقاط اطراف ترکیه، ممکن است درست قبل از طلوع خورشید صدای کوبیدن طبل را بشنوید. این درام به گونه‌ای طراحی شده است که افراد را از خواب بیدار می‌کند تا فرصت سحری خوردن را از دست ندهند. این عمل سنتی به مردم می‌گوید وقت آن است که قبل از شروع روزه چیزی بخورند و برای عبادت آماده شوند.

در برخی از مکان‌های مذهبی مانند مساجد و یا اطراف آنها، خانواده‌هایی را می‌بینید که در حال افطار کردن هستند. پس از این به احتمال زیاد مراکز خرید استانبول و تفریح کمی شلوغ خواهند بود؛ زیرا مردم در طول روز برای تفریح جایی نمی‌روند. برای نمونه استخرها و یا تفریحات آبی جمعیت کمتری را در خود جای می‌دهند. زیرا مردم روزه‌دار از این نوع فعالیت‌ها ممانعت می‌کنند. در نتیجه سفر در ماه رمضان به استانبول می‌تواند امکان تفریحات آبی را برای شما فراهم کند. زیرا لازم نیست در صف‌های طولانی منتظر بمانید.

آیا مردم می‌توانند در ماه رمضان در ساحل بیکینی بپوشند؟

بلی. اگر با لباس شنا در مکان‌های مربوط به شنا بیرون بیایید مشکلی وجود نخواهد داشت. تمامی سواحل و استخرهای هتل طبق روال معمول کار خواهند کرد.

آداب مساجد برای سفر در ماه رمضان به استانبول

در بیشتر موارد، شما (به عنوان یک توریست غیرمسلمان) نیازی به انجام کار خاصی ندارید جز اینکه به فرهنگ و این واقعیت که مردم روزه می‌گیرند احترام بگذارید. ناگفته نماند که اگر خانم هستید و از مکان‌های مذهبی بازدید می‌کنید، باید متواضعانه لباس بپوشید و با یک روسری سر خود را بپوشانید. البته این مورد از قوانین و آداب استانبول در ماه رمضان در ماه‌های دیگر هم ضروری است.

آیا می‌توانیم در ماه رمضان در ترکیه الکل بنوشیم؟

بله. اگرچه در طول ماه رمضان در ترکیه، متوجه خواهید شد که افراد مسلمان از نوشیدن آبجو، شراب، راکی یا هرگونه الکل خودداری می‌کنند. اما این فقط در مورد مسلمانان صدق می‌کند. هیچ کس انتظار ندارد شما به عنوان گردشگری که سفر در ماه رمضان به استانبول را انتخاب کرده، عادات نوشیدن خود را تغییر دهید. مطمئنا هنوز هم می‌توانید الکل را در سراسر کشور بخرید و مصرف کنید. البته قبلا هم اشاره کردیم که ممکن است این موضوع همه جا یکسان نباشد و برخی از مراکز سرو این نوع نوشیدنی‌ها را محدود کنند.

آیا ترکیه در ماه رمضان شلوغ می‌شود؟

بیشتر از حد معمول نیست. البته زمان مسافرت با تور استانبول در ماه رمضان متوجه خواهید شد که مراکز تفریحی و رستوران‌ها در طول روز زیاد شلوغ نیستند. اما زمانی که مسلمانان افطار می‌کنند و شب فرامی‌رسد، شهر به جنب و جوش قبلی خود بازمی‌گردد.

همچنین زمان حضور در اماکن عمومی متوجه می‌شوید که می‌توان در ملا عام غذا خورد و یا سیگار کشید. البته در حالی که این نوع رفتار غیرقانونی نیست، باید تا حد امکان از خوردن غذا در مکان‌های عمومی اجتناب کنید تا به روزه‌داران احترام بگذارید. همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، روزه گرفتن به مدت 8 تا 12 ساعت کار سختی است، بنابراین سعی کنید با ملاحظه رفتار کنید.

غذاهای محلی ترکیه برای ماه رمضان

ماه رمضان برای مردم ترکیه یک مراسم بزرگ مذهبی است که جنبه‌های مختلفی برای آن قائل هستند. یکی از این موارد تهیه انواع غذای محلی برای سحر و افطار است. اگر زمان سفر در ماه رمضان به استانبول این فرصت را داشتید که سر سفره مردم محلی بنشینید حتما دست پخت آنها را تست کنید. منتخبی از مزه‌های مختلف معمولا به عنوان مقدمه‌ای سبک برای غذای اصلی سر سفره افطار سرو می‌شود. مزه متفاوت است، اما اغلب یک گزینه مبتنی بر ماست به همراه زیتون‌های مختلف، سالاد و پنیر برای همگان وجود دارد.

همچنین فواید آبرسانی سوپ آن را به یک پیش غذای عالی در ماه رمضان تبدیل کرده است و تقریبا همیشه یکی از انواع آن‌ها در افطار سرو می‌شود. ترکیه سوپ‌های سنتی فوق‌العاده‌ای دارد، اما غذاهای مورد علاقه ویژه ماه رمضان شامل عدس تند ازوگلین، ترهانا پر از مواد مغذی، ماست و سوپ نعناع یایلا و Mercimek corba، یک گزینه محبوب با سیب‌زمینی و عدس است.

غذاهای محلی ترکیه برای ماه رمضان

در طول جشن سه روزه سکر بایرام به مناسبت پایان ماه مبارک رمضان در ترکیه، مغازه‌ها پر از شیرینی و آب نبات است. سکر در زبان ترکی به معنای شکر است و به طور سنتی به خانواده و دوستانی که برای تبریک عید به خانه همدیگر می‌روند، شیرینی، لوکوم و باقلوا تعارف می‌شود.

تبریک ماه رمضان در زبان ترکیه استانبولی

اگر سفر در ماه رمضان به استانبول را انتخاب کرده‌اید، بد نیست با چند واژه معمول و پرکاربرد هم آشنا شوید تا راحت‌تر با مردم روزه دارد ارتباط برقرار کنید.  این واژه‌های پرکاربرد عبارتند از:

  • سحور: غذایی که روزه‌داران در سحرگاه می‌خورند.
  • افطار: غذای بعد از غروب آفتاب می‌خورند تا رزوه خود را باز کنند.
  • الله کبول اتسین (Allah kabul etsin): خداوند روزه شما را قبول کند.
  • ایمساک: نماز اول صبح برای شروع روزه

 

نظرات کاربران
دیدگاه