شرایط تکس ریتن در ترکیه و فرودگاه استانبول

شرایط تکس ریتن در ترکیه و فرودگاه استانبول
اگر نمی‌ دانید تکس ریترن یا بازپرداخت مالیات چیست و چطور انجام می‌شود، با ما همراه بمانید تا این مسئله را با هم بررسی کنیم. تکس (tax) کلمه‌ای انگلیسی است که در لغت به مالیات اشاره دارد، اما تکس فری (tax free) به معنای بدون مالیات است. در نظر داشته باشید که هر کشوری مبلغی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به قیمت کالاها در فروشگاه‌ ها اضافه می‌کند. بدیهی است که ترکیه هم از این قاعده مستثنی نیست، اما شرایط تکس ریتن در ترکیه هم قابل بررسی هستند.
در سیستم خرید بدون مالیات یا تکس فری شاپینگ (TFS) اگر کالا را در یک کشور خارجی خریداری کنید، می‌توانید مالیات فروش آن را پس بگیرید (یا اصطلاحا ریفاند (refund) کنید). در نظر داشته باشید که باز پرداخت فقط برای کالاهایی که برای آن‌ ها تکس فری صادر شده ممکن است. این روش باعث ترویج خرید بدون مالیات و همچنین سهولت در بازپرداخت مجدد آن می‌شود و به جذب گردشگران و مسافران به کشور مقصد هم کمک شایانی می‌کند. در حال حاضر برخی از کشور های عضو اتحادیه اروپا و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که خرید بدون مالیات در آن‌ ها امکان‌ پذیر است. اگر به ترکیه سفر کرده‌ اید، می‌ توانید با استفاده از روش زیر مالیات خود را ریفاند کنید.

مراحل تکس فری در ترکیه

برای دریافت باز پرداخت مالیات تکس فری خود، مراحل زیر را دنبال کنید:
1. ابتدا از یک فروشگاه واجد شرایط خرید کنید. این فروشگاه باید مجوز تکس فری داشته باشد.
2. از فروشنده بخواهید که برای شما رسید مالیات صادر کند. این رسید شامل اطلاعات خرید شما و مبلغ مالیات خواهد بود.
3. رسید مالیات را همراه با کالاهای خریداری شده خود در یک چمدان جداگانه قرار دهید. بهتر است از چمدانی استفاده کنید که قابلیت قفل کردن هم داشته باشد.
4. وقتی از گمرک عبور می‌ کنید، رسید مالیات و کالاهای خریداری شده را به ماموران گمرک نشان دهید. آنها رسید مالیات را مهر و اطلاعات را بررسی خواهند کرد.
5. پس از عبور از گمرک، به بخش باز پرداخت مالیات بروید. در این بخش، می‌ توانید باز پرداخت مالیات خود را دریافت کنید.
6. رسید مالیات مهر خورده و کارت شناسایی خود را به مسئول بازپرداخت مالیات ارائه دهید. آنها شرایط تکس ریتن در ترکیه و اطلاعات مختص به خرید شما را بررسی کرده و صحت رسید را تأیید می‌ کنند.
7. مسئول باز پرداخت مالیات، مبلغ مالیات فری را به شما ارائه خواهد کرد. معمولا این پرداخت به صورت نقدی یا از طریق کارت بانکی انجام می‌ شود.

راهنمای تکس فری در ترکیه

تکس فری در ترکیه

برای باز پرداخت مالیات در فرودگاه ترکیه، ابتدا مطمئن شوید که رسید مالیات شما مهر شده است. این رسید شامل جزئیات خرید، مبلغ مالیات و شماره رسید است که باید با دقت بررسی شوند. بعد از خرید، کالاهای خود را در چمدان جداگانه قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا در مرحله بازپرداخت، به سرعت کالا های خود را پیدا کنید. در ضمن هزینه پردازش هم باید در نظر گرفته شود. این هزینه معمولا بین 10 تا 15 درصد است و پس از کسر از مبلغ مالیات، به شما پرداخت خواهد شد.
اگر مبلغ بازپرداخت مالیات شما زیاد بود، بهتر است از یک حساب بانکی بین‌ المللی برای دریافت پول استفاده کنید. این حساب باید به نام شخص شما باشد و برای دریافت پول از کشورهای خارجی قابلیت استفاده داشته باشد. در نهایت، مطمئن شوید که اطلاعات شما درست و کامل است. بعضی از مقامات ممکن است بخواهند مدارک شناسایی معتبری را هم از شما دریافت کنند، پس بهتر است از پیش آنها را تهیه کرده باشید.

اهمیت نگهداری از برگه‌ های مالیات

تمامی برگه‌ های مربوط به خرید های تکس خود را حتما همراه داشته باشید و آن‌ ها را به صورت جداگانه نگهداری کنید. همچنین، وسایل و کالاهایی که با این روش خریداری کرده‌اید را از دیگر وسایل جدا کنید و در چمدان یا ساکی مخصوص قرار دهید. این کار به شما کمک می‌ کند تا در صورت بررسی شرایط تکس ریتن در ترکیه توسط مقامات فرودگاه، صحت ادعای شما جهت مطابقت با فیش‌ های تکس به راحتی بررسی شود.
اگر تمامی کالاهای خریداری شده با فیش‌ های تکس فری مطابقت دارند، زمان زیادی برای بررسی آن‌ ها صرف نخواهد شد (مگر در موارد مشکوک). توصیه می‌ کنیم که هرگز ساک یا چمدان حاوی کالاهای تکس فری را با چسب و سلفون زیاد مهر و موم نکنید، زیرا ممکن است این اقدام سوءظن مأمور بازرسی را بر انگیزد و شما مجبور شوید پس از باز کردن همه بسته‌ بندی‌ ها به صورت تک به تک، خرید خود را با فیش‌ های تکس مطابقت دهید. به عنوان یک مسافر ایرانی در تور استانبول یا ترکیه می‌ توانید محصولات برندهای معروف مانند ماوی، لاکوست، اچ‌ اند‌ ام، ال ‌سی وایکیکی و دفاکتو را با استفاده از برگه‌ های تکس تهیه کنید.

شرایط تکس ریتن در فرودگاه ترکیه

هنگام بازگشت از تور ترکیه، باید به مسئول تحویل بخش بار Check-in فرودگاه اعلام کنید که چمدان شما حاوی کالاهای تکس فری است. مسئول تیکتینگ برچسبی را روی چمدان قرار می‌دهد و آن را همراه با برگه پرواز به شما تحویل خواهد داد. حالا باید چمدان را همراه با تکس فری، رسید، کارت پرواز و گذرنامه به مقامات گمرک نشان دهید تا مراحل بررسی برای اعتبار سنجی تکس‌ ها آغاز شود.
اگر همه چیز درست باشد، برگه اظهارنامه مالیاتی شما مهر یا امضا شده و به شما باز می‌گردد. این مهر و امضا برای باز پرداخت مالیات بسیار مهم است. سپس برگه مهر شده را به باجه‌ های وت فاند ببرید تا مبلغ مالیات بر ارزش افزوده‌ ای که پرداخت کرده‌ اید را دریافت کنید.
در صورتی که نمی‌ توانید باجه را پیدا کنید، از بخش اطلاعات فرودگاه آدرس دقیق را بپرسید. در صورتی که خرید های زیادی انجام داده‌ اید و می‌دانید مبلغ قابل توجهی به شما تعلق می‌ گیرد، حتما شماره حساب معتبر ارائه کنید چون پرداخت نقدی برای مبالغ زیاد صورت نمی‌گیرد. با توجه به شرایط تکس ریتن در ترکیه در این وضعیت، بهتر است که کارت اعتباری داشته باشید که البته ایرانیان از این امکان محروم هستند. برای رفع این مسئله، می‌ توانید از کارتی به نام اقوام، آشنایان و یا دوستان مطمئن خودتان استفاده کنید.
توجه داشته باشید که حتی اگر تمامی مراحل قبلی را طی کرده باشید، در صورت عدم ارائه کارت اعتباری هیچ پولی به شما داده نمی‌شود، چون مبلغ پولی که باید به شما پرداخت شود، زیاد است. با این حال، در مبالغ کمتر، ممکن است با اعتراضی کوچک، بتوانید پول را به صورت نقدی دریافت نمایید.

تکس ریتن در فرودگاه ترکیه

توصیه NPK در مورد شرایط تکس ریتن در ترکیه

به عنوان یک خریدار بین‌ المللی، قادر هستید مالیات بر ارزش افزوده خرید های خود را در کشور مقصد بازیابی کنید. برای این منظور، نیاز است تا همه فاکتور های «تکس فری» خرید خود را نگهداری کنید و کالاهایی که تحت این قانون مشمول الزامات هستند را در یک چمدان جداگانه قرار دهید و آن را بسته بندی نکنید.
اگر حجم خرید های شما بسیار بالاست و می‌ دانید که می‌توانید مبلغ قابل توجهی را به عنوان باز پرداخت دریافت کنید، حتما باید یک کارت اعتباری داشته باشید. در غیر این صورت، قادر به دریافت باز پرداخت مالیات نخواهید بود.
اگر سؤالی درباره این موضوع دارید، می‌ توانید آن را با ما مطرح کنید تا در اسرع وقت NPK پاسخی مفید به شما ارائه دهد.
نظرات کاربران
دیدگاه