آشنایی با نقشه استانبول

آشنایی با نقشه استانبول
استانبول به عنوان یکی از پرجمعیت‌ ترین شهرهای ترکیه مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی است. در این شهر، مناطق و جاذبه‌ های دیدنی فراوانی وجود دارد. اگر برای اولین بار، قصد سفر به ترکیه را دارید و می‌ خواهید هنگام گشت و گذار در این شهر سر در گم نشوید و به راحتی بتوانید مسیر ها را پیدا کنید بهتر است با نقشه استانبول آشنا باشید و این مطلب را تا پایان دنبال کنید.
استفاده از نقشه استانبول برای سفر از ایران به استانبول
شما می‌ توانید به صورت جداگانه و شخصی به شهر استانبول ترکیه سفر کنید یا از تور زمینی یا هوایی استانبول استفاده کنید. بسیاری افراد به دلیل مقرون به صرفه‌ تر بودن هزینه تورها، سفر با تور را ترجیح می‌ دهند. اگر به صورت هوایی سفر کنید، به احتمال زیاد، در یکی از دو فرودگاه صبیحه گوکچن یا فرودگاه جدید استانبول فرود خواهید آمد. با این حال، به دلیل هزینه بالای سفرهای هوایی، بسیاری افراد از طریق تورهای زمینی به استانبول سفر می‌ کنند و در طول مسیر نیز از دیدن مناظر طبیعی و جاده‌ های زیبای اطراف لذت می‌برند.
برای سفر زمینی می‌ توانید بلیط قطار تهران_آنکارا یا تبریز_وان را تهیه کنید. در صورتی که گواهینامه بین‌ المللی دارید، با ماشین شخصی هم می‌ توانید به وان و ترکیه سفر کنید. با استفاده از مرزهای رازی، بازرگان یا سرو می‌ توانید با اتوبوس یا ماشین شخصی به این شهر بروید. اما در صورت انتخاب هر یک از این مرزها، برای ورود به استانبول باید از چه شهرهایی عبور کنید! با ما همراه باشید.

مرز بازرگان

نیمی از سفرهای هم وطنان به ترکیه از طریق مرز بازرگان انجام می‌ گیرد. این مرز در فاصله 290 کیلومتری شهر تبریز واقع شده است. اگر از آذربایجان غربی سفر خود را آغاز کنید، باید از شهرهایی چون مرند و ماکو بگذرید تا به این مرز برسید. پس از ورود به کشور ترکیه، به ترتیب با عبور از شهرهایی مانند گوربولاق، دروغوبایزید، شهر آغری، شهر ارزروم، ارزینجان، آماسیا، شهر بولو و ایزمیت به شهر استانبول ترکیه می‌ رسید. پس از رسیدن به ترکیه، طبق نقشه استانبول، چیزی حدود 1540 کیلومتر مسافت را باید طی کنید تا به استانبول برسید. از آنجایی که در طول مسیر، مناظر دیدنی زیبا از جمله رودخانه و جنگل‌ های زیادی وجود دارد، گذر زمان را احساس نخواهید کرد و کمتر خسته خواهید شد.

مرز رازی

مرز رازی

این مرز دومین مرز پر تردد بعد از مرز بازرگان برای سفر به ترکیه است و در فاصله 65 کیلومتری شهر خوی قرار دارد. این مرز در نزدیکی شهر وان ترکیه واقع شده است و مکان مناسبی برای استراحت پس از رسیدن به ترکیه است. بین مرز رازی تا شهر وان، 100 کیلومتر فاصله وجود دارد. برای رسیدن به شهر استانبول از مرز رازی می‌ توانید از سه مسیر مختلف استفاده کنید. در صورتی که می‌ خواهید کوتاه‌ ترین مسیر را انتخاب کنید، باید به شهر دوغو بایزید بروید و از آنجا طبق مسیر مرز بازرگان و با عبور از شهرهایی که ذکر شد به مقصد می‌ رسید. اگر از تهران و مرز رازی، قصد عزیمت به استانبول را دارید باید به مدت 25 ساعت رانندگی کنید.

مرز سرو

سومین مرز که در فاصله 60 کیلومتری از ارومیه قرار دارد، مرز سرو نام دارد. اگر نمی‌ خواهید با ماشین شخصی به سمت مرز سرو حرکت کنید می‌توانید در مسیری به نام سه راه دخانیات و از طریق ماشین‌ های سواری به مرز سرو برسید. مسیرهای مختلفی برای رسیدن به استانبول ترکیه از طریق مرز سرو وجود دارد. سریع‌ ترین مسیری که می‌ توانید استفاده کنید این است که از مرز سرو به سمت شهر یوکسکوا رفته و سپس، با پروازی سه ساعته به مقصد یعنی استانبول برسید.
اگر از طریق سفر زمینی می‌ خواهید به استانبول بروید، باید مسافتی 2000 کیلومتری را طی کنید. در واقع، بر اساس نقشه استانبول، شما باید بعد از ورود به کشور ترکیه، به ترتیب، شهرهای یوکسکوا، سواوستو، باشکاله، تاتوان، موش، بینگول، الازیگ، مالاتیا، کایسری، گلباشی، بولو، دوزجه، ساکاریا و گبزه را پشت سر بگذارید تا به شهر برسید.

مناطق آسیایی و اروپایی ترکیه

شهر استانبول از 39 منطقه تشکیل شده است. از این تعداد ، 25 منطقه در قسمت اروپایی و بقیه آنها در منطقه آسیایی آن قرار دارند. برخی مناطق آسیایی و اروپایی ترکیه به دلیل جاذبه‌ های گردشگری فراوان، در جهان معروف شده‌اند و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.
بخش اروپایی استانبول نسبت به بخش آسیایی، جاذبه‌های گردشگری بیشتر، اما قدمت کمتری دارد. بخش اروپایی در خلیج شاخ طلایی یا گلدن هورن و تنگه بسفر واقع شده است. در بخش آسیایی استانبول ترکیه نیز جاذبه‌ های گردشگری زیبایی وجود دارد و گردشگران می‌ توانند اوقات خوشی را در آنجا سپری کنند.

مسیر وسایل نقلیه عمومی استانبول

اکنون که با نحوه سفر به شهر استانبول آشنا شدید بد نیست بدانید که با سیستم حمل‌ و نقل و وسایل نقلیه عمومی و ایستگاه‌ های آن نیز آشنا شوید. استانبول شهری است که دو قاره آسیا و اروپا را به هم وصل می‌کند و به عنوان یکی از مناطق فوق‌ العاده استراتژیک جهان شناخته می‌شود. این شهر، جاده‌ های بین‌ المللی فراوانی دارد. در این جاده‌ها، مسیرهای حمل‌ و نقل داخلی و خارجی مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

مسیر حمل ‌و نقل هوایی در استانبول

فرودگاه بین‌ المللی آتاتورک در فاصل 24 کیلومتری شهر استانبول و صبیحه گوکچن در فاصله 45 کیلومتری قسمت اروپایی و 20 کیلومتری قسمت آسیایی قرار دارد. با نگاهی به نقشه استانبول می‌ توان فهمید که فرودگاه آتاتورک در قسمت مناطق اروپایی استانبول واقع شده است. اما فرودگاه صبیحه گوکچن بین دو بخش اروپایی و آسیایی قرار دارد. در حال حاضر، دولت ترکیه یک فرودگاه جدید در ترکیه افتتاح کرده است و بسیاری از پرواز های ایران به استانبول نیز به همین فرودگاه ختم می‌ شود.

تراموای استانبول

تراموا چیزی شبیه قطار شهری است. در استانبول، فعالیت تراموا از ساعت 6 صبح شروع شده و تا 12 شب ادامه دارد. دو خط اصلی تراموای استانبول با علائمی مانند T1 و T4 بر روی نقشه‌ های مختلف نشان داده می‌ شوند.
خط تراموای T1 از ایستگاه توپکای شروع شده و با رسیدن به نزدیکی مسجد سلام به نقطه پایان می‌ رسد. اما خط تراموای T4 به دلیل مسیرهای مختلفی که طی می‌ کند بیشتر مورد استفاده مردم قرار می‌ گیرد. این خط ترامو از شهر کاباتاش و مناطق مختلفی چون میدان سلطان محمد، اسکله امینونو، مسجد ایاصوفیه، بازار سر پوشیده، منطقه زیتون برنو و مرتر و گونگورن عبور کرده و با رسیدن به ایستگاه باجیلار به خط پایان می‌ رسد.

وسایل نقلیه دریایی مورد استفاده در استانبول

وسایل نقلیه دریایی در ترکیه

حمل و نقل آبی و کشتی‌ رانی، از روش‌ های حمل و نقل دریایی در شهر استانبول بوده اما کمتر مورد استفاده گردشگران قرار می‌ گیرد. با این حال، بسیاری از ساکنان مناطق آسیایی برای کار به مناطق اروپایی سفر می‌ کنند و با قایق مسافر بری به این منطقه می‌ روند. اتوبوس‌ های دریایی از دیگر وسایل حمل و نقل استانبول ترکیه و وصل کردن مناطقی مانند جزایر پرنس با سایر نقاط شهر و دریای مرمره است. بسیاری از مسافران که بین دو منطقه آسیایی و اروپایی، رفت و آمد می‌ کنند از این وسیله استفاده می‌کنند. به جز این وسایل حمل نقل و نقل عمومی می‌ توانید از مترو هم استفاده کنید تا هزینه رفت و آمد و سفر شما کاهش یابد.

 

سخن پایانی
با استفاده از نقشه استانبول و آشنایی با روش‌ ها و مسیر های آن می‌توانید بهترین سفر را تجربه کنید. آشنایی با وسایل حمل و نقل عمومی به شما کمک می‌کند راحت‌ تر و سریع‌ تر به مناطق دیدنی مورد نظر خود برسید و از اوقات خود به بهترین شکل استفاده کنید.

نظرات کاربران
دیدگاه